Az blog82-01.jpgUSS Recruit, vagy más néven Landship Recruit, az Amerikai Egyesült Haditengerészete által 1917-ben szolgálatba állított fából készült csatahajó utánzat volt, amelyet New York szívében, Manhattanben az Union Squarenél építettek fel. Az építmény a toborzás elősegítése mellett kiképzési feladatokat is ellátott, illetve a ma is oly divatos civil kapcsolatok elmélyítésére is szolgált.

Az USS Recruit nem csak amolyan díszlet volt, hanem hivatalosan is a flotta állományába került. Parancsnoka C.F. Pierce kapitány volt, aki alatt további 39 tiszt és tengerész szolgált. A hajó legénységét a newporti Haditengerészeti Kiképző Bázisról vezényelték az USS Recruit fedélzetére.

A hajó felépítése

A hajó fedélzetén a tiszti és a legénységi szállások mellet még egy drót nélküli távíróállomás is megtalálható volt, továbbá hatékony fűtő- és szellőztető rendszer szolgálta a legénység kényelmét .

Az USS Recruit két – a korabeli amerikai csatahajókra oly jellemző – rácsárboccal, parancsnoki toronnyal és egy kéményutánzattal rendelkezett. Ezek a jellegzetességek a körvonalait az US Navy csatahajóihoz tették hasonlatossá.

Vérbeli hadihajóhoz illően a fegyverzetét sem hanyagolták el, a főfegyverzetét három ágyútoronyban párosával elhelyezett hat darab fából készült 14 hüvelykes nehézágyúmakett alkotta, amit tíz darab kazamatákban elhelyezett 5 hüvelykes ágyúmakett egészített ki.  A hajó fegyverzetét torpedónaszádok elleni védőfegyverzet és két 1 fontos jelzőágyú replika tett teljessé.

blog82-07.jpgblog82-03.jpgblog82-04.jpg

blog82-05.jpg

blog82-02.jpg

A szolgálat évei

A hajó végigszolgálta a világháborút, fedélzetén 25.000 újoncot toboroztak, ami azt jelenti hogy az eredeti legénysége 625-szeresét, ami máshogy nézve 28 csatahajó legénységének felelt meg. A hajó a toborzás mellett számos tengerész kiképzésében is szerepet vállalt. A USS Recruit, mint már  említettem igen fontos szerepet töltött be, abban a misszióban, hogy New York és Amerika máshonnan származó polgárai betekintést nyerjenek a flotta mindennapi életébe és nem kis szerepe volt a hazafiasság lángjának szításában is. Ennek elősegítésre rendezvényeket és bálokat szerveztek, az első ilyenre 1917. szeptember 8-án került sor.

blog82-06.jpg

blog82-08.jpg

blog82-09.jpg

blog82-10.jpg

blog82-11.jpg

blog82-12.jpg

Azonban amint a háború véget ért, az US Navy-t visszafejlesztették és a csökkent méretű flotta már jóval kevesebb újonccal is beérte, az USS Recruit szükségtelenné vált. 1920-ban a feladatát részben elvesztett építmény elbontása mellett döntöttek, de azzal a kitétellel, hogy azt a szétbontása után New York népszerű vidámparkjában a Coney Islandon újra felépítik és  továbbra is Haditengerészetének utánpótlás toborzását segíti elő. Az USS Recruitot 1920. március 16-ra szét is bontották, de sohasem érkezett meg új állomáshelyére, további sorsa ismeretlen...

blog82-13.jpg

Az USS Recruit története azonban nem ér itt véget, ezen a néven az US Navy a második világháború folyamán egy aknaszedőt állított szolgálatba, amely miután több csendes-óceáni ütközetbe is részt vett, a háború után tartalék állományba került, majd 1963-tól a Mexikói Haditengerészet lobogóját lengette a szél az zászlórúdján.

Mint már annyiszor a különböző  haditengerészeteknél az USS Recruit név tovább élt, és talán nem túl meglepő módon az USN harmadik, ezen név alatt szolgáló hajója ismét egy nem igazi, hanem fából készült hajóutánzat volt. A harmadik ezen a néven létező hajó az USS Recruit TDE-1 1949. július 27-én állt szolgálatba a san diegoi Point Loma-ban található Haditengerészeti Kiképző Központban. A hajó eredetileg egy Daley osztályú romboló 2/3 arányban lekicsinyített mása volt. A hajó fedélzetén a tengerészek a hajózás a és a hajó működtetésének legkülönfélébb szakmai fortélyait sajátíthatták el, a fedélzeti élettől, a hajóban való mozgáson át, a különféle jelzések és berendezések  használatáig, egy kivételével, ugyan is a hajó nem rendelkezett gépteremmel és semmi olyan berendezéssel, ami a hajógépek kezelésének és üzemeltetésének elsajátításában segítette volna az újoncokat. A hajó beceneve talán némi malíciától sem mentessen az USS Neversail lett (ugyanígy becézték a marylandi Bainbridge-ben található testvérhajóját az USS Commodore-t).

blog82-14.jpg

1967-ben a harmadik USS Recruitot szolgálaton kívül helyezték, mivel egyedi jellege(?) miatt nem illet be az USN új regisztrációs  rendszerébe. Eltelt röpke 15 év és a flottának sikerült orvosolnia problémát és 1982-ben immár megújulva az USS Recruit-ot ismét szolgálatba állították. Ekkor a hajót átépítették a kornak megfelelően úgy, hogy egy Oliver Hazard Perry osztályú fregattra hasonlítson. A reaktiválás egészen 1997-ig tartott, amikor immár véglegesen kivonták a szolgálatból.

blog82-15.JPG

A harmadik USS Recruit eddig elkerülte sorsát és nem lett az enyészeté, a mai napig áll, és vannak arra törekvések, hogy egy tengerészeti múzeumot rendezzenek be fedélzetén. Mint már említettem a harmadik USS Recruitnak voltak testvérhajói, ami közül a marylandi Bainbridgeben található USS Commodore-t  a hetvenes években bontották le, amikor bezárták az ott található kiképző bázist. A másik testvérhajója az USS Bluejack-et a floridai Orlandóban található kiképző központban volt, egészen az 1995. március 31-ig, amikor is szétbontották.

Nem lenne teljes a fából készült hajóutánzatok története, ha nem említeném meg, hogy az USS Recruit és társai mellett, létezett még egy, amelyet állomáshelye után csak Murock Maruként emlegettek. A mai Edwards légitámaszponton fából és tyúkketrechálóból felépített makett egy japán Takao-osztályú nehézcirkálót formált, ami az amerikai pilóták gyakorlását szolgálta, minden esetre elég bizarr látvány lehetett egy hadihajó a sivatag közepén...

blog82-16.jpg

Ambasa

Szerző: ambasa  2013.08.05. 00:00 3 komment

Címkék: hajózás első világháború USA

A bejegyzés trackback címe:

http://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr175427136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

janos900 2013.08.05. 08:40:35

Micsoda sztori! Ma is tanultam valami újat.

Petrow 2013.08.05. 10:17:58

Először azt hittem, hogy a Hudson-ön horgonyzó Intrepiddel lesz valami kapcsolata, de ez sokkal sokkal érdekesebb történet.

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2013.08.09. 23:09:41

Hát ez megint egy igen érdekes cikk volt. Meséltem a kollégáknak a cégnél, és csak hüledeztek, hogy mi vannak. :)