Resize of cikk12 01.jpg

Az Admiral Graf Spee az első világháború után újjá épülő Kriegsmarine egyik emblamatikus hajója volt. Nevét olyanok is ismerik, akik nagyon nem merültek el a kor, vagy a hajózás történetében.

Az Admiral Graf Spee a Deutschland osztály 3. tagjaként 1936-ban készült el, a Deutschland (később Lützow), és a Graf Spee után. A hajó nevét Graf Spee admirálisról, a coroneli győzőről, a tragikus sorsú Kelet-Ázsiai Hajóraj utolsó parancsnokáról kapta.

 

 

 

 

A hajó

A hajó súlyos tervezési kompromisszumok során született, miközben számos lehetőségeket vizsgáltak meg. Ennek köszönhető, hogy a hajó osztályt igen nehéz besorolni bármilyen ismert hajókategóriába és ezért is említik sok helyütt a nem hivatalos zsebcsatahajó elnevezéssel, miközben a németek nemes egyszerűséggel panzerschiffnek nevezték el. Csatahajónak kicsi volt, cirkálónak viszont lassú, ugyan akkor túl erős fegyverzettel rendelkezett. A hajó hibrid léte azonban nem volt véletlen, a németek a hajót klasszikus cirkálóharcra tervezték, vagyis egy háború esetén zavarnia kellett az ellenséges állam és gyarmatai közötti kereskedelmi hajózást. Természetesen nem nehéz kitalálni, hogy a lehetséges ellenfelek Nagy Britannia és Francia ország voltak. A hajó építésénél még több-kevesebb sikerrel figyelembe próbálták venni a versailles-i békeszerződés korlátait, ennek következtében több, ekkoriban megjelenő technológia újdonságokat is alkalmaztak a hajón, ilyen volt a hajótest elemeinek összeillesztése szegecselés helyett ívhegesztéssel, illetve a hajó meghajtásánál a diesel motor alkalmazása. A Graf Spee volt az első német hadihajó, amin már radar is felszerelésre került 1939-ben. Természetesen ezek az újdonságok nem ezen a hajón alkalmazták először, de nagy hadihajón ez előtt még soha. A hajó fegyverzetét és úgy határozták meg, hogy a nálánál gyorsabb ellenséges cirkálókat csatahajó méretű ágyúival le tudja győzni. A sebességénél viszont figyelembe vették, hogy a nálánál erősebb fegyverzetű ellenséges csatahajók elől cirkálókat megközelítő sebessége segítségével el tudjon menekülni. Ugyan nem mondták ki, de méreténél fogva a hajó kielégítette a német flotta állandó dilemmáját is, a hajó mind az óceánokon, mind a Balti-tengeren használható volt.

blog12 01.jpg

A zsebcsatahajók egy érdekes mellékága volt a páncélos hadihajók fejlődésének, de mivel a tervezését sorozatos kompromisszumok határoztak meg, így tévútnak bizonyult. Ami elméletben jól hangzott, a valóságban csak részben hozta a hozzá fűzött reményeket. A hajók a kereskedelmi háborúban viszonylag eredményesek voltak, de ez nem állt arányban a rájuk fordított energiával. Az Admiral Graf Spee összesen 9 kereskedelmi hajót süllyesztett el több, mint 50.000 btr vízkiszorítással, de kevésbé ismert, hogy testvérhajója az Admiral Scheer még ezt is felülmúlta 113.000 brt-val kiérdemelve a legeredményesebb német felszíni hadihajó címét (a legeredményesebb felszíni hajó az Atlantis segédcirkáló volt 22 hajó és 145.000 brt eredménnyel). 

A csata

Az ütközetről, akit érdekel, ma már bőséges szakirodalomhoz tud hozzájutni. Azoknak azonban, akik ennyire nem kíváncsiak leírom dióhéjban csatát:

Resize of cikk12 14.jpgAz Admira Graf Spee Hans Wilhelm Langsdorff parancsnoksága alatt, még a második világháború kitörése előtt elhagyta Németországot, és a számára kijelölt dél-atlanti vizek felé vette az irányt. A brit hadüzenet után azonnal akcióba kezdett és szeptember 30. és december 2. között kilenc ellenséges kereskedelmi hajót fogott el. Ez azonban nem maradt következmények nélkül és a Royal Navy kilenc harci kötelékben összesen 23 hadihajót küldött az elfogására. Az üldözőkre végül is december 13-n mosolygott rá a szerencse, és Dél-Atlanti Hajórajba tartozó HMS Exeter nehéz-, HMS Ajax és HMNZS Achilles könnyűcirkálókból  köteléknek Henry Harwood parancsnoksága alatt sikerült csatára kényszerítenie. A közel másfélórás tűzpárbajban mind az Exeter, mind a Graf Spee súlyos sérüléseket szerzett, minek következtében mindkét fél a harc megszakítása mellett döntött. Langsdorf sérülései kijavítására befutott Montevideóba, de terve meghiusúlt a britek ügyes diplomáciai erőfeszítéseinek eredményeként. December 17-én Langsdorffnak el kellett hagynia a közel sem harcképes hajójával a biztonságosnak vélt kikötőt, miközben úgy tudta, hogy a nyílt vízen már a brit flotta csatahajói várakoznak rá. Ugyan ez nem teljesen volt így, de ez az eseményeken nem változtatott, a hajót legénysége az előző este titokban elhagyta és Langsdorff, a kikötő előtt felrobbantotta hajóját. A parancsnok sorsa tragikusan alakult, a német propaganda ünnepelt hőséből bűnbak lett, december 19-én osztozott hajója sorsában és egy buenos airesi szállodában főbe lőtte magát.

blog12 02.jpg 

Resize of cikk12 15.jpgA könyv

Anno gyerekoromban nem dúskálhattunk a haditengerészeti, ezen belül a második világháború tengeri csatáit feldolgozó könyvekben. Ritka kivétel volt Walter Lord: Hihetetlen győzelme  (amit vagy nyolcszor olvastam), Ludovic Kennedy: Óriások csatája ami a Bismarckról szólt és egy kevésbé ismert de kitűnő könyv Milos Hubacek: Lángoló óceánja.

Hubacek könyve 1978-ban jelent meg a Kossuth könyvkiadó gondozásában és a négy legismertebb német felszíni hadihajó történetét dolgozta fel átlagosan 50-70 oldalon. Ezek az Admiral Graf Spee, a Bismarck, a Tirpitz és a Scharnhorst. A könyv nem halmoz el képekkel minket, hajónként 2 jobb rosszabb képet láthatunk, ellenben adatokkal annál inkább. Mind a négy hajó történetét és pusztulását igen olvasmányos formában ismerhetjük meg. Ifjú koromban nagyon szerettem ezt a könyvet és szerintem még mai megállja a helyét. Mindenkinek csak ajánlani tudom, és talán ezért is szomorít el, hogyha néha találkozok vele egy-egy antikváriumban azt kell tapasztalnom, hogy nevetséges áron is hónapokig porosodik a polcon olyan vevőre várva aki talán majd érdemei szerint megbecsüli.Resize of cikk12 16.jpg

 A film

Természetesen a csata mozi feldolgozása sem maradt el. 1956-ban a britek a lehetőségeikhez mérten leforgattak egy látványos háborús filmet. A filmben szereplő hajók háborút túl élt brit és amerikai cirkálók voltak. Az Admiral Graf Spee-t az USS Salem cirkáló, míg a HMS Exetert a HMS Jamajica, a HMS Ajaxot a HMS Sheffield és a HMNZS Achillest az INS Delhi cirkáló alakította. Aki egy kicsit is ért hozzá ezek a hajók még csak véletlenül sem hasonlítottak az eredeti hajókhoz, de akkoriban a hitelesség elhanyagolható volt, a látvány és az ismert színészek kárpótolták a moziközönséget. Ugyan ez napjaink trükk-technikáját ismerve lehet, hogy furcsa, de azért igen csak tiszteletet érdemlő erőfeszítés volt abban a korban hat hadihajó igénybevétele egy filmforgatás céljára.

 

 

 

 

 

 blog12 05.JPG 

A játék

Múlt hét csütörtökön Petyóval egy próba játékot játszottunk egy általam módosított Warhammer Trafalgar szabállyal. Az alaphelyzet történelmi volt, a magányos Admiral Graf Speenek az asztal egyik sarkából át kellett törnie az átellenben lévő másik sarokba ami a Montevideóba való befutást és a megmenekülést jelképezte. Petyó vezette britek erői a két megmaradó sarokból kiindulva próbáltak megakadályozni ebben. A közelebbi sarokban volt a HMS Exeter, míg a távolabbiban a két könnyű cirkáló.

blog12 06.JPG

Én kezdtem jobban és a nehéz ágyúimból eredő előnyömet próbálta kamatoztatni, így viszonylag hamar találatot értem el az Exeteren, de ez nem maradt sokig büntetlenül és én is elszenvedtem az első sérüléseket. Közben szemből a könnyűcirkálók gyorsan közeledtek és ők is bekapcsolódtak a harcba. Ezért kénytelen voltam feléjük fordulni, és így kitérőre kényszerültem.

blog12 07.JPG

Sajnos a német tüzérek ekkor elkezdtek egyre rosszabbul lőni, miközben a hajóm fegyverzetéből egyre másra esett ki egy-egy löveg. Hamarosan elszenvedtem az első kritikus találatomat a parancsnoki hídon, aminek következtében nem lőhettem, majd újabb és újabb találatok következtek és kénytelen voltam a beszorult kormánylapát miatt egyenesen haladni. Mikor végre újra harcképessé váltam a tüzéreim ismét nem tudták elsöprő tűzerejüket érvényesíteni az Ajax-szal szemben és csak csekély sérüléseket okoztam miközben az sikeresen megtorpedózott.

blog12 08.JPG

Hála Odinnak a kármentő osztagaim sikeres haváriát hajtottak végre, de a hajóra záporozó lövedéke egyre másra kapcsolták ki a tüzérségemet és már fő tüzérségem sem volt érintetlen. Aztán újabb és újabb kritikus találatok értek, aminek hatására a sebességem előbb felére, csökkent, majd teljesen meg is általam, miközben már nem maradt egyetlen egy ép lövegem sem.

blog12 09.JPG

Ekkor a brit hajók egyre közelebb értek miközben újabb és újabb sortüzek érték az amúgy is már romokban lévő hajót és fegyverzetét. A hajónak a kegyelem döfést a torpedók adták meg, bár a britek itt is hasonló módon céloztak, mint később a Bismarcknál, de azért a nagy számok törvénye miatt, előbb utóbb értek el sikeres találatot, aminek következtében a hajó jobb oldala teljesen víz alá került. A hajó lángban álló fedélzettel, jobb oldalára dőlve lassan elmerült a hullámsírba…

blog12 10.JPG

 

A makettek

Resize of cikk12 17.jpgA játékban részvevő hajókat egy, azóta elhunyt kedves öregúr készítette még évekkel ezelőtt. Hargitay Laci bácsival még 1994-ben a TIT Hajózástörténeti Klubjában ismerkedtem meg, ahol miniatűr hajóival mindenkit elkápráztatott. A régi kiállításokon hol teljes kikötővel, hol egy komplett konvojjal lepte meg a látogatókat. Ezekben a kötelékekben minden meg található volt a rombolóktól, a teher- és tankhajókon át az egy szem Hurricannal felszerelt katapult hajókig, természetesen az előírt rendbe szervezve. Ezekről a hajóról  Laci bácsi még egy cikket is írt, ami az azóta megszűnt Militaria Modell Magazin 1991. III. próbaszámában jelent meg, Miniatűr hajómodellek címmel. A bácsi elmondása szerint, gyerek korában vágyakozva nézte az azóta is létező Viking cég 1:1250-es méretarányú hajóit, és elhatározta, hogy ha egyszer lehetősége lesz rá maga is fog készíteni ilyeneket. Mint látható a vágyait sikerült megvalósítania, és nem is akár hogyan, és nem is akár milyen mennyiségben.

 

blog12 04.JPG

blog12 03.JPG

Ambasa

Szerző: ambasa  2012.07.01. 23:48 7 komment

Címkék: könyv hajózás második világháború wargame csapattörténet

A bejegyzés trackback címe:

http://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr604622912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

janos900 2012.07.07. 11:23:10

Nagyon jo a cikk! Fell kell kotnom a hozentrogeremet blogiras tekinteteben, nyakamon a konkurencia! :D
A bacsi hajogyujtemenyerol is lehetne egy cikk, megorokolted? A magazin nekem is megvan meg valahol, de mar nem emlekszem a cikkre.

ambasa 2012.07.08. 21:36:15

@janos900:
Szia!

Azért nekem van egy előnyöm, próbálom hogy ne csak én írjak hanem megpróbálok másokat is rávenni, hogy írjanak ide.

Nem örököltem, hanem évekkel ezelőtt kaptam a bácsitól vagy 40 hajót, ehhez vettem még néhány Revellt és gondolkodok az Airfix idén kiadott 6-7 hajós Bismarck dobozán, ezek mind 1:1200 vagy 1:1250. Szándékomba áll majd később bemutatni a hajókat.

Mivel van két olasz csatahajóm, gondolkodok néhány brit romboló olaszra festésén, és akkkor nem csak brit-német összecsapás lehetne, hanem egy kis mediterránum is.

TG

iipepeii 2012.07.09. 11:12:02

Én, mint mindkét blog lelkes olvasója, piszkosul tudnék örülni neki, ha kialakulna köztetek valamiféle verseny. :D

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2012.07.10. 19:49:48

Meg is rendeltem az Antikvárium.hu-ról a jelzett könyveket. :) Jó volt a leírás és a körítés is.

janos900 2012.07.14. 20:12:04

@iipepeii: Nem a partvonalrol kell szurkolni, hanem beszallni a versengesbe.:P
Most eppen legenybucsura van jelenesem, orulok ha egy heten belul megirom az aktualis cikk 3. reszet.

janos900 2012.07.14. 20:14:37

@ambasa: Az szep gyujtemeny, gartulalok! Meg jo, hogy WW1-ben nincsenek modellek, mert akkor nem tudnek ellenallni. :)

KVadász 2012.09.21. 21:39:38

Megkésve bár, de most olvasom az említett könyvet. Tényleg jó, csak kár, hogy tudom a végét. :D