A GAZ-AA könnyű teherautó bemutatása:
A GAZ-AA, 1,5 tonnás, 4x2 kerékképletű könnyű teherautót a Szovjetunióban a Ford-AA Model 1929 liszensze alapján gyártották (Európa más országai is átvették a liszenszt a Fordtól). A Polutorka néven elhíresült jármű volt a háború előtti Vörös Hadsereg igáslova. A gyártás kezdetén még NAZ-AA-nak hívták, hiszen Nyizsnij Novgorodban készültek, de a várost a szovjet vezetés átkeresztelte Gorkij-ra, így az ott található autógyárat is át kellett nevezni Gorkij Autógyárra (Gorkovszkij Avtomobilnij Zavod). Az autógyár 1932-ben jött létre a Szovjetunió és a Ford cég kooperációjában, a már említett NAZ néven.
Tőlünk keletre a kiállítások és járműtalálkozók rendszeres résztvevője a GAZ-AA teherautó
A Barbarossa hadművelet elején nem kevesebb, mint 151.100 GAZ-AA teherautó szolgált a szovjet csapatoknál, bár hamarosan a szovjet visszavonulás következtében a számuk lecsökkent, bár a hábprú végéig a Zisz-5 mllett a legelterjedtebb típus volt a hadseregben. A teherautó egy robosztus, megbízható jármű volt, amelynek legfőbb erénye, hogy képes volt a legrosszabb minőségű orosz benzinnel is működni. A háború során azonban a befagyott Ladoga tavon keresztül, a három évig ostrom alatt álló Leningrádba eljuttatott élelmiszer és lőszer célba juttatásával tűnt ki. Megbízhatósága okán nem csoda, hogy továbbfejlesztették, így jött létre a 3 tengelyes GAZ-AAA (melynek alvázára épült a BA páncélautó család néhány tagja) és a GAZ-60 féllánctalpas változat is.
BA páncélautó GAZ-AA alvázon
A GAZ-AA személyszállító, azaz busz változata
DSK nehézgéppuskával felfegyverzett GAZ-AA tehergépkocsi német használatban
Adatlap
Gyártási év: 1932-1938
Gyártott darabszám: 409985
Kerékképlet: 4x2
Teherbírás: 1500 kg
Hossz: 5335 mm
Szélesség: 2040 mm
Magasság: 1970 mm
Tengelytáv: 3340 mm
Első kerekek nyomtávja: 1405 mm
Hátsó kerekek nyomtávja: 1600 mm
Önsúly: 1750 kg
Erőforrás: GAZ-A/GAZ-AA
Hengerek száma: 4
Hengerűrtartalom: 3285 cm3
Maximális teljesítmény: 40 LE / 42 LE
Sebességváltó: 4 fokozatú
Maximális sebesség: 70 km/h
Üzemanyagtartály: 40 liter
Üzemanyag fogyasztás: 18,5 liter 100 km-en
Források:
http//www.o5m6.de
Wikipedia két szócikke
http//www.armchairgeneral.com
A Force of Arms 28 mm-es GAZ-AA modelljének bemutatása:
A készülő szovjet seregbe mindenképpen szerettem volna egy teherautót, mert ezek a járművek nagyon jellemző eszközei minden hadseregnek. Az interneten nézelődve egyetlen 28 mm-es szovjet teherautót találtam, melyet a Force of Arms (FoA) cég kínált. Sajnos az interneten (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/scw_veh_foa.htm) a GAZ-AA típusról pont nincs kép, ezt külön e-mail-ben kellett megkérnem a gyártótól (lásd fent). Egyébként a FoA gyárt pár olyan dolgot, amit máshonnan nem nagyon lehet beszerezni. Csak pár példa a teljesség igénye nélkül:
Renault FT-17 (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH003_L.jpg),
T-26 (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH04.jpg),
PzKpfw I. (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH07.jpg),
PzBefWg I (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH021A_L.jpg),
BA-6 (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH018_R.jpg),
CV-33 (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH050_F.jpg),
valamint vagy 6-8 féle teherautó, 3-4 féle löveg, 3-4 féle páncélautó stb. Ezek a járművek alapvetően a Spanyol Polgárháborúhoz készültek, de nyílván felhasználhatóak minden olyan korszakhoz, amelyben alkalmazták őket, így a 2. világháborúhoz is.
A készlet megrendelésekor a gyártó elszámolta magát és ezt megreklamálva gyakorlatilag elengedte a postaköltséget, így kb. 10 fontért sikerült hozzájutnom a járműhöz, ami akkori árfolyamon számolva meghaladta a 3800 Ft-ot.
A készlet tartalma
A készletet kibontva tapasztaltam, hogy az alkatrészek nagy része műgyanta. Ebből is két féle, bár a sötétebb és szerintem kicsit lágyabb anyagúból csak a hátsó tengely és a felfüggesztése készült. Ezen kívül fémből öntötték a lökhárítót, az első tengelyt és a lámpákat a tartó rúdjukkal együtt. Az elülső sárhányókon elég nagy öntési csonkok voltak, de ezen kívül nem nagyon volt sorja, öntési hiba meg szinte egyáltalán nem. A fém alkatrészek kissé elmozdulhattak a mintában, de tulajdonképpen nem kijavíthatatlan probléma egyik sem. A leginkább zavaró dolog számomra a tömör fülke volt. Láttam már az előre elküldött képen, hogy ilyen lesz, de mivel nem volt választási lehetőségem, hát kénytelen voltam ezt megvenni.
A járművet összeállítottam és matt fekete spray-vel lealapoztam. Rengeteg fotót töltöttem le az internetről, hogy a legjobban vissza tudjam adni a korabeli szovjet tehergépjárművek állapotát. Ezért a fa részeket és a karosszéria elemeit Cote d'Arms Russian Green-el festettem le. A szélvédőt Formula P3 Cygnar Blue-val festettem, majd ezt érzés szerint kissé világosítva helyenként átkentem. Több lépcsőben világosítottam, de a tökéletes hatást nem sikerült szerintem elérni. Amikor ezekkel megvoltam, akkor az egészet átmostam Sadolin márkájú dió színű vastag lazúrral. Ennek a száradási ideje a hőmérséklettől, páratartalomtól és a kezelt felülettől függően 12-24 óra, de mivel alapvetően fára való, ami beszívja, ellentétben a műgyantával, ezért a 24 órát mindenképpen érdemes megvárni, sőt az sem baj, ha inkább kicsit többet várunk vele. Én is ezt tettem. Száradás után nagyon fényes lesz a modell Sadolinnal kezelt felülete. A következő lépés a koszolás, antikolás volt. Humbrol akril 110-el szárazecseteletem a platón, így imitáltam a festék lekopását a fa részekről, valamint ugyanezzel a színnel szárazecseteltem az alvázon és a futóművön is. Itt a felrakódott port jelképezi a világos barna szín. Ezután Humbrol akril 70-en az alvázat és néhol a fém karosszériát is, valamint a felniket szárazacseteltem, ezzel egy kevés rozsdát helyeztem el a korróziónak kitett alkatrészeken. Amikor mindezzel megvoltam, akkor jöhetett a matt lakk. Ezt több rétegben is fel kellett fújni, mert egy-két réteg még nem volt elég, hogy a Sadolin csillogását elvegye. Azonban arra ügyelni kell, hogy egyszerre sohasem szabad több réteget, vagy vastag réteget fújni a modellre. Érdemes több lépésben a lakk teljes száradása után újra nekiállni és újabb réteget fújni.
Az elkészült jármű egy GAZ-AA-s kitűzővel
GAZ-MM tehergépkocsi két csinos orosz hagyományőrző társaságában
Bogesz