ORP Blyskawica

 

A hajó a Grom romboló osztály második tagjaként került a lengyel haditengerészet állományába, ahol végigharcolta a második világháborút, szolgálata alatt kiérdemelte a legmagasabb lengyel katonai kitüntetés, a Virtuti Militari 4. fokozatát. A hajó elkészülte idején a világ leggyorsabb és a legerősebb fegyverzetű rombolója volt.

cikk22 01.jpg

 

A hajó hosszú pályafutása a az 1935. szeptemberi gerincfektetéssel kezdődött  a dél-angliai whight szigetei Cowes városában található Samuel J. White hajógyárában. A kész hajótestet először 1936. október 1. nyalták körbe a tenger hűs hullámai, de a hajó csak 1937. november 25. állt szolgálatba és ott is maradt egészen 1976. május 1-ig. Ezzel azonban nem fejezte be pályafutását, elkerült sok más társának sorsát, a hajóbontót és a mai napig múzeumhajóként üzemel.

cikk22 02.jpg

 

A hajó háborús szolgálata 1939. augusztus 30-án, két nappal a világháború kitörése előtt kezdődött, amikor az előzetes terveknek megfelelően a Grom és a Burza rombolók társaságában Nagy Britanniába hajózót, elkerülve, hogy a németek a Balti-tengerbe beszorítva elpusztítsák. Ettől kezdve a lengyel flotta ezen hajói a brit flottával szorosan együttműködtek.

1939. szeptember 7-én a hajó ellenséges tengeralattjárót észlelt és meg is támadta azt. Valószínűleg ez volt az első összecsapás, azok hosszú sorában, amely német és szövetséges haditengerészetek hajó között az elkövetkező években lezajlottak.

1940. májusában a Blyskawica rést vett a norvégiai hadjáratban ahol fedélzeti ágyúival német parti állásokra tüzelt, miközben sikeresen lelőtt két ellenséges repülőgépet is. A hadjárat során azonban testvérhajója a Grom egy légitámadás következtében elsüllyedt.  Még abban a hónapban a hajó részt vett a brit és a francia hadsereg kimenekítésében Észak-Franciországból. A Blyskawica a háború további részét az észak-atlanti harcokban töltötte, jórészt konvojkísérettel, védve a rá bízott hajókat az U-hajók és a Luftwaffe bombázóinak támadásaitól.

cikk22 03.jpg

 

1941-ben a hajó fegyverzetét átépítették, hogy jobban megfeleljen a harci feladatához. 120mm-es ágyúit, kettős célú 102mm-esekre cserélték le megnövelve légvédelmi potenciálját. A Blykawica azon kevés kísérő hajók közé tartozott, amely kísérte az RMS Queen Mary-t, mivel a sebessége erre alkalmassá tette.

A sors szeszélye folytán 1942. május 4-éről 5-ére virradó éjszakán részt vett egy 160 gépes német légitámadás elhárításában, amely pont születésének helye a wight szigeti Cowes városa ellen irányult. A hajó ekkor pont egy javításon volt a kikötőbe, amit a támadás megkezdésekor haladéktalanul elhagyott, és onnan lőtte a támadó bombázókat. A romboló olyan hevesen tüzelt, hogy az ágyúit vízzel kellet hűteni és, hogy ne essen ki a harcból a lőszerkészletét még azon az éjszakán Portsmouthból hajón küldött utánpótlással kellett feltölteni. A hajó heves tüzének elkerülése miatt a német bombázók nem ereszkedtek lentebb, ami megnehezítette a céljaik eltalálását. A hajó e mellet mesterséges köd képzésével is próbálta védeni a várost. Noha a bombázás sok kárt tett a városban, de valószínűleg a védők ellenállása nélkül ezek még súlyosabbak lettek volna. A város azóta is tisztelettel emlékezik meg a hajóról és legénységéről, a város egyik terét 2004-ben a hajó kapitányáról, Wojciech Franckiról nevezték el. Létezik egy terv, hogy a hajó idén visszatér születésének 75. és hősies harcának 70. évfordulóján Cowesba.

1943. márciusában a csatlakozott az észak-afrikai partoknál állomásozó Q-Force-hoz pótolja az elsüllyedt HMS Lightningot, hordozva némi íróniát, mivel minkét hajó nevének jelentése villám.

1944. június 8-án a hajó rész vett egy csatában amit német rombolókkal vívtak Ushant közelében.

cikk22 04.jpgA háború alatt a Blyskawica miközben részt vett 83 konvoj kisérésben 146.000 tengeri mérföldet (270.000 km) tett meg. A háború alatt megrongált 3 német tengeralattjárót és lelőtt igazoltan 4 támadó repülőgépet, miközben közreműködött több másik hajó elsüllyesztésében is. Hadi szolgálatainak elismeréseként tüntették ki a legmagasabb lengyel katonai kitüntetés, a Virtuti militari 4. fokozatával, melynek arany keresztje azóta ott díszeleg a hajó hídjának oldalán.

A hajó háborús szolgálata azonban még nem ért véget, 1945-46-ban a brit HMS Onslow rombolóval közösen közreműködött több, mint 100 német tengeralattjáró leszerelésében és elsüllyesztésében.

A hajó a háború végén visszatért Lengyelországba ahol egészen 1976. május 1-ig állt aktív szolgálatban. A hajó azóta múzeumhajó Gdinyában. A hajót 2006-ban meglátogatta egy harcostársa, a kanadai HMCS Haida, amellyel együtt szolgált a háború alatt a 10. romboló flotillában, ahol a hajó egykori veteránjai is rész vettek. A hajó a következő évben viszonozta a látogatást. A hajó jelenleg a világon a legrégebbi romboló.

cikk22 05.jpg

 

Általános jellemzők:

ORP Blyskawica (Grom osztályú romboló)

Vízkiszorítás: 1.975 tonna / Hossz: 114 m / Szélesség: 11,3 m / Merülés: 3,3 m / Sebesség: 39 csomó / Személyzet: 192 fő

Fegyverzet (1937): 7x120mm ágyú / 4x40mm légvédelmi gépágyú / 6 torpedóindító

Fegyverzet (1941): 8x102mm ágyú / 4x40mm légvédelmi gépágyú / 4x20mm légvédelmi gépágyú / 6 torpedóindító

cikk22 06.jpg

A makett

Szerencsésnek mondhatom magam, hogy Hargitay Laci bácsi által készített 1:1250-es makettek közül egy 1941. előtti állapotú ORP Blyskawica is gazdagítja a gyűjteményemet, amelyeket egyedisége miatt szívesen vetek be lehetőség szerint különböző tengeri csatákban.

cikk22 07.JPG

cikk22 08.JPG

cikk22 09.JPG cikk22 10.JPG

cikk22 11.JPG

cikk22 12.JPG

cikk22 13.JPG

cikk22 14.JPG

Ambasa

Szerző: ambasa  2012.08.11. 08:00 Szólj hozzá!

Címkék: hajózás második világháború csapattörténet Lengyelország

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr364702310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása