blog134-01.jpgElőször is egy vallomással tartozom, igazándiból ennek az írásnak csak csekély köze lesz a hazánkban csak egérkamionként is emlegetett népszerű lengyel kisautóhoz, sokkal inkább a nálunk kevésbé ismert elődjéhez a FSO Syrenahoz.

 

 

Már a második világháború előtt több országban felmerült a harckocsik helyettesítése a hadgyakorlatokon. Ezek a harckocsi-helyettesítők, amelyeket csak atrappoknak neveztek, leginkább olyan országokban születtek meg, ahol az első világháborút követő békeszerződések tiltották azok tartását. Azonban ezek csak bizonyos mértékig tudták pótolni a kiképzés során az igazi tankokat. Arra alkalmasak voltak, hogy a begyakorolják a velük való harcászatot, de a személyzet tényleges kiképzésére, legfőképpen a gépjárművezetőére teljességgel alkalmatlanok voltak. Egy idő után a vezetők alapkiképzésére a másodvonalbeli harckocsikat kezdtek alkalmazni, amelyek már nem feleltek meg a frontszolgálatra. Az idők folyamán a szerkezet könnyítése, és ezáltal a fogyasztás, és a költségek csökkentése miatt ezekről eltávolították a súlyos tornyot, és vele együtt a fegyverzetet is. A németeknél ezek a különleges járművek a fahrschule panzer elnevezést kapták, és majd minden rendszerben álló harckocsinak megszületett a kiképző változata. A háború után a németeknél nem szakadt meg ez a gyakorlat sőt, nem csak a nyugati oldalon születtek ilyen kiképzőtankok, hanem a keletin is. Talán ennek hatására született egy hasonló jármű az NDK keleti szomszédjánál Lengyelországban is MPG-69 néven.

blog134-02.jpg

A Panzer I járművezető kiképző változata (találtam fotót PZ.II és Pz.IV alvázon alapulóról is)

blog134-04.jpg

A Bundeswehr légideszant csapatainál rendszeresített könnyű-páncélos járművezetők képzésére szolgáló változata

blog134-03.jpg

A Leopard I járművezető kiképző változata

blog134-05.jpg

Az NDK Nemzeti Néphadseregében rendszeresített T-72-esen alapuló járművezető kiképző páncélos (létezett a T-55-ösön, illetve az annál egy görgővel rövidebb ZSzU-57-2-es alvázát használó változat is)

Az MPG-69 a nemzetközi szakirodalom egyik mostoha gyermeke, a magyar nyelven is csak egyszer találkoztam vele egy 1973-as Haditechnikai Szemlében. Ez a bizonyos cikk anno a Lengyel Néphadseregben zajló újításokról számolt be és hírt adott egy Wartburg motoros kiképző lánctalpasról. Már önmagában az a tény, hogy a keletnémet kétütemű motorja, bármilyen harcjárművet is meghajthatott felkeltette az érdeklődésemet, úgyhogy elkezdtem kutakodni utána, ami azonban nem volt egyszerű, mivel a korabeli írás egy alapvető tévedést is tartalmazott, mégpedig az erőforrásról.

Az MPG-69, a hangzatos Trenażer czołgowy, azaz kiképző harckocsi elnevezést kapta, noha semmiféle utalást nem találtam arra, hogy valaha is rendelkezett volna páncélzattal. Mint azt a típusjelzése is mutatja 1969-ben született meg a pilai Gépjárműtechnikai Tiszti Főiskolán, Zbigniewa Węglarza ezredes tervei alapján. A fő cél, egy a T-54/55 harckocsik, illetve egyéb lánctalpas katonai járművek vetőinek előképzésére szolgáló jármű megalkotása volt.

Az első változat egy lánctalpas alváz volt, amelyet még egy kéthengeres, négyütemű M-72-es motorkerékpárból származó erőforrás hajtotta meg. Az M-72 motorkerékpár - amely a BMW R-71 szovjet liszenc változata volt, még a második világháború kitörése előtt adtak el a németek a szovjeteknek – 22 Lóerős motorja a 700 kg tömegű járművet 22 km/h sebességre tudta gyorsítani.

blog134-06.jpg

blog134-07.jpg

A jármű második változata már komolyabb hajtóművet kapott, a Syrena 104 kisautó, kétütemű, háromhengeres, 40 Lóerős S-31 típusjelzésű motorja dohogott a belsejében. Talán a Wartburg motor legendája ide köthető, mivel ennek a kisautónak első, 100-as változatában még egy lengyel kéthengeres motor volt, azonban a 102-be valóban a Wartburg 312-es 998 cm³ háromhengeres kétütemű erőforrása került, azonban a 104-esbe már nem, hanem egy kisebb, lengyel tervezésűt építettek be. Az S-31 csak 842 cm³-is volt, de ugyan úgy háromhengeres, mint az NDK hajtómű, nem találtam adatot, de lehet, hogy annak áttervezéséből született.

blog134-08.jpg

A Syrena 104 kisautó

A második változat már több tekintetben is felülmúlta elődjét és a kiképzési feladatoknak sokkal inkább megfelelt. A jármű tömege 1200 kg-ra növekedett, de széles lánctalpainak hála a talajnyomása mindössze 0.08 kg/cm²-volt, amely lehetővé tette laza talajon való alkalmazását is. Az új 40 Lóerős hajtómű 35 km/h-s sebesség elérésre tette képessé. A jármű két zárt felépítményében két személy kapott helyett, jobb oldalon ült az oktató, míg hagyományosan a balon a növendék. A jobb oldalra szélvédő, de a balra, a növendék oldalára harckocsi periszkóp és a más azokon megszokott műszerek és kijelzők kerültek. A járműbe pörgettyűs iránytűt és rádiót is szereltek, hogy alkalmas legyen zárt figyelőréssel (azaz vakon, műszerek segítségével) való vezetés gyakorlására. A kiképzés valóságossá tételéhez a jármű a harckocsikon megszokott kormányszerveket és figylőeszközöket kapta. Hidromechanikus kormányműve és fékei voltak. Menetben lehetőség volt, hogy a vezető, az ülése megemelésével, a fejét a nyitott felső búvónyílás felé emelje.

blog134-09.jpg

blog134-10.jpg

Sajnos arra nem találtam adatot, hogy ebből a kis aranyos harcjárműből mennyi készült és hol, mindenesetre, a Lengyel Néphadsereg minden olyan alakulatához került, ahol foglalkoztak harckocsivezető kiképzéssel. Az hogy mikor vonták ki, az is ismeretlen számomra, és a Varsóban található haditechnikai jellegű múzeumokban sem állítottak ki egyetlen példányt sem, sőt a poznani Páncélos Múzeum honlapján sem találtam utalást, hogy állítottak volna ki belőle. Szomorú, de sehol sem találtam utalást arra sem, hogy ebből a kis fapados tankpótlóból egy is fent maradt volna az utókornak.

blog134-12.jpg

 

blog134-14.jpeg

blog134-13.jpeg

 

Műszaki adatok:

Hossz:

2,93 m

Szélesség:

2,125 m

Magasság:

1,585 m

Hasmagasság:

0,42 m

Össztömeg:

1.200 kg

Sebesség:

35 km/h

Árokáthidaló képesség:

0,75 m

Lépcsőmászó képesség:

0,23 m

Mellső terepszög:

30°

Hajtómű:

S-31 típusú kétütemű, háromhengeres, 40 LE-ös benzinmotor

 

blog134-11.jpg

Ambasa

Szerző: ambasa  2014.10.07. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: haditechnika Lengyelország XX.század

A bejegyzés trackback címe:

http://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr966718851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.