Krakkó katonai repülős múltja és jelene

Eredetileg nem akartam írni egy repülési múzeumról a blogban, de mivel eredeti célom nem csak egy wargame oldal létrehozása volt, hanem történelmi ismeretterjesztés is ezért rászánom magamat. Úgy hogy akit csak a játék érdekel, annak ez cikk elégé érdektelen lesz….

Magát múzeumot 1964-ben alapították, közvetlenül az után, hogy a helyet adó repülőteret, amely Európa egyik legrégebbi ilyen létesítménye volt 1963-ban bezárták az akkor létesített szocialista acélváros Nova Huta terjeszkedése miatt. Múzeumnak helyet adó terület katonai és repülős múltja, azonban hosszú évtizedekre nyúlik vissza a történelemben.

blog24 01.JPG

 

A terület eredetileg a krakkói helyőrség 2. tüzérezredének  ballon alegységének adott otthont a XIX. század végén. 1912-ben a bécsi vezérkar döntése után itt állították fel Flugpark 7 repülő alakulatot. Az első világháború kitörésekor 1914-ben az itt állomásozó repülők részt vettek Krakkó védelmében,  majd a városra nehezedő nyomás elmúltával 1915-ben az az alakulat követte az előrenyomuló csapatokat.

A világháború után 1918-ban a repülőtér fontos pontja lett a Bécs, Kijev, Odessza között létesített légiposta útvonalnak, amely az egyik első ilyen volt Európában. 1918. október 31-én a lengyelek vették át  a repülőtér feletti uralmat, majd a függetlenség kikiáltása tán nyomban létre is hozták területén  az 1. harci repülőszázadot.

blog24 27.jpg

Az 1920-as szovjet-lengyel háború alatt, itt működött a fiatal Lengyel Légierő pilótaiskolája, ami a fiatal hajózók képzésével járult hozzá az új haderőnem gyors növekedéséhez.  A pilótaképzés mellett javítóbázis is létrejött ezen a helyen és megpróbálkoztak alkatrészgyártással és néhány repülőgép megépítésével is. 1921-ben itt állították fel a Lengyel Légierő 2. repülő ezredét és az 1920-as években ez lett a másod legnagyobb lengyel katonai repülőbázis.

blog24 02.jpg

1939-ben a repteret más hasonló lengyel katonai létesítményekhez hasonlóan németek légitámadás érte, majd Lengyelország eleste az új hatalom is használatba vette, és a felszálló pályáját meghosszabbította.  A hadiszerencse megfordulta után 1945. januárjában  a szovjet repülők vették birtokukba, majd  néhány hónapig használat után átadták lengyeleknek.

blog24 05.gifA lengyelek 1963-ig használták a repülőteret, majd  ekkor a nova hutai acélmű építése miatt, Krakkó nyugati felén új repülőteret adtak át, és a régit bezárták, hogy a helyén megalakulhasson a mai napig fennálló és egyre bővülő  repülési múzeum. Krakkó katonai repülős múltja az új repülőtéren is folytatódott, mivel az új polgári légikikötő egyben a 8. légibázisnak is otthont adott, ahova 13. szállítórepülő század települt, amely jogelődjének tekint több a városhoz is kapcsolható repülő alakulatot, olyanokat pl., mint az 1918-21. között itt működő 5. repülőszázadot, vagy az 1921-39.  ide települt, már korábban is említett 2. repülő ezredet. A 13. repülőszázad nem hivatalos jelvényében is ápolja a városhoz való kapcsolatát, helyet adva benne a város egyik legendájának a Krakkó alatt alvó sárkánynak egy aranyos megjelenítésével.

blog24 03.jpg

 

A Lengyel Repülés Múzeuma

A múzeumról az interneten több magyar nyelvű beszámolót is olvashatunk, miközben azok keletkezési dátumait is figyelembe véve elképesztő, hogy a közelmúltban mennyit fejlődött az intézmény.

blog24 06.JPG

A Múzeum öt gyűjteményének egy része a szabadtéren, míg a másik öt épületben került elhelyezésre. Az első épület, amely maga a bejárat felülről egy háromágú légcsavarra emlékeztet, itt kapott helyet néhány a lengyel repülésre jellemző gép, az időszaki kiállítás és a múzeum új szerzeményei. Itt található az egyetlen megmaradt, kalandos történetű PZL P.11c vadászgép is, amely az 1939-ben pont erre a repülőtérre települt 121. század festését viseli, de ugyan itt megszemlélhetjük egy borításától megfosztott egykori oktatási segédeszközként használt TS-11 Iskra lengyel iskolagép belső szerkezetét, illetve egy kísérleti sugárhajtású helikoptert.

blog24 07.JPG

blog24 08.JPG

A főbejáratot elhagyva, a bal oldali lemezhangár a kelet-nyugati szembenállásnak állít emléket hangulatában felidézve egy készültségi állást. A mellette lévő épület szintén egy kalandos sorsú gyűjteménynek ad otthont, az első világháborúsnak. Itt tucatnyi első és közvetlenül az után épült gépet csodálhatunk meg. A gyűjtemény eredetileg a Német Repülési Múzeum tulajdona volt de a Berlint ért légibombázások következtében az ottani gyűjteményt lengyel területekre próbálták menekíteni (a három vonatszerelvényből csak egy menekült meg). A gépek túlélték a front átvonulását és a lengyelek hadizsákmány címén lefoglalták, majd a múzeum tulajdonába került, több más termekben található relikviákkal együtt.

blog24 12.jpg

Innen továbbsétálva ízelítőt kapunk a szabadtéri, gyűjteményből - amiről majd később - mielőtt elérnénk a régi még a háború előttről megmaradt nagyhangárt. Ebben a tágas épületben található a gyűjtemény gerince. Itt képet kaphatunk a lengyel repülőgépgyártásról és a lengyel légierőről is, ugyan itt kaptak helyet az első világháború és az ötvenes évek közötti olyan repülőgépek, amelyek túl értékesek és ritkák, hogy a szabad ég alatt tartsák azokat. Megcsodálható itt többek között: az a Curtiss Hawk III amelyet a berlini olimpia színeire festettek, és anno annak nézőközönségét kápráztatta el légibemutatójával (szintén a német hadizsákmányból származik). A nagyon sok ismert gép közül, talán amit minden képen érdemes megemlítenem az Il-10 (valójában B-33 cseh liszenc változat) és a Tu-2, amelyek szintén szolgáltak a Magyarországon de itthon nem marad fent belőlük múzeumi példány. Megtalálható még a néhány közismert nyugat európai és amerikai kiképző gép és egy Spitfire is, régebben volt itt egy Bf 109G-6-os is, de ez egy magángyűjtő tulajdona és csak ideiglenesen adja kölcsön néha a múzeumnak. Az ötvenes évek típusai közül számomra a svájci Vampire, és a mi általunk nem rendszeresített Ja-23/17 páros.

blog24 18.JPG

blog24 17.JPG

blog24 19.JPG

A gépek között számos fegyver és felszereléstárgyat is megcsodálhatunk, miközben a látnivalót egy-egy életkép is színesíti. Ugyan itt található néhány háborús roncsdarab, amelyeket ötletes módon úgy helyeztek el a tárolókban, hogy színes zsinórokat húztak ki a felettük elhelyezett röntgenrajzzal, bemutatva azok elhelyezkedését a repülőgépeken.

blog24 13.JPG

A nagyhangárt elhagyva a szabadtéri gyűjteményt csodálhatjuk meg, szállító repülőgépeket, bombázókat, a lengyelek által üzemeltetett MiG-eket a 15-östől a 29-ig beleértve a saját gyártásúakat (köztük a nálunk nem rendszeresített MiG-21R), illetve a Szuhojokat és saját gyártású repülőgépeiket is és helikoptereket is, köztük egy gyönyörűen felújított haditengerészeti Mi-4-es.

blog24 23.JPG

A szabad téren található néhány érdekes, a közelmúltban a gyűjteménybe került nyugati típus, van itt portugál A-7 Corsair, brit Jaguar és Harrier, belga F-84 és Mirage 5, olasz F-104 svéd Draken és Viggen (felderítő változat). Ugyan itt található három amerikai típus, amelyek története szintén nem minden napi, ezek közül a dél-vietnámi felségjelet viselő F-5 Tiger és A-37 Dragonfly eredetileg hadizsákmányként került az észak-vietnámiak kezébe, akik küldtek példányokat a szovjeteknek, a cseheknek, a lengyeleknek, az előbbieknek kiértékelés, a két utóbbinak, hogy dolgozzák ki ezeknek a gépeknek a nagyjavítási technológiáját. A nagyjavításból nem lett semmi, de a két gép végül Lengyelországban maradt és idővel a múzeum gyűjteményét gyarapította. A másik amerikai típus egy szintén a vietnámi háborút megjárt 59-822 oldalszámú F-105-ös, amelyet eredetileg a lengyel származású Donalda Kutyny őrnagyrepült és a Polish Glider egyéni jelzéssel is ellátott, ugyan a gép még szétszerelt állapotban látható, de talán Európában ez az egyetlen példány ebből a típusból.

blog24 22.JPG

A szabad téren láthatunk még néhány tábori és légvédelmi tüzér eszközt jobb-rosszabb állapotban, mielőtt elérnénk a nagy hangár mögötti kettős épületet, amelyből az egyik a motor és hajtómű gyűjtemény rejti, míg a másik a repülés kezdeteinek relikviáit őrzi (ezek egy része szintén német eredetű). Az itt megcsodálható gépek a felújításra várnak és csak állagmegóváson estek át, ezért a felületes szemlélőben akár úgy is gondolhatja, hogy ezek roncsok, pedig nem. Látható itt Taube, egy Zeppelin óriásbombázó gondolája no meg a világhírű Bf 209 sebességi világrekorder gép törzse (az itt található gépek egy része szintén a berlini múzeumból származik).

blog24 25.JPG

blog24 24.JPG

Természetes nem soroltam fel az összes látnivalót, hiszen a gyűjtemény mintegy 150 repülőgéppel és közel 200 repülőgépmotorral és hajtóművel rendelkezik, de igyekeztem bemutatni a számomra érdekes látnivalókat.

blog24 26.JPG

A gyűjtemény magyar szemmel elképesztő, még ha a szabadban álló gépek egy része felújításra szorul, illetve némelyik hiányos. A kiállítási tárgyak mellett kétnyelvű, lengyel és angol magyarázó tábla található.

A szabadtéren lévő gépek körbejárhatóak, a részletek is jól fényképezhetőek. A termekben lévők el vannak kerítve, a nagyhangár, a főépület és az első világháborús hangár is világos, akár vaku nélküli fényképezésre is alkalmas.

http://www.muzeumlotnictwa.pl/index_en.php

http://www.aviationmuseum.eu/World/Europe/Poland/Krakow/Muzeum_Lotnictwa_Polskiego.htm

 

Ambasa

Szerző: ambasa  2012.09.03. 20:00 Szólj hozzá!

Címkék: repülés múzeum Lengyelország

A bejegyzés trackback címe:

http://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr804753147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu