bolg262-01.JPGAkik ismernek, azok tudják, hogy már gyerekkorom óta vonzódom a hajókhoz, és a hajózáshoz. Természetesen az ez irányú érdeklődésemet szerettem volna átvinni az asztali hadijátékba is. Ennek minden alapja megvan, hiszen több korszakhoz is rendelkezem miniatűr flottákkal, vagy éppen kétdimenziós hajókkal hála a juniorgeneral oldalnak. Azonban a hagyományos wargame-ekkel szemben igazán jó hajós játékot találni nagyon nehéz. Sajnos a legtöbb ilyen játék, vagy túl egyszerű, vagy ami gyakoribb nagyon bonyolult és ezért nagyon lassú játékmenettel jár. Nagyon nehéz igazán jó középutat találni a között, hogy a játék a végtelenségig le van egyszerűsítve, vagy a között, hogy éppen a hajó melyik része sérült és mekkora mértékben. Végül Gyuri barátom megismertetett egy olyan rendszerrel, és egy baráti körrel, akik bevezettek az Axis & Allies - War at Sea világába…

Az Axis & Allies játékrendszer 2005-ben született meg a Hasbro gondozásában. Kezdetben a játék szárazföldi csaták lebonyolítására volt alkalmas. Azonban hamarosan megjelentek speciális leágazásai, az egyik a légiharcra, a másik a tengeri összecsapásokra összpontosított. A hajós játék 2007-ben jelen meg, majd három év múlva a javított változat. Az alapjáték, a szabálykönyv mellett, kilenc véletlenszerű, előrefestett hajót, két, kétoldalas papír játéktáblát, hat szigetjelzőt és nyolc kockát tartalmazott. A javított változat kicsit szerényebb volt ebbe már csak nyolc hajó és csak négy kocka volt. Természetesen az alapjáték önmagában nem volt elég, ezért még 2007-ben kijött a War at Sea, vagy Base csomag 64 hajóval. Ezek a csomagok véletlenszerű hajókat tartalmaztak, vagyis koránt sem azt vehettük meg amit szerettünk volna, hanem valamit, amiről nem tudtuk, hogy mi, de még az sem, hogy melyik nemzethez tartozik. Ez, ahol nagyobb közösség van és lehet csereberélni, jó de nálunk szerintem eléggé korlátozta a játék elterjedését, bár azért még így is akadt egy-két fanatikus. Az első csomagban amerikai, ausztrál, brit, francia, japán, német és olasz egységek voltak megtalálhatóak. (egységet írok, mert a csomagokban nem csak hajók, hanem repülők is voltak.) A játék sikeres volt, így a következő évben kijött a Task Force nevű csomag 60 újabb egységgel. Itt jelentek meg a holland és kanadai egységek. 2009-ben újabb sorozatot adtak ki, a Flank Speed-et 40 makettel, köztük szovjetekkel és új-zélandiakkal. 2010-ben a Condition Zebraval 40 egységével játékba kerültek a finnek és a görögök is. Még ugyan ebben az évben megjelent a V., vagy Fleet Command pack 39 makettel. Ebben már kiadásra került néhány lengyel és svéd egység. 2011-ben jött ki az utolsó, hivatalos sorozat, a Surface Action újabb 40 makettjével. Ekkor a Hasbro úgy döntött, hogy a játékban ennyi volt és befejezte a további makettek és hozzájuk tartó kártyák kiadását. Innentől. Nálunk divatos szóval halottá vált a rendszer.A rajongók azonban nem így gondolták, és tovább éltették a játékot, amihez a 3D nyomtatók elterjedése és a Shapeway cég megjelenése komoly hátteret biztosított.

bolg262-03.jpg

bolg262-02.jpg

Az első rajongói csomag a First Strike volt, amit az Infamy követett. Ez után jött a Battle Line, majd immár a negyedik rajongó csomag is megjelent az All Hands on Deck. Ezen rajongói csomagok közös jellemzője, hogy az új egységek a fórumozók szavazata alapján készülnek, szintén az ő szavazatuk hagyja jóvá azok tulajdonságait. Mind a négy rajongói csomag 72-72 új egységet tartalmaz. (Ez nem teljesen igaz, mert vannak olyan makettek, amelyek új kártyát kaptak annak függvényében, hogy más-más tulajdonsággal rendelkeztek a háború elején, illetve annak későbbi szakaszában.) Ezeken felül még létezik egy Deck V. csomag is 19 egységgel. Mindennel együtt a játékosok ma már, kettő híján 600 kártya közül válogatva állíthatják össze flottáikat, amely kiegészült norvég, román, thai és török egységekkel is.

 bolg262-04.jpg

bolg262-05.jpg

A játék bizonyos értelemben hasonlít a Memoir 44-re, de teljesen más rendszert használ. Az A&A-hoz nem kellenek speciális kockák, sima D6-tal dolgozik. A játéktábla gyakorlatilag itt is hatszög alapú, de ezt egy érdekes megoldással érte el. Valójában nem hatszögekre van osztva a csatatér, hanem négyzetekre, de azok el vannak tolva, így minden játékmező hat másikkal érintkezik.

 bolg262-09.jpg

És most nézzük magát a játékot. A játék minden alapeleméhez tartozik egy kártya, amelynek előlapján megtaláljuk a játékban használt adatait, illetve speciális tulajdonságait, míg a hátlapon a hajó, vagy repülő történetéről kapunk egy képet dióhéjban.

 bolg262-06.jpg

Mielőtt elkezdődne a játék, a játékosok megegyeznek, hogy hány pontból játszanak és melyik évben. Ennek azért van jelentősége, mert minden kártyán rajta van, hogy az adott egység mikortól hozható játékba. Igazából létezik még egy másik, nem hivatalos lista is, hogy egy adott osztályból mennyi volt, hogy egy-egy jónak tűnő hajóból ne tehessünk fel korlátlan számban. Ha ez megvan, akkor felhelyezzük a játéktáblát, a szigeteket és az objektívákat, amelyek elfoglalása az elpusztított ellenséges egységek mellet komolyan befolyásolja a játék menetét. Ha ezzel megvagyunk, akkor egy D20 kockával kidobjuk az időjárást és a napszakot. Na ez eléggé megboríthatja a játékmenetet, mert a négyre lövő csatahajók hirtelen csak háromra látnak, illetve a radar hirtelen felértékelődik.

bolg262-07.jpgEz a hivatalos Line of Sight szabály. Mi ezt kicsit máshogy játszuk. Olyan mezőn amely sziget van, nem lehet hajó, illetve nem a sziget körvonalát vesszük alapú a kitakarásnál, hanem az általa elfoglalt teljes mezőt. Így számos félreértés és vita kerülhető el.

Ha ezzel meg vagyunk, akkor a játékosok dobnak 2D6-tal, hogy ki kezdje a felrakást. Itt nem elég nagyobbat dobni, mert számít a zászlóshajók száma is. A győztes dönt, és általában a vesztes rakja fel előbb a hajóit. Lényeges, hogy egy mezőbe csak nyolc saját egységnyi hajót tehetünk. Egy csatahajó, vagy egy repülő-géphordozó négy egy cirkáló három, míg egy romboló két helyet foglal el. Azonban van kivétel, mert bizonyos rombolók ingyen mehetnek a csatahajók mellé, mint kísérő egység. A tengeralattjárókból egy mezőbe csak egyet tehetünk, viszont egy-egy mezőbe mindkét fél beteheti a nyolc pontnyi hajóját.

bolg262-08.JPG

bolg262-12.JPG

Ha ezzel végeztünk, akkor vannak olyan hajók, amelyek amolyan nulladik körben egy lépést megtehetnek. Na innentől indul a játék ténylegesen. Megint kezdeményező dobás következik, illetve ha van vihar, akkor annak mozgási irányát is ki kell dobni. A vesztes lép először, majd követi a másik fél. Ekkor kerül sor a tényleges lövöldözésre. Ez több fázisra tagolódik. Az első a légi fázis, ha hoztunk repülőket.  A repülőknek nincs sebessége, oda tesszük őket, amely flottákat meg akarjuk támadni. A repülők felhelyezése után következik a légvédelmi fázis, ahol megakadályozhatjuk a repülők tevékenységét. A repülők felderíthetnek, illetve támadhatnak is, vagy elkövethetik ezek kombinációját. A felderítőknek van egy olyan opciója, hogy ha csak megsérültek, akkor dönthetnek a visszatérés mellett, de végrehajthatnak egy önfeláldozó támadást, is amelynek végén megsemmisülnek. A légvédelmi fázis végén jön a légicsapás fázis, ahol a felderített hajókra a támadók csapást mérhetnek, persze csak ha sikerül áttörni a légvédelmen és ha vannak, a védővadászok falán. A vadászok más repülőket támadhatnak, míg a bombázók hajókat, de vannak speciális repülők is, amelyek tengeralattjárókra vadásznak, vagy épen egyszer a játék folyamán aknamezőt telepíthetek.

bolg262-11.jpg

A légifázis után jön a felszíni harc, ekkor lehet vadászni az ellenséges tengeralattjárókra, illetve sortüzeket lőni az ellenség felszíni egységeire. A harc alapvetően nagyon egyszerű, minden kártyán rajta van hogy adott távolságra, adott fegyverrel, mennyi kockával kell dobni. Ez változhat bizonyos kombók miatt, amelyet vagy a saját, vagy más hajó adta spec tulajdonság ad. Alapból 4+ ra találunk, de sötétben ez csak 5+, kivéve ha már sérült hajóra lövünk, mert az arról feltörő lángok segítik a célzásunkat. Ha a hajónknak már csak úgymond egy élete van, vagyis crippled, akkor viszont már megint csak 5+-ra talál. Találatot úgy tudunk elérni, hogy minden fegyvernek van két értéke, egy sima armor, és egy vital armor (a játék amerikai, úgyhogy armor), ha az elsőt megdobjuk, akkor sikeres találatot értünk el, a másodikat, akkor a hajót egy sortűzzel el is süllyesztettük. Minden hajó annyi találatot bír ki, amennyi hull pontja van amikor már csak egy marad, akkor lesz a hajó crippled, A crippled hajó páncélja eggyel csökken, vagyis könnyebb áttörni. Bizonyos hajók rendelkeznek mentő dobás lehetőségével, mert jó torpedóvédelme van, illetve ha füstben, vagy viharban van akkor nehezebb eltalálni, ezért 5+-ra semmissé teheti a sikeres találatot. Hogy bizonyos értelemben a csatahajók ne legyenek ultima ratio, ezért ha a főtüzérségükkel, rombolókra lőnek, akkor csak a hatos dobások számítanak találatnak. Azt azért ne felejtsük el, hogy így is nagy előnyben vannak, mert általában tíznél töb kockával dobnak és egy ilyen kis hajót már egy hatos találat is Crippleddé tesz, három egyből el is süllyeszti. Az első verzióban a torpedótámadás külön fázis volt, de a második változatban a felszíni támadás része lett. Ilyenkor torpedózhatnak a felszíni hajók, de a tengeralattjárók nem, mert ők az utolsó fázisban kerülnek sorra. A torpedók csak 6+-ra találnak, de kettőt sebeznek, illetve a híres japán Long Lance torpedók hármat (ráadásul ezeket messzebbre is lehet ellőni).

bolg262-13.JPG

A játék utolsó fázisában a tengeralattjárók támadhatnak. Lényeges, hogy míg a mozgás egymás után történik, addig egy-egy fázison belül a lövések egyszerre történnek, vagyis figyelni kell. Hogy a fázis elején a hajón volt-e sérülés, vagy már crippled volt, mert az ekkor szerzett ilyen sérülések még nem befolyásolják a találatukat, illetve mielőtt elsüllyednének, még lelőhetik a sortüzüket.

bolg262-10.JPG

Egy-egy objektívát, akkor birtoklunk, ha van felszíni hajónk abban a mezőben, és az ellenfélnek nincs se ott, se a szomszédos mezőben hajója. A játék bizonyos pontszám eléréséig tart, de saját tapasztalatom szerint egy 300-500 pontos játék 5-6 kör alatt lefut úgy, hogy az egyik fél elveszíti egységei döntő többségét. Ez gyakorlott játékosok esetén, főleg ha csak felszíni hajókkal játszunk, akkor 2-4 óra alatt lejátszható egy-egy parti. Persze kampányt is lehet játszani, ilyenkor mindkét fél, ha látja a vereségét, akkor kivonhatja a maradék hajóit a harcból, hogy legközelebb ne akkora hátrányból fusson neki a játéknak. Persze, mint minden játék esetén itt is csak akkor lehet élvezetes a játék, ha a szemben álló felek a flotta pontszámán kívül előzetesen megállapodnak bizonyos seregépítési korlátozásokban. Szerencsére, abban a társaságban, ahol én játszom, ez kitűnően működik. Ugyanakkor a játékban meg van a versenyjáték lehetősége is, csak sajnos ehhez kis hazánkban túl kevés játékos van.

A játék menet ismertetéséhez Kiss László játékostársam szabály-összefoglalója volt a segítségemre, ezért köszönetet mondok neki!

bolg262-14.jpg

A War at Sea - véleményem szerint - nem egy klasszikus wargame, sokkal inkább egy figurás társasjáték. Így senki se várjon tőle szimulációt. Ez nem az a játék, ahol meg kell határozni a találat helyét, így a játékmenet gyors, de mégis szórakoztató.  De mi adja akkor, hogy egy viszonylag egyszerű játék is élvezetes lehet? Ez nem más, mint a hajók egyéni tulajdonságai, amivel a játékosok olyan kombinációkat hozhatnak létre, amely nagyon változatossá teszi a játékmenetet, illetve komoly gondolkodásra késztett a sereg, vagy itt inkább a flotta összeállításakor. Szerintem ez a játék igen alkalmas a XX. századi tengeri összecsapások könnyed újra játszására, igazábol csak egy dolgot hiányolok, hogy a rajongók még nem alkották meg az első világháború előtti, az első világháborús, illetve a modern, pl falklandi-háborús változatot, pedig én pl szívesen kipróbálnám azokat is. Ugyanakkor igen alkalmas lehet, akár képzelt űrcsaták lejátszásra is, bár erre vannak ma már elterjedt szabályok. És végül, a War at Sea abban is követendő példa, hogy egy a fejlesztő által ejtett játékot hogyan tud tovább éltetni a játékos közössége, és miképpen nem élhet tovább meg egy halottnak hitt rendszer.

bolg262-16.jpg

És néhány hasznos link:

Quick Start Guide

Haladó szabály

A hajók és repülők adatai, kártyái

A hajók és repülők adatai, kártyái

A hajók és repülők adatai táblázatos formátumban

Shapeways 1:1800 léptékű hajók

Shapeways 1:900 léptékű repülők

 bolg262-15.jpg

Ambasa

Szerző: ambasa  2018.03.06. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: hajózás wargame

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr9313710740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.