blog115-01.jpg  A mostani bejegyzés egy kicsit szokatlan lesz tőlem. Nem valami konkrét dologról szeretnék írni, hanem a játék egy olyan irányzatáról, amelyet – eltekintve egy Aeronautica Imperalis meccstől – nem igen próbáltam de már régóta foglalkoztat. Ez pedig nem más, mint a légiharc az asztalon. Az, hogy ezt a cikket megírjam a személyes inditatás mellett, nagyban inspirált a Wargame Illustrated 2013 áprilisi számában megjelent összefoglaló, amelyet nem titkoltan felhasználok ehhez az íráshoz. Mivel nem nagyon van tapasztalatom a játék ezen változatában, inkább a gondolataimat írnám le, amiből talán valamiféle vita is kialakulhat. De mielőtt belevágnák az ismertető részbe, előbb felvázolnám az elképzeléseimet az asztali légiharccal kapcsolatban. Mindenek előtt, az ilyen jellegű játékot én egy sajátos térben játszódó skirmish játékként képzelem el, így nem gondolom, hogy egyszerre túl sok repülőre lenne szükségünk, és ez szerencsés esetben jótékonyan hathat a pénztárcánkra. Viszont ha skirmish, akkor nem csak a repülőgép műszaki adatait, de az azokban lévő pilóták képességeit is bele vehetjük játékba, ami már tovább bonyolítja, és kiszámíthatatlanabbá teszi a játékot, növelve annak fordulatosságát.

Szerintem, ha elhatározzuk, hogy belevágunk egy ilyen jellegű játékba, már a legelején el kell döntenünk három dolgot, a korszakot, a méretarányt és a szabályt. Én is e szentháromság mentén szeretnék haladni.

A korszak

Noha a légi hadviselés története alig több, mint száz éves időszakot ölel fel, mégis, ezen belül, mind technikailag, mind taktikailag igen különböző korszakok közül választhatunk. Lássuk melyek is ezek és mik a sajátosságaik:

I. világháború

Noha a repülőgépek első alkalmazása már 1914. előtt is sor került, mégis az igazi légicsaták kialakulása az első világégéshez kapcsolhatók. Az első világháborúban alakult ki a repülőgépek későbbi felosztása feladatuk szerint. Először a felderítők, jelentek meg, majd azok elűzésére hamarosan a vadászgépek is. A háború első felében a felderítők már bombákat is vittek magukkal, de később már feltűntek az égen a támadó repülőgépek is, a bombázók, a csatarepülők, sőt még a torpedóvetők is. A korszak repülői általában törékeny egy-, két-, sőt néha háromfedelű gépek voltak. Ugyan a háború folyamán a repülőgépek sokat fejlődtek egy-egy időszakon belül, még a különböző rendeltetésű gépek között – eltekintve néhány kivételtől – nincs túl nagy sebesség eltérés. Ugyanakkor a fegyverzetben és a manőverező-képességben már játéktechnikailag is alkalmazandó különbségek jelentek meg. Már ebben a korszakban is nagy hangsúly helyeződött a pilóták egyéni képességeire. Persze az, aki nem nagyon ismeri a korszakot, azt gondolhatja, hogy a játék nem állhat másból mind végelláthatatlan fordulóharcból, de azért ez színesíthető egyéni feladatokkal is, amelyben a vadászok mellett, felderítő és bombázó bevetéseket is szimulálhatunk, nem is beszélve a megfigyelő léggömbök megsemmisítésének nehéz feladatával. Az igazán elvetemültek, pedig akár Zeppelineket is bevetésre küldhetnek. Ezek az összecsapások azonban nem értek végett 1918. november 11-én, ugyan ezek az aeroplánok tovább harcoltak az első világégést követő, ahhoz szorosan kapcsolódó kisebb nagyobb összecsapásokban, olyanokban, mint az orosz polgárháború, a szovjet-lengyel háború, a görög-török háború, de akár a mi Tanácsköztársaságunk légiharcai is. Noha a leírtak szerint talán elsőre nem lehet annyira vonzó ez a korszak, de azzá tehető, és van számomra egy nagy vonzereje, soha a későbbi korokban nem szelték az eget ennyire színpompás és változatos festésű gépmadarak. Úgyhogy, aki ezt a korszakot választja egyedi, valós festések mellett, akár ki is találhat sajátot is, hiszen pl én Von Ambasaként, olyanra mázolhatom a kis makettemet amilyenre nekem tetszik.

blog115-02.jpg

blog115-03.jpg

A két világháború között

Igazából ezt a korszakot, csak azoknak ajánlom, akik vonzódnak a húszas, harmincas évek olyan kis háborúi iránt, mint pl a Chaco háború amely az Argentína által támogatott Paraguay vívott Bolívia ellen. Ezeket a háborúkat jórészt az első világháborúhoz hasonló, de nagyobb teljesítményű gépekkel vívták.

A második világháború

Talán nem lövök bakot, ha azt gondolom, hogy azok többsége, aki belevág az asztali légiharcba, ezt a korszakot választja. Ez az időszak számos lehetőséget kínál, hogy kipróbáljuk a nekünk tetsző nemzeteket és azok repülőit, akár a képzeletbeli csatatér mindkét oldalán. Noha a második világégés 1939. szeptember 1-én kezdődött, azért én ehhez a korszakhoz kapcsolnám a spanyol polgárháborút, a szovjet-japán összecsapásokat, vagy akár a japán-kínai háborút is (legnagyobb sajnálatomra a olasz abesszin háború nehezen lehetne játszani, mivel az egyik fél gyakorlatilag nem rendelkezett légi haderővel). Ugyan a háború elején még vegyesen szolgáltak egy- és kétfedelű gépek, de ezek az idő előrehaladtávval egyre inkább eltűntek és a háború végén már megjelentek az első sugárhajtású, vagy egy korabeli kifejezéssel élve léglökéses repülőgépek is. Ezen korszak repülőgépeinek műszaki adataiban - még egy időszakon, vagy kategórián belül is - igen jelentős különbségek adódhattak. Így a repülőgépek műszaki adatai közötti eltérések itt már jelentősen befolyásolták a légiharc kimenetelét. Mik is ezek, a sebesség, a fegyverzett mellett jelentős különbségek jelentek meg egyes repülőgépe szilárdsága, azaz sérülésállósága között is. Ugyan itt már szabványosodott a repülők festése, azért még szerencsére ez még mindig nem az egységes légifölény szürke korszaka. Akik egy kis egyéni színt szeretnének belevinni légiflottájukba, a sok tereptarka gép mellett azért válogathatnak a Luftwaffe különböző festés mintái, vagy az amerikaiak egyedi század farok és/vagy orrfestései között.

blog115-04.jpg

blog115-05.jpg

blog115-06.jpg

blog115-07.jpg

A jetkorszak

A sugárhajtású repülőgépek hadviselését én személy szerint több korszakra bontanám. Ugyan az első sugárhajtású gépek már a második világháborúban megjelentek mindkét oldalon, de összecsapásra emlékeim szerint nem került sor közöttük. Azonban alig telt el öt esztendő és az egykori szövetségesek legmodernebb repülőgépei Ázsia, majd a Közel-Kelet egén csaptak össze. Ezek az ötvenes évekbeli légi összecsapások azonban a sebesség kivételével nem sokban különböztek a második világégés légiharcaitól. Gyakorlatilag itt is a pilóták a géppuskáik és gépágyúik csővégére próbálták kapni ellenfelüket, azonban azon kívül, hogy ezt már 10.000 méter felett és közel a hangsebességgel tették ez lényegesen nem különbözött a második világháború légi összecsapásaitól.

Az igazi változás a hatvanas-, hetvenes években jelent meg, amikor a repülőgépek fegyverzetében megjelentek az irányított légiharc-rakéták. Ekkor már lényeges különbség adódhatott a repülőgépek sebessége között, hiszen ezekben a háborúkban a hangsebesség alatt, vagy annak közelében repülő régebbi vadászok és bombázók mellett, már megjelentek az eget a hangsebesség kétszeresével hasító ezüst vadászgépek is. Ugyanennek a korszaknak - és a játéknak - a nagy újdonsága légvédelmi rakéták, és a hatékony rádióelektronikai- és infrazavarás megjelenése. Ha valaki ezt a korszakot választja a képzeletbeli NATO-VSz összecsapások mellett, olyan emblematikus háborúkban is megméretheti repülőit, mint a vietnámi-, a III. és a IV. arab-izraeli-, vagy esetleg az indiai-pakisztáni háború, de ide sorolnám a korai nyolcvanas évek Falklandi (Malvin)-szigetek melletti légi harcait vagy az V. arab-izraeli háborút. Ez a korszak azonban nem korlátozható le a hidegháború időszakára, bizonyos helyeken ez a korszak akár az ezredfordulóig is eltartott, amelyet olyan háborúk fémjeleztek, mint az első öböl-, vagy az etióp-eritreai háború, hiszen ezekben még jó részt a a korábbi korszak gépei szerepltek. Megmondom őszintén, ugyan nagy valószínűéggel nem ebben a korszakban fogom felállítani az első légi haderőmet, engem mégis ez a korszak vonz a legjobban.

blog115-08.JPG

blog115-09.JPG

A hidegháború végén megjelentek a mai kor repülőgépeinek előfutárai, ahol már nem annyira a műszaki adatok, sokkal inkább az elektronika vette át a főszerepet, megmondom őszintén ez már nem az én világom és nem is igazán látom ennek a játszhatóságát, de természetesen a csúcstechnika mindig is vonzó marad, főleg ha az amerikai F-22 Raptor ellenfele egy orosz PAK-FA lehet, vagy egy B-2 Spiritet egy kínai J-20-szal próbálunk elfogni.

A méretarány

A hagyományos makett-gyártók, ma már majd mindegyik létező és csak a rajzasztalon leledző repülőgépet kiadták különböző méretarányokban. Ma a legjellemzőbb méretarányok az 1:24, 1: 32, 1:35, 1:48, 1:72, 1:100, 1:144, ezek többsége azonban túl nagy, hogy az asztalon játszunk vele. Egy-egy 1:72-es első világháborús gépet még el tudok képzelni, de a későbbi korszakokban ez a méretarány már túl nagy. Vannak 1:100 gépek is de ezek inkább jellemzően polgári repülőgépek makettjei, de persze van egynéhány harci gép is ebben a méretarányban is. Az 1:144-es méretarány szerintem a legnagyobb olyan méretarány, amely még használható az asztalon de koránt sem gondolom a legideálisabbnak, ugyanakkor viszonylag elérhető, még Hazánkban is. Aki emellett dönt, több gyártó közül is választhat. Az Academy már régóta ad ki második világháborús és modern gépeket, míg a Dragon csak moderneket. Azonban van egy új számunkra szerencsés újhullám is, mind a Revell Micro Wings, mind a Zvezda a saját játékrendszere részekén elkezdett kiadni egyszerűen összeépíthető, második világháborús, úgynevezett easykiteket 1:144-es méretarányban, ezek a makettek egyszerűen megépíthetőek, és ami lényege megfizethetőek a darabonkénti 750-900 Ft-os árukkal. És aki esetleg nem csak egymotorosokkal képzeli el a légierejét, az bővítheti néhány Amecomos bombázóval is.

Azonban én úgy gondolom, hogy játéktechnikailag egy ennél kisebb méretarány lenne ideálisabb. Sajnos az 1:200, vagy az 1:250 elég ritka, de itt lép be a képbe a makettezés egy másik ága a hajósok, ott ugyanis elterjedt méretarány az 1:350, az 1:600, és az 1:700(720). Szerencsére a habokat nem csak nehézágyús csatahajók, hanem repülőgépek indítására és fogadására alkalmas repülőgép-hordozók is szelték, és ezek is kedvelt termékei a makett-gyártóknak. A nagyobb gyártók, mint a Tamiya, a Hasegawa, vagy a Trumpeter nem csak a hajókat adják ki, hanem hozzájuk külön repülőgépeket, gondolva azokra, akik nem elégednek meg a készletükhöz kapott mennyiséggel. Azonban ezek csak haditengerészeti gépek valljuk be, és ha már játékra adjuk a fejünket nem szeretnénk a seregünkbe Messerschmitt-et, Spitfire-t, vagy éppenséggel MiG-21-et? Szerencsére erre is van megoldás, noha ezek beszerzése némileg körülményesebb, mivel nálunk nem igazán kaphatóak de létezik egy microscale méretarány a wargame-ben, ami 1:285-300, azaz a jól ismert 6 mm-es méretarány, amire több wargame figuragyártó is érdekelt. Ezek azonban nem olcsók, pl egy amúgy gyönyörűen kidolgozott GHQ MiG-21/23/29 bizony 10 $. Úgyhogy akár mennyire is ebben a méretarányban gondolkodtam, sajnos ez az ár megfizethetetlen, viszont vannak kiadók, amelyek fele ekkora maketteket is kiadnak, ezek az 1:600 gépek megfizethetők nagyjából 2-3 £-ért kapunk 6 második világháborús, vagy 3-4 hidegháborús vadászt, de akár 1-3 bombázót is nagyságtól függően. Persze azt gondolhatjuk, hogy ezek már túl picik, de nézzük, hogy valójában mekkorák, egy MiG-21-es 22x12mm, egy Bf 109-es pedig 15x16mm, de ugyanakkor egy B-17-es sem nagyobb, mint 38x53mm.

blog115-10.jpg

Makettek a teljesség igénye nélkül:

Gyártó

Korszak

Méretarány

Academy

(2.vh)* modern

1:144

Armaments in Miniature

2.vh, modern

1:200

Battle Fron (Flames of War)

2.vh, modern

1:144

CinC

1.vh, 2.vh, modern

1:285

Dragon

modern

1:144

Hasegawa

2.vh

1:350 1:700

Helmet

1.vh, 2.vh, modern

1:200 (1:350)*

Heroics and Ros

1,vh, 2.vh, modern

1:300

Oddzial Osmy (O8) / Picoarmor

1.vh, 2.vh

1:600

Raiden Miniatures

2.vh, modern

1:285, 1:600

Red Eagles Miniatures

1.vh

1:144

Regal Noble

2.vh

1:200

Revell

2.vh

1:144

Reviresco

1.vh, 2.vh

1:144

Scotia Grendel / Collectair

2.vh, modern

1:200, 1:300

Tamiya

2.vh

1:350 1:700

Trumpeter

2.vh, modern

1:144 1:350 1:700

Tumbling Dice

1.vh, 2.vh, modern

1:600

Wings of Glory / Wings of War

1.vh, 2.vh

1:144, 1:200

Zvezda

2.vh

1:144

 *Már nincs gyártásban, de az ebay-on előfordul.

A Albatros D.III méretarány összehasonlítás:

 

Eredeti

1:600

1:350

1:300

1:285

1:200

1:144

1:72

Fesztáv

9000

15,0

25,7

30,0

31,6

45,0

62,5

125

Hossz

7330

12,2

20,9

24,4

25,7

36,6

50,9

101,8

 

A Vickers O/400 méretarány összehasonlítás:

 

Eredeti

1:600

1:350

1:300

1:285

1:200

1:144

1:72

Fesztáv

30480

50,8

108,0

126,0

132,6

189,0

262,5

423,3

Hossz

19160

31,9

54,7

63,8

67,2

95,8

133,0

266,1

 

A Messerschmitt Bf 109 méretarány összehasonlítás:

 

Eredeti

1:600

1:350

1:300

1:285

1:200

1:144

1:72

Fesztáv

9925

15,5

28,3

33,0

34,8

49,6

68,9

137,8

Hossz

8950

14,9

25,5

29,8

31,4

44,7

62,1

124,3

 

A Boeing B-17-es méretarány összehasonlítás:

 

Eredeti

1:600

1:350

1:300

1:285

1:200

1:144

1:72

Fesztáv

31620

52,7

90,3

105,4

110,9

158,1

219,6

439,1

Hossz

22660

37,7

64,7

75,5

79,5

113,3

157,3

314,7

 

A MiG-21 méretarány összehasonlítás:

 

Eredeti

1:600

1:350

1:300

1:285

1:200

1:144

1:72

Fesztáv

7150

11,9

20,4

23,8

25,0

35,7

49,6

99,3

Hossz

13460

22,4

38,4

44,8

47,2

67,3

93,5

186,9

 

A Boeing B-52 méretarány összehasonlítás:

 

Eredeti

1:600

1:350

1:300

1:285

1:200

1:144

1:72

Fesztáv

56400

94,0

161,1

188,0

197,9

282,0

391,6

783,3

Hossz

48500

80,8

138,6

161,6

170.2

242,5

336,8

673,6

 (a táblázatokban az adatok milliméterben vannak megadva)

blog115-11.jpg

A talpak

Ezekben a játékokban lényeges, hogy mire helyezzük a kis repülőinket. Szerencsés ha mindenki számára egyértelműen látszik legalább két adat, a pillanatnyi sebesség és a magasság. Erre a legegyszerűbb megoldás, ha az talpon jelezzük ki ezt a két fontos adatot. A legegyszerűbb megoldás, ha a talp két oldalán egy-egy skálát alakítunk ki, amelyen két mutató jelzi a pillanatnyi értékeket. Aki ennél többre vágyik, az a Heroclix-ben jól ismert rejtett számlapokat is használhatja. A magasság jelzését magával makett tényleges helyzetével is megvalósíthatjuk, erre használhatunk valamiféle teleszkópot, vagy valami egymásba illeszthető elemekből álló oszlopot. Ugyan nem talp, de a leglátványosabb megoldással a Historicon 2009-es fesztiválon élt egy bemutató csapat, ahol minden játékos egy-egy repülőt irányított, miközben mindegyikük előtt volt egy műszerfal. Ez nagyon látványos, azonban nem valósítja meg a mindenki által való láthatóság elvét.

blog115-12.jpg

blog115-13.jpg

blog115-14.jpg

blog115-15.jpg

Kiegészítők

Ugyan ez a játék elképzelhető terep nélkül is, hiszen az összecsapások a levegő óceánjában játszódnak, de ha valaki ennél többre vágyik számos lehetőség közül válogathat. Az alap lehet egy sík légifotó szerű terep, de számos egyéb tereptárggyal is színesíthetjük a gépek alatt elsuhanó tájat. Mivel a repülők nem csak egymás ellen harcolhatnak ezért érdemes megjeleníteni célpontokat is, repülőtereket, vagy egyéb fontos objektumokat. Szintén ebbe a témakörbe tartozik, hogy a játékot színesíthetjük földi légvédelemmel is, léggömbzárral, vagy különféle légvédelmi lövegekkel, a második világháború után, pedig már felkerülhetnek a félelmetes légvédelmi rakétaütegek is az asztalra.

Az asztal

Mivel a játék általában kis léptékű, és viszonylag kevés makettet igényel, ezért kétségtelen előnye, hogy az átlagosnál kisebb asztalon is játszható. Számos szabály hatszögalapú, így a Memoir 44-nél már jól ismert alap hatszögpályákon elhelyezett kiegészítő hatszögekkel is változatos pályák építhetők fel. A hatszög alap amellett, hogy némileg sakkszerűvé teszi a játékot, egyértelművé is teszi azt.

Gyártó

Termék

Méretarány

I-94 Enterprises

talp, matrica, terep

1:300, 1:600

Dom's Decals

matrica

1:300, 1:600

Armaments in Miniature

talp

1:200

Fight's On!

talp, terep

1:300, 1:600

Litko

talp, terep

1:300. 1:600

Hotz Mats

terep

n.a.

 

A szabály

Sajnos ennél a fejezetnél, személyes tapasztalatom hiányában kénytelen vagyok a Wargame Illustrared cikkére hagyatkozni, és annak a táblázatát közzé tenni:

Szabály

Korszak

Kiadó

Aerodome

1.vh, 2.vh

Stanley E. Kubiak

AirWar

1.vh, modern

Wessex Games

Bag the Hun

2.vh, modern

Too Fat Lardies

Black Cross, Blue Sky

2.vh

Blue Sky

Blue Max, Canvas Eagles

1.vh

Eagles Max

Check your 6 / Jet Age

2.vh, modern

Skirmish Campaigns

Wings at War

1.vh, 2.vh, modern

Tumbling Dice

Wings of Glory

1.vh, 2.vh

Ares Games

ingyenes szabályok

1.vh

 

ingyenes szabályok

2.vh

 

ingyenes szabályok

modern

 

 

Mint már írtam, személyes tapasztalatom nem igazán van ebben a témában, de az interneten felcsipegetett morzsák alapján leginkább a hatszög alapú játékok tetszenek az egyértelműségük miatt, de ugyanakkor az Aeronautica Imperalis manőverkártyás rendszere, a minimális sebesség modellezése, és az ehhez kapcsolódó pilótaképesség teszt, nagyon tetszett nekem. Ugyanakkor valóban a sikeres találat lehetősége elsőre csekélynek tűnik, de a valóságban, a próba játék alapján nem ez volt a tapasztalatom. Szintén tetszett, a lőszer korlátozott volta a játékban.

Ha azonban valamilyen más rendszerben gondolkodnák, akkor valószínűleg valamilyen WAB mechanizmusos talál, sebez, ment szentháromságot látnák szívesen, ami szerintem kitűnő lehet egy ilyen jellegű játéknál, ráadásul az ellenfél sem csupán passzív szemlélő. Persze a WAB váltott körös mechanizmusa egy ilyen játéknál már nem alkalmazható.

Akinek esetleg felkeltettem az érdeklődését és az én gyakorlati tapasztalok nélküli elmélkedésem kevés, annak figyelmébe ajánlom az Inkvizitor ide vágó fórumát, ahol a Ooorky és SG Rulez Sturmovik Commander szabály alapján folytatott próbálkozásait követheti nyomon, illetve tehet fel kérdéseket, nálam jóval több próbajáték tapasztalattal rendelkező játékosoknak.

blog115-16.jpg

(Az összes kép az internetről származik)

Ambasa

 

Szerző: ambasa  2014.03.22. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: repülés wargame

A bejegyzés trackback címe:

http://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr225868542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.