blog259-101.jpg1878. március 3-án orosz segítséggel Bulgáriának sikerült leráznia az ottomán rabigát és függetlenné vált. Mint minden önálló állam, Bulgária is megkezdte egy haderő felállítását, amellyel biztosíthatta szuverenitását. Még abban az évben felállításra kerültek a szárazföldi haderő első egységei. Majd 1899. január 13-án megalapították a Bolgár Haditengerészetet is. Hamarosan meg is kezdték az első hajóegységek beszerzését. 1904-ben hat torpedónaszádot rendeltek a francia Schneider cégtől, amelyek egyike a Drazki névre hallgatott…

1904 és 1908 között a franciaországi Chalon-sur-Saone hajógyárában hat hajót építettek a Bolgár Haditengerészet részére Szmeli (Смели, "Merész"), Hrabri (Храбри, "Bátor"), Sumni (Шумни, "Zajos"), Letyascsi (Летящи, "Repülő"), Sztrogi (Строги, "Szigorú") Drazki-t (Дръзки; "Rettenthetetlen") néven. A francia gyárban csak a hajók részegységeit gyártották le, hiszen Chalon-sur-Saone mélyen gallhon szívében található. Miután elkészültek a fődarabok, azokat Bulgáriába szállították és francia segítséggel Várnában szerelték össze azokat. A Drazki-t 1907 augusztusában bocsáttok vízre és még abban az évben szolgálatba is állt.

A Drazki osztályú hajók alig 37,8 m hosszúak és 4,27 m szélesek voltak, legnagyobb merülésük, pedig 1,37 m volt. Vízkiszorításuk nem érte el a száz tonnát, egészen pontosan 97 tonna volt. A hajók meghajtásáról egy 1900 LE-s, háromszoros expanziójú dugattyús gőzgép gondoskodott., amely 26 csomós sebesség elérésére tette képessé az apró hadihajókat. A hajó eredeti fegyverzetét két 47 mm-es ágyú és három 460 mm-es torpedó alkotta, amelynek kiszolgálását 23-30 fő végezte. 

blog259-102.jpg

blog259-103.jpg

blog259-104.jpg

blog259-105.jpg

blog259-107.jpg

A hajók harcba vetésére nem kellett sokáig várni, hiszen mint tudjuk a Balkán egy puskaporos hordó volt a XX. század elején. 1912-ben kitört az első balkáni háború és Drazki és nővérei hamarosan harcba is szálltak. 1912. november 20-án a Letyascsi, a Szmeli, a Sztrongi és a Drazki elhagyta Várna kikötőjét, hogy elfogjon egy a tengeren közeledő török flottát. A hajóraj parancsnoka Dimitar Dobrev másodosztályú kapitány volt, aki parancsnoki lobogóját a Letyascsin vonta fel. A Drazki parancsnoka ekkor Georgij Kupov altiszt volt. 21-én, nem sokkal éjfél után a bolgár hajóraj megpillantotta a török Hamidije cirkálót, amely két romboló kíséretében hajózott, Várnától mintegy 32 mérföldre. Dobrev egy percig sem habozott a török túlerő láttán és parancsot adott a köteléknek, hogy támadják meg az ellenséges hajókat. 00.43-kor a bolgár torpedónaszádok megközelítették a török egységeket és tüzet nyitottak rájuk. A torpedók egymás után hagyták el a vetőcsöveket. Az első három bolgár hajó torpedói azonban célt tévesztettek, amikor is utolsókén a Drazki is támadópozícióba került és maga is útjára bocsátotta halálos angolnáit. A Drazki közvetlen közelről alig 100 méterről lőtte ki torpedóit a török vezérhajóra a Hamidije-re. Az utolsónak támadó bolgár hajó torpedója a török cirkáló jobb mellső részébe csapódott, ahol súlyos károkat okozott, és egy jó három méteres léket hasított a cirkáló testén. A török hajón a robbanás következtében nyolcan estek el. A közelharc a Drazkit sem kímélte és az egyik török gránát átlyukasztotta a hajó második kéményét, amit később büszkén viselt, hiszen bizonyította, hogy nem csak ütni tudott, de állta is az ütést. A törökök a cirkálójuk harcképtelenné válása után kiváltak a harcból és hazahajóztak. Az ottomán hajóraj parancsnoka, Rauf Orbay kapitány azt állította, hogy sikerült két bolgár hajót a hullámsírba küldenie. Hogy ez a téves állítás a parancsnok utólagos magyarázkodása, vagy az éjszakai harc zűrzavarának volt betudható, nem sikerült kiderítenem. A Hamidije sérülései olyan súlyosak voltak, hogy igaz önerejéből, de egészen Isztambulig kellett visszavonulnia, hogy kijavíthassák a sérüléseit. A bolgárok is kiváltak a küzdelemből, hiszen torpedók híján már nem tudták volna eredményesen folytatni a harcot és az üldözést. Ekkor esett át a Bolgár Haditengerészet a tűzkeresztségen és a Drazki volt az első olyan bolgár hajó, amely sikeres találatot ért el egy ellenséges hadihajón. A támadás előtt a török haditengerészet ultimátumot adott Várna helyőrségének, hogy ha nem adják meg magukat elkezdik bombázni a várost. A bátor torpedótámadás elűzte a támadókat a város alól és megmentette Várnát a török ágyúk pusztításától. 

blog259-106.jpg

blog259-108.jpg

A hajók a második balkáni háborúban nem töltöttek be aktív szerepet, ugyanakkor az első világháborúban folyamatosan járőröztek, illetve felderítő bevetésekre futottak ki. 1916 őszén csapatokat szállítottak Dobrudzsába. Az ilyen bevetések alkalmával, 1916. szeptember 11-ről 12-ére virradó éjszaka a Sumni aknára futott és elpusztult. A háború után a megmaradt öt hajót őrhajóvá minősítették át. 

blog259-109.jpg

A második világháború idején is szolgálatban volt még az öt hajó. Ekkorra már a 47 mm-es ágyúit 3,7 cm-es német Rheinmetall SK C/30 légvédelmi ágyúkra cserélték, ráadásul háromra . A hajók a háború folyamán a járőrözés mellett a konvojok kíséréséből is kivették a részüket. 1942. október 15-én a Várnai kikötőben horgonyzó Drazki fedélzetén lőszerraktár robbanás történt, amelynek következtében a hajó elsüllyedt. A hajót hamarosan kiemelték és kijavították. azonban ekkor katonai pályafutása derékba tört. 1944-ben a veterán naszádot célhajóvá minősítették át. A Drazki ebben a minőségben maradt egészen az 1950-es évekig. Úgy tűnt, hogy az öreg hajó végzetét nem az ellenséggel való harc pecsételi meg, hanem saját társainak lövedékei. Valljuk be nem túl dicső sors annak a hajaónak, amely a Bolgár Haditengerészet első sikerét érte el, bár biztos jobb a hajóbontónál. Lassan az osztály egységeit kivonták, a Drazki osztály utolsó megmaradt példányt, a Hrabri-t 1962-ben selejtezte ki a Bolgár Haditengerészet. 

blog259-110.jpg

blog259-111.jpg

blog259-112.JPG

Azonban a Drazki-ra más sors várt. 1957-ben az ekkor 50 éves hajó sorsa 180 fokos fordulatot vett, és döntés született múzeumhajóvá való nyilvánításáról. Éppen az utolsó előtti pillanatban, hiszen ekkora a hajó állapota már igencsak leromlott, részben lebontották és egyes alkatrészeit, szerkezeti elemeit, mint pl a lövegeit és a kéményét testvérhajója, a Sztrongi felújításra használták fel korábban. 1957. november 21-én a Drazki-t hivatalosan múzeum hajóvá nyilvánították majd a Várnai Hadtengerészeti Múzeumban állították ki, ahol a mai napig megtekinthető, egy letűnt kor kevés megmaradt emlékeként. 

blog259-113.jpg

blog259-114.jpg

blog259-115.jpg

blog259-116.jpg

blog259-117.jpeg

blog259-118.jpg

A Bolgár Haditengerészet első sikeres hajójának nevét ma, egy 2006-ban a Belga Haditengerészettől megvásárolt fregatt viseli.

blog259-119.jpg

Ambasa

Szerző: ambasa  2018.01.30. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: hajózás Bulgária

A bejegyzés trackback címe:

http://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr5613612045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.