Mint már a Lesanyi Haditechnikai Múzeum ismertetőjénél jeleztem, tavaly nyáron még két prágai múzeumban tettem látogatást. Ezek közül most a közép-európai repülős körökben nagy hírnévre számot tartó Kbelyben, a cseh főváros külvárosában található gyűjteményt szeretném egy kicsit részletesebben bemutatni, és talán kedvet csinálni a megtekintéséhez. Ennek a múzeumnak a meglátogatása már nagyon régóta a vágyaim között szerepelt. Először gyermekként valamikor az 1980-as években egy NDK-ból való hazaút során próbálkoztam, de csak a kapuig jutottunk el, mivel akkor nem kaptunk szállást Prágában. Másodszor 2001-ben nem sikerült, amikor volt szerencsém hat hetet ott tanulni, de sajnos év végén, amikor a múzeum már téli álmát aludta. Úgyhogy majd harminc éves vágyam teljesült, mikor végre átléphettem a múzeum kapuját.

blog54 00.JPG

Maga a múzeum annak ellenére, hogy a múzeum a külvárosban található, viszonylag könnyen megközelíthető. Prága igen jó metróhálózattal rendelkezik, így viszonylag könnyű az egyik vonalról a másikra átszállnunk. Először is a piros, „C” jelzésű metróra kell szállnunk és innen már nem csak képletesen de sínen vagyunk és el kell utaznunk egészen a Letnany nevű végállomásig.  Maga a végállomás kicsit meglepő, mivel egy szántóföld közepén lévő buszpályaudvar, a közelben sehol semmi lakó- vagy más épület. Innen  több busz is megy az alig három megállóra lévő múzeumhoz, de ha nincs szerencsék, akkor bizony akár 20 percet is várakozhatunk, gyönyörködve a cseh puszta szépségében. Ha sikerül buszra szállnunk már csak a reptér jól ismert víztornyát kell figyelnünk, majd a kapu előtt felállított MiG-21-est, ami után közvetlenül van a megálló. Maga az intézmény megközelítése jól le van írva a múzeum honlapján. A belépés itt is, mint a másik két intézményben ingyenes, fotózni vakuval is szabad, de az állvány használata tilos.

Kbely repülős múltja egészen 1918-ig nyúlik vissza. Ekkor választották ki a területet, amely mind talajviszonyaiban, mind a városhoz való közelsége miatt alkalmasnak látszott, hogy Prága repülőtere legyen. Még abban az évben elkészültek az első ideiglenes épületek és decemberben már le is szállt oda az első repülőgép is. Ez volt a fiatal állam első repülőtere. 1920 tavaszán az akkori ideiglenes hangárokat állandó építésükkel váltották fel, amelyek közül kettőt a mai napig használ a múzeum. 1928-ban épült fel a reptér jelképe a víztorony, amely egyben világító toronyként is funkcionált. Ugyan ebben az évben a Csehszlovák Légierőt három ezredbe szervezték át Prága, Olomuc és Nyitra székhelyekkel, amelyek közül az 1. hadrendi számú települt Kbelybe. 1930-ban az ezred felvette Masaryk nevét. Ugyan ekkor további három másik ezred szervezését is megkezdték Hradec Kralové, Milovice és Brno székhellyel. 1938-ban a 4. vadászezred Avia B-534, és a 6. bombázó ezred Aero Ab–101 és Avia B–71 repülőgépekkel települt ide. Amikor megtörtént Csehszlovákia okkupációja, a reptér a németek egyik első számú célpontja között szerepelt. A megszállás alatt jelentős javítókapacitást építettek ki itt.

blog54 01.jpgKbely 1925-ben

A háború után egy szállító repülő ezred települt ide. Az elkövetkező évtizedekben számos átszervezés történt az itt települt alakulatoknál, de a reptér mindvégig a szállító és az összekötő repülőgépek bázisa maradt. A bársonyos forradalom után az ezred ismét beemelte az elnevezésébe Masaryk nevét. Újabb átszervezések következtek, miközben némi modernizáció is történt a repülőtéren. Ma a 24. szállító repülő bázis települ itt, állományába többek között a 241. szállító repülő század Airbus A319CJ, Canadair CL-601 és Jak-40, a 242. szállító repülő század CASA C-295M, L-410, és a 243. helikopter század tartozik Mi-8/17 és W-3 helikopterekkel felszerelve.

A múzeumot 1968-ban alapították a Csehszlovák állam megalakulásának 50. évfordulójára időzítve. A kezdetben alig 40 repülőgépet tartalmazó gyűjtemény a 70-es 80-as években óriási fejlődésem ment keresztül és viszonylag rövid idő alatt a gyűjtemény már több mint 200 gépet számlált. A Csehszlovák állam szétválásakor, mint a fegyveres erők többi részénél is, itt is szóba került a gyűjtemény 2:1 arányú megosztása, ami azután nem valósult meg (a szlovákok azóta létrehozták Kassán saját repülő gyűjteményüket, amely rendelkezik néhány Európában csak náluk található különlegességgel is).

A gyűjtemény nagy része, még ha némi zsúfoltság árán is hangárokban van elrendezve. Minden hangár, kivéve a nagy hangárt tematikus, és egy-egy időszakot ölel fel. Sajnos némileg érthető okokból a hangárok nem időrendben követik egymást, ami némi zavart okozhat, ezért én most nem a bejárás sorrendjében, hanem időrendben mutatom be gyűjteményt.

 1. hangár - A Csehszlovák Légierő 1918-1924 közötti időszakába repít. Sajnos az itt látható repülőgépek egy része nem eredeti, csak másolat, de némelyik tartalmaz eredeti alkatrészeket is. A gépek mellett megtekinthetünk sok korabeli használati tárgyat. Mint Lesanyiban itt sem csupasz kiállítási tárgyakat láthatunk, hanem életképeket, köztük egy műhelyt sok korabeli szerszámmal.

blog54 02.JPGSPAD VII

blog54 04.JPG Brandenburg  B.I

blog54 03.JPG Műhely

 2. hangár - A Csehszlovák Légierő és a repülőipar termékeit szemlélhetjük meg az 1925-1938 közötti időszakból. Itt már több gép található, bár ezek is másolatok, de ez semmit sem vesz élvezeti értékükből. Ezeknek a gépeknek egy része itt is különböző életképekben kerül bemutatásra. A kiállítást színesíti néhány korabeli motorkerékpár és automobil is.

blog54 05.JPGA-10 (reprika)

blog54 06.JPG B-534 (reprika)

 3. hangár - A második világháború gépei közé csöppenünk, köztük sok ritkaság közé. Itt is járművekkel és használati tárgyakkal kombinált életképeken keresztül csodálhatjuk meg a kor ismert és kevésbé ismert repülőgépeit. A gyűjtemény keresztmetszetet ad az emigráns cseh és szlovák pilóták által használt repülőgépekről. Van itt egy kalandos sorsú francia MS.230, amelyet még 1940-ben repültek francia színekben többek között csehszlovák pilóták is. A gépnek német vonatkozása is van, ugyan is a zsákmány gépek egy részét ők is használták pont pl. Csehországba települt repülőiskolájukban. A francia összeomlás utáni időszakra utal brit Auster és amerikai AT-6-os kiképzőgépek, de sajnos valamilyen okból, amikor ott jártam nem volt kiállítva a szintén ide tartozó Spitfire. A szovjet oldalon küzdők technikáját a Po-2, La-7 és Il-2 Sturmovik szemlélteti és felettünk egy Li-2 uralja az eget képletesen, amiből ép egy ejtőernyős ugrik ki. Ugyan itt láthatjuk a német megszállásra utaló eredeti Me 262 is, különböző német járművek, fegyverek és felszerelési tárgyak körében

blog54 08.JPGIl-2

blog54 09.JPG Me 262

blog54 07a.JPG Maxim géppuskák légvédelmi állványon

4. hangár - Korai sugárhajtású repülőgépeket mutatja be, mind keleti, mind nyugati oldalról. Van itt belga eredetű Meteor, svájci Vampire, amerikai P-80 szovjet Jak-17 és a Me 262 csehszlovák másolata az S-92 is. A kiállítást színesíti az egykor oktatási célokat szolgáló korai sugárhajtómű metszett. Ugyan ide tartozik a hangár mellett található nyitott szín, ahova a korai MiG-ek és a csehszlovák másolataik kerültek. Ugyan helyhiány miatt nem itt került bemutatásra, de a szabadtéren láthatunk még egy kanadai gyártású P-86-ot és a nagy hangárban egy P-84-et.

blog54 14.JPGJak-17

blog54 15.JPG S-92

5. (nagy) hangár - Csehszlovák Légierő és repülés 1945-1990 közötti időszakot öleli fel. Ugyan itt található egy kiállítás, amely a repülőtér történetével foglakozik számos érdekes fotót, egyenruhát, fegyvert és más felszerelési és használati tárgyat bemutatva. Szintén itt található egy terem, amely az 1918-at megelőző időszakot mutatja be csehszlovák szemszögből. A nagy hangárba lépve két dolog ötlik egyből a szemünkbe, rendkívül világos és legalább ugyan ennyire zsúfolt is. Szemmel láthatóan a múzeum törekedett arra, hogy minél több repülőgép kerüljön védett, fedett, helyre, még ha ez némileg csökkenti is fotózási lehetőségeket, de valamit valamiért. Az itt kiállított repülőgépek - egy-két kivételtől eltekintve, amelyeknek csak itt jutott biztonságos tárolási lehetőség - gyakorlatilag két nagy csoportra oszthatók. Az első nagy csoport a méltán világhírű csehszlovák repülőgépipar termékeit mutatja be, míg a másik a Csehszlovák Légierő repülőgépei tartoznak. Természetesen a két csoport között van átfedés is. A kiállítást színesítik a kitűnően restaurált különböző repülőgép hajtóművek. A korábbi kiállítási területektől eltérően itt nincsenek életképek, csak eszközök. Megtalálhatóak itt a háború után újjá éledő csehszlovák repülőgépipar által készített német gépek másolatai és továbbfejlesztései, majd saját fejlesztéseik, köztük néhány olyan is, amely valamikor repült a háború utáni Magyar Légierőben is. Vannak itt Bücker, Messerschmitt, Arado és Siebel másolatok. Kiemelést érdemel az itt látható S-99 és S-199 Mezek, Jumo motoros egy- és kétüléses Me 109-esek, amelyek közül néhány kalandos úton eljutva harcolt az 1948-as arab-izraeli háborúban izraeli oldalon. Számunkra szintén érdekes lehet az Il-10-es csatagép is.

blog54 10.JPGS-199

blog54 11.JPG Jak-23

blog54 13.JPG Szépen helyre állított csillagmotorok

blog54 12.JPG Sirály/Szolyka III robotrepülőgép, egy személyes emlék még katonakoromból

Szabadtér. Alapvetően három részre bontható. A nagyhangár oldalában találhatóak a helikopterek, míg velük szemben a szállító repülők, bár azért a helyhiány miatt néhol feltűnik egy-egy kakukktojás is. Ezek között a gépek között elhaladva egy udvarra jutunk, ahol egy-két kivételtől eltekintve a nálunk jól ismert 70-es 80-as évek szovjet eredetű technikáját nézhetjük meg. Persze itt is vannak kivételek, mint az általunk nem repült Szu-7-es és Szu-25-ös. Sajnos az itt lévő gépeken látszik az idő vas foga, pedig jelentős részük a 90-es években kapott különleges festést visel. Ugyan ide került néhány a rendszerváltás után a múzeumba került nyugati eredetű repülőgép, amelyből talán a legkülönlegesebb az F-4 Phantom brit változata.

blog54 16.JPGMiG-23BN

blog54 17.JPG Brit haditengerészeti F-4 Phantom

Ha meg akarunk pihenni, a büfében csillapíthatjuk szomjunkat, vagy éhségünket, miközben a gyerekek a mellette található repülőgép alakú és festésű hintákon vezethetik le fölös energiájukat. Aki valamilyen emlékre vágyik a piros-fehér kockás ajándékboltban kielégítheti ez irányú vágyait. A múzeum gyűjteménye igen nagy és széles történelmi időszakot ölel fel. Ugyan akkor sajnos a zsúfoltság és a kisebb hangárok sötétsége nagymértékben megnehezíti a fotózást. A kiállított repülők túlnyomó többsége nem járható körbe ezért pl az általam kedvelt walk around fotók nem készíthetők. Mindezek mellett és ellenére csak ajánlani tudom a múzeum meglátogatását azoknak, akiket érdekel a repülés.

blog54 18.JPG Az ajándékbolt és a büfé

blog54 19.JPGSpitfire alakú és festésű hinta

http://www.vhu.cz/en/stranka/letecke-muzeum/

http://www.aviationmuseum.eu/World/Europe/Czech%20republic/Prague-Kbely/Letecke_Muzeum.htm

http://home.arcor.de/f111raven/

http://www.wings.hu/muzeum/kbely/index.html

http://www.bunkermuzeum.hu/Bunkermuzeum/tarsmuzeumok/csehorszag/kbely.htm

 blog54 20.JPG

Ambasa

Szerző: ambasa  2013.02.22. 00:00 4 komment

Címkék: repülés múzeum Csehország

A bejegyzés trackback címe:

http://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr215097280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

HPetyo 2013.02.22. 08:58:26

Lesany nagyon jó hely. Érdekes, hogy lehet ezt úgy is csinálni, hogy ingyenes. És nem húznak le.

HPetyo 2013.02.22. 08:58:55

Mármint kbely. Mindig keverem akét helyet.

ambasa 2013.02.22. 11:00:47

@HPetyo:

Azért azt hozzá kell tenni, hogy ez egy üdítő kivétel, bár meglepő módon régebben volt egy jelképes belépő, de azt is eltörölték.

Ugyan akkor a Prágai várba a teljes jegy 350, a nem mindenhova érvényes belépő 250, ha csak az őrség múzeumát akarod megnézni, ami a legolcsóbb 70 korona +50 a fotójegy.

A technikai múzeumba a belépő ami amúgy nagyon érdekes tematikus kiállításokkal rendelkezik 170 koronáért mehetsz be amihez jön még egy 100 koronás fotójegy.

Ehhez képes a mi Hadtörténetink belépője megfizethető és arányban van a látnivalóval.

Ugyan már jó pár éve jártam Kecelen akkor ha jól emlékszem 1000Ft volt a belépő, ugyan akkor Szolnokon becsületkasszás.

TG

ambasa 2013.02.22. 11:03:14

@ambasa:

Megnéztem Kecel honlapját, most 1500 a belépő, ami arányban van a bemutatott eszközök számával, ugyan akkor a kiállítás és a kiállított tárgyak állagával koránt sem.

TG