Nos van egy utazási iroda kis Hazánkban, amely kifejezetten az olyan örülteket célozza meg, mint, amilyen jómagam is vagyok. Már régóta szemeztem az északi szomszédunknál található Kassai Repülési Múzeummal, de eddig valahogy nem sikerült odajutnom. Pedig valljuk be a közelsége miatt, nem nagy kihívás eljutni oda. Természetesen Kassa, nem csak a repülőmúzeuma miatt lehet egy olyan történelemszeretőnek, mint amilyen én vagyok, de számos történelmi emléke miatt is, amelynek jó része akkor született, amikor ezt a vidéket, még felvidéknek hívták. És be kell vallanom, annak ellenére, hogy a repülés a szakmám, de repülőmúzeum mellett, legalább akkora, ha nem nagyobb hatást tett rám II. Rákóczi Ferenc sírja, és az a virág és koszorúerdő amely elborította…

blog208-01.JPG

A Kassai Repülőmúzeum, nem tekint vissza mély gyökerekre. Amikor Csehország és Szlovákia könnyes búcsút vett egymástól, megállapodtak, hogy a hadsereg fegyverzetét 1:2 arányban osszák majd meg. Különös módon ez nem csak az aktív fegyverzetre, hanem a Honvédelmi Minisztérium kezelésében lévő prágai Kbely Repülőmúzeumra. Azonban hogy, hogy nem a cseh kormányzat valamilyen módon elérte, hogy a gyűjteményt mégse osszák meg. Ez valahol jó volt, hiszen így egyben maradt a gyűjtemény, de a tót atyafiaknak, ezután a nulláról kellett építkezniük. A nulláról, na nem egészen, de erről majd később. A Kassai Repülőmúzeumot, a városban található Technikai Múzeum égisze alatt, annak részeként alapították. Kapuit 2002. augusztus 23-án nyitották meg, de néhány éven belül bezárt, hogy egy alapos felújításnak vessék alá. 2006. szeptember 2-án nyílt meg újra, nagyjából a mai formájában. Eddig elég sablonos lenne a történet. Egy kis fiatal állam, kiállítja a légiereje levetett gépeit. Ismét megszületik egy újabb múzeum, ahol megtekinthetjük a MiG sorozat darabjait. Azonban a dolgok nem egészen így alakultak. Rudolf Schuster, aki 1999. és 2004. között betöltötte a Szlovák Köztársaság államfői posztját a repülés szerelmeseként mindent megtett, hogy szülővárosában egy komoly aviatikai kiállít hozzon létre. Ez a gyűjtemény alapvetően négy lábon áll, az első természetesen a Szlovák Légierő levetett gépei, a másik szemmel láthatóan a Kassai Repülő Akadémia szükségtelenné vált oktatási és szemléltető eszközei. A harmadik természetesen a különféle polgári gépek, jórészt sport és mezőgazdasági gépek. Azonban van egy negyedik pillér. A derék szlovák köztársasági elnök, külföldi utazásai során a vendéglátóitól kért egy-egy kiselejtezett katonai gépet, és meglepő módon sok ország élt is ezzel a lehetőséggel. Ennek hatására egy olyan egyedül álló gyűjtemény jött létre, amely rendelkezik néhány olyan repülőgéppel, amely Európában talán csak itt tekinthető meg. De lássuk mit is láthatunk, amolyan képes beszámolóban.

blog208-02.JPGMielőtt kimentünk a múzeumhoz, megtekintettük az egykori Horhy Miklós, majd Horhy István Repülő Akadémia épületét.

blog208-03.JPG Az első barakkban az egyetemes és a szlovák repülés múltját követhetjük nyomon.

blog208-04.JPGEzt a részt számos replika színesíti olyanok mint, Bleriot gépe, egy SPAD XIII. vagy épen egy Avia BH.11.

blog208-05.JPGEzek közül kiemelkedik a híres Avia B 534.

blog208-06.JPGItt számos repülőgépmotort is megtekinthetünk, köztük egy-két ritkaságot is. Az oktatási jellegre utal, hogy közülük néhány metszett.

blog208-07.JPGEgy másik teremben kaotikus összevisszaságban számos érdekesség található. Ugyan kicsit az volt az érzésem, hogy ide rakták, ami máshova tematikailag nem fért be, de igazából ez ennek ellenére szerintem jól sikerült.

blog208-08.JPGA teremben egy szép állapotú L-29 Delfin mellett egy Z-37 Cmelak kukacbombázó is található, mellette külön érdekességként megtekinthető a permetező- és műtrágyaszóró berendezése is kiszerelt állapotban. Ugyan itt látható még egy-két szokványos MiG vadászgép sugárhajtóművének metszette, néhány hazai kísérleti gép a rendszerváltás utáni időkből. Ebbe a terembe került még egy ritkaság, egy 1955-ös Aero HC 2 Heli Baby, amiből 200 darabot rendszeresített az egykori Csehszlovák Haderő. Szintén érdekes darab az a Tu-143-as robotrepülőgép, amely mellett kiállították annak kiépített sugárhajtóművét is.

blog208-09.JPGA fő épületcsoportól különálló barakkba került szintén eklektikus összevisszaságba egy gyönyörű L-200 Morava és egy ép kiszolgálás közben bemutatott Mi-2-es.

 blog208-10.JPGUgyanitt található egy metszett MiG-21-es, ami minden laikus szemlélő számára lenyűgöző látvány lehet. Mellesleg itt látható egy-két újabb sugárhajtómű metszett, köztük egy Jumo 004-es amely a híres Me 262 erőforrása volt. Azonban nem csak a MiG-21-es az egyetlen egykori szemléltető eszköz itt, ami nekem különösen érdekes volt az a két felderítő konténer metszette volt. itt azért jól látható, egy azokból a nagy, színes ismertető táblákból, amelyeket személy szerint, én nagyon ízléstelennek találtam.

blog208-11.JPGEgy másik teremben különböző repülőgép alkatrészeket, és egyéb szemléltető eszközöket láthatunk. Itt egy kicsit az ifjúkorom elevenedett fel, amikor ismét láthatta egy olyan ferdetárcsás szivattyú metszetett, amilyen egykor a PG-ben magam is megismerhettem annak működési elvét. Ezek mellett ugyan itt került bemutatásra a repülés meteorológia tudománya és eszközei, a szlovák műrepülő csoport, a Fehér Albatroszok és jó pár kereskedelmi repülőmakett.

blog208-12.jpgA három barakk határolta térben egy könnyű szerkezetes tető alá kerültek a külföldi adományok, köztük egy svájci Mirage III és egy svéd Saab Viggen felderítő.

blog208-13.jpgTermészetesen a MiG-ek sem maradhattak ki a gyűjteményből, a számos különböző változatú 21-es mellett van egy 29-es is. Állítólag korábban volt MiG-15-ös is, de most nem volt kiállítva, illetve nincs 23-as, hiszen ezekről az osztozkodáskor a szlovákok lemondtak.

blog208-14.JPGEgy régi szép személyes emlék, egy magyar Szu-22-es, amilyent egykor magam is szereltem. Minden ellenkező híreszteléssel ellentétben ez a példány nem egy PG-ben nagyjavított példány, csak megkapta az ott javított gépek festését.

blog208-15.jpgKét másik Szuhoj, felül egy igazi ritkaság, egy Szu-15-ös, amely tudtommal a volt szovjet területeken kívül sehol máshol nem látható.

blog208-16.jpgKét amerikai nagyvas, egy gyönyörű olasz F-104-es és egy német F-4 Phantom II. (és a borzasztó adattábla, rajta az adományozó ország lobogójával)

blog208-17.jpgKét másik ritkaság. A felső a román-jugoszláv közös fejlesztésű támadó gép román változata egy IAR-93-as és alatta egy kínai Q-5-ös, amelyből tudtommal szintén nincs több Európában.

blog208-18.JPGA kevés helikopterek közül kettő, egy belga Aleutte és egy amerikai UH-1 Huey (Ezen kívül még egy Mi-2-es egy HC-2-es és két Mi-24-es látható. Meglepő módon nincs Mi-8-as)

blog208-19.jpgEgy Il-14-es csehszlovák építésű változata, és alatta az egykor Abdánál állt, Malév Il-18-as, a HA-MOI.

Maga múzeum néhány óra alatt megtekinthető, bár megközelítése tömegközlekedéssel valószínűleg nem lehet túl egyszerű. A belépő alig pár Euró, és a fényképezésért nem kértek külön pénzt, sőt nyugdíjas édesapámnak sem kellett jegyet váltania. Ugyan a kassai gyűjtemény nem a világ legérdekesebb repülési gyűjteménye és a kiállítási tárgyak egy részén már látszik az idő vasfoga, de a máshol nem nagyon látható ritkaságai miatt mindenképpen érdemes megtekinteni.

 blog208-20.JPG

Ambasa

Szerző: ambasa  2016.08.02. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: repülés múzeum Szlovákia

A bejegyzés trackback címe:

http://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr968922736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.