71ikwqtgxel_ac_sx425.jpgSorozatunk következő részében a Warlord Games viszonylag új, Blood Red Skies nevű légiharc játékát szeretném bemutatni. Továbbra sem célom egy minden részletbe menő szabálybemutató, tehát a játékhoz szükségeltetik elolvasni a szabálykönyvet. Mindazonáltal ez nem egy bonyolult rendszer, így viszonylag részletesen lehet írni róla. Lássuk. 

Jómagam már a megjelenés után felfigyeltem a játékra, habár amikor először belepillantottam a szabálykönyvbe -ami amúgy ingyenes letölthető a Warlord honlapjáról!- első ránézésre kissé bonyolultnak tűnt, így mivel akkor nem volt időm ilyenekkel foglalkozni, hanyagoltam a dolgot. Később egy játékostárs ötletétől vezérelve akciósan megrendeltem a kezdődobozt, anélkül, hogy bármit is tudtam volna róla. Kibontás után szembesültem vele, hogy az egész szabálykönyv 3 kis füzetecske. Ebből az első az alapszabályok, a második a haladó szabálykiegészítő, gyakorlottabb játékosoknak, a harmadik pedig egy küldetés gyűjtemény. Mivel amúgy is jobban szeretek nyomtatott dolgokat olvasni, mint a képernyőn, hamar átolvastam mindhárom kiadványt. Ekkor szembesültem vele, hogy az első benyomásom igen csalóka volt. Habár első ránézésre valóban bonyolultnak tűnhet a rendszer, de egyáltalán nem az. Pont ezért amúgy én ezt is a klasszikus táblás társasjátékok és a wargamek közé sorolom. Szerintem mindkét kategóriából hordoz magában jellemzőket. A kezdődoboz amúgy önmagában teljesértékűen játszható játék. Tartalmaz 6-6 db repülőgépet, a hozzájuk való talpakkal és adatkártyákkal. Minden szükséges mérő- és segéd alkalmatosságot. Mint írtam a játék nem túl rég jelent meg, így folyamatosan jelennek meg az új géptípusok vagy kiegészítések hozzá, és mára igen szép választék áll rendelkezésre, lefedve szinte az összes hadszínteret és majdnem minden időszakot.

20200330_145459.jpg

Az alapmechanizmus: Az első dolog, ami igazán tetszik a rendszerben. A játék, némi absztrakciót alkalmazva, a repülőgépek egymáshoz viszonyított állapotára épül. Ez háromféle lehet: Előnyös (advantaged), semleges (neutral), vagy hátrányos (disadvantaged). Ez lehet sebességi- vagy magassági fölény, netán csak egy jobb pozíció. Nincs megmondva arra gondolunk, amire akarunk. Habár a szabálykönyv a különböző állapotok közötti váltást emelkedésnek (climb) vagy éppen sülyedésnek (dive) nevezi, de véleményem szerint ez csak egy elnevezés. Ezekről később még írok.  Ezek jelölésére speciális, billenthető talpakra van szükségünk, amit minden dobozban megtalálunk. 3 állásuk van, amivel orra vagy farokra állíthatjuk a gépeinket vagy vízszintesen. Tehát mindent ezekhez az állapotokhoz mérünk, ezeket vesszük figyelembe, legyen az az aktiváció vagy éppen a lövés. Minden gépnek van egy kis adatkártyája, amin a tulajdonságait találjuk. Az alap értékek a tűzerő, a manőver és a sebesség. Ezen felül a speciális képességek vagy tulajdonságok szerepelhetnek mint például a jó forduló, vagy emelkedőképesség, vagy a védőgéppuskák száma, ha van, stb. Ezeken felül nagyon fontos a pilótánk képzettsége. Ez egy 2-től 5-ig terjedő érték lehet. A 2 egy kezdő pilótát az 5 pedig egy veterán ászt jelképez. Léteznek nevesített ászok, mint Eric Hartmann vagy Ivan Kozsedub például, akik csatlakozhatnak a rajainkhoz. Nekik saját kártyáik és különleges képességeik vannak.

20200405_212307.jpg

A második, ami tetszik a játékban, hogy alapvetően a játék nem az ellenfél megsemmisítéséről szól, sokkal gyakrabban fordul elő, hogy egyszerűen a győztes elűzi a légtérből ellenfelét, ahogy ez általában a valóságban is történhetett. A harmadik, de nem utolsó, hogy fontos szerepe van a pilóták egymás támogatásának így annak, hogy kötelékben repüljünk, ami szintén egy valósághű részlet. 

20200201historikumviii-6-rbs-11.JPG

Nézzük nagyvonalakban a játék felépítését: A játékosok felváltva aktiválják pilótáikat, a gépeik helyzete és pilótáik képzettsége szerint. Először az előnyös helyzetben levőket aktiváljuk. Ha több ilyen gép is van az asztalon, akkor a magasabb képzettségűekkel kezdve lefelé haladva. Ha több azonos képzettségű is van, akkor a gépük sebessége dönt, a gyorsabb gép lép először. Majd a semleges helyzetűek az előző elveket követve, végül a hátrányos helyzetben levők következnek. Ez a játék során folyamatosan változik, így az is mely pilóták mikor aktiválódnak. 

20200201historikumviii-6-rbs-04.JPG

Az aktiváció 5 fázisból áll, amik sorrendben követik egymást: (a továbbiakban az angol kifejezéseket fogom használni, mert a szabálykönyv is angol és így szerepelnek benne. Talán így egyszerűbb lesz megérteni)

  • abban az esetben ha aktivációnk előtt lőtávolságban van egy ellenfél, leadhatunk rá egy „ingyen” lövést. Ha nem áll fenn a helyzet, akkor egyszerűen kihagyjuk ezt a lépést.
  • „Burn advantage”. Itt két lehetőségünk van: Dive és Manoeuvre. Előnyös helyzetünket egy akcióra válthatjuk. Például magasságunkat sebességre vagy sebességünket egy éles fordulóra. Ez egy opció, nem kötelező élni vele. Ilyenkor extra mozgást tehetünk vagy nagyobb fordulót hajthatunk végre, de ekkor advantaged-ből neutral-ba kerülünk vagy neutral-ból disadvantaged-be.
  • Mozgás. Gépünk sebesség értékének megfelelően mozoghatunk egyenes vonalban, de az érték felét mindig kötelezően meg kell tenni. Megállni ugyebár nem lehet a levegőben. Mozgásunk végén egy maximum 45 fokos fordulót tehetünk.
  • Pilóta akciók. Ez lehet lövés. Climb, hogy vissza kerüljünk egyelőnyösebb helyzetbe vagy egy ún. outmanoeuvre. Ekkor pilótánk megpróbálhatja kimanőverezni ellenfelét és ezáltal őt előnytelenebb helyzetbe hozni. Fontos megjegyezni, hogy ha egy pilótánk disadvantaged állapotban van, semmilyen akciót nem hajthat végre csakis emelkedhet. Így lőni sem tud. Egy másik fontos szabály, hogy lőni csak nálunk előnytelenebb helyzetben levő ellenfélre lehet. tehát advantaged tud lőni neutral-ra és disadvantaged-re, neutral pedig csakis disadvantaged-re.
  • Befejező lépés. Egy zoom tokent helyezünk a gépünk mellé, jelezve, hogy az a pilóta már aktiválódott a körben, mégegyszer már nem léphet.

Miután minden pilóta végigment ezen a sorrenden, a kör véget ér, begyűjtjük a zoom tokeneket és kezdőthet a következő kör.

A játék során sokszor kell különböző teszteket tennünk, amire itt is kockákat használunk. Például lövésnél vagy azok kivédésénél, netán egy-egy különleges képesség használatakor. Ilyenkor általában pilótánk képzettségét és egy másik tulajdonság értékét kell összeadnunk. Nézzünk egy példát. Lövés esetén gépünk tűzerejét és pilótaképzettségünket adjuk össze. Ez egy Messerschmidt 109G és egy ász pilóta esetén 2+5=7, tehát 7 kockával próbálunk sikert elérni. 6 oldalú kockákat használunk, amiken ikonok vannak, de nyugodtan használhatunk hagyományos kockát is. Gyakorlatilag a 6 jelent sikert és elég 1 hatost dobni hozzá. (van akinek ez a szabály nem tetszik, ami lehet vita tárgya, de itt ez így van) Lövésnél ha 2 vagy több hatost dobunk, az kritikus találatnak számít. Ilyenkor a védekező fél elveszít egy kockát.

Említettem, hogy a játéknak nem elsődleges célja a másik teljes megsemmisítése. Amikor valakit sikeresen eltalálunk, akkor a célpont pilótának a raja (egy játékos több rajt is irányíthat egyszerre) kap egy ún. boom chit-et. Ez lényegében egy moráljelző. Ha sikerül lelőnünk egy ellenséges gépet, akkor a találatért és a gép elvesztéséért is kap az ellenfél egy-egy boom chit-et, tehát összesen kettőt. Ezek a boom chit-ek a harc során szépen gyűlnek a rajainkon. Ha a számuk meghaladja a még levegőben levő gépeink számát a rajban (valójában a motorokat kell figyelembe venni, mert vannak ugyebár többmotoros gépek, ahol nem a repülőket kell számba venni, de nem akartam ezzel bonyolítani a magyarázatot. Úgy gondolom, ez így könnyebben érthető), akkor a kör végén a raj kiválik harcból. A modelleket levesszük, és ők már nem játszanak tovább. Ilyenkor gondolhatjuk, hogy elfogyott a lőszer vagy az üzemanyag van fogytán vagy pilótáink egyszerűen csak belátták, hogy az ellenfél erősebb és hazatérnek.

Létezik két speciális helyzet, amit szeretnék megemlíteni. Az egyik a head-on attack, amikor gépeink egymással szemben repülve tüzelnek egymásra. Ilyenkor nemcsak a támadó dolgozhat ki lövést, hanem az úgymond megtámadott is visszalőhet. Ez roppant veszélyes szituáció (ahogy az a valóságban is volt) és könnyen pórul járhat a támadó is akár. A másik az ún. tailing. Ez amikor az egyik pilóta „beül” a másik mögé. Ez egy fontos eleme a játéknak és a pilóták igyekeznek összehozni ezt a felállást, (mint ahogy a való életben) mert ilyenkor a védekező gép függetlenül a helyzetétől azonnal disadvantaged állapotba kerül. Mivel gépet csak disadvantaged állapotban lehet lelőni, könnyen belátható, mennyire kellemetlen egy ilyen helyzet, mert akár egy lövéstől is elveszíthetünk egy gépet.

(2020) februárban megjelent az Air Strike kiegyészítő szabálykönyv. Ebben egy-két új szabály mellett összedolgozták a korábbi három füzetet, tisztáztak pár félreérthető szabályt, kaptunk néhány új küldetést, és ami a legfontosabb, kidolgozták a légicsapást is. Ezzel már nem csak légiharcokat és ahhoz kapcsolódó küldetéseket játszhatunk, mint például bombázók kísérése, hanem már célpontokat is támadhatnak az asztalon. Ezek lehetnek repterek, utánpótlást szállító oszlopok, harckocsik vagy akár hajók is. Igazán érdekesnek tűnik így a játék, ami új mélységeket kapott. 

20200405_212333.jpg

Sajnos tény viszont, hogy továbbra is vannak olyan részletek vagy helyzetek, amik nehezen érthetőek elsőre, így ajánlott a FAQ olvasása, de néha más játékosok segítségét kell kérni. Ehhez szerencsére rendelkezésre áll egy remek facebook csoport, ahol mindig készségesen segítenek, sőt a játékfejlesztők is aktívan részt vesznek a közösség életében. Nemcsak a szabálymagyarázatokkal, de nem egyszer kérték ki a játékosok véleményét egy-egy kérdésben, mint új megjelenések vagy hasonlók. 

Érdemes még megemlíteni, hogy habár az alapjáték a 2. világháborút dolgozza fel és gyakorlatilag az összes kiegészítő ehhez jelent meg, de létezik egy Mig Alley nevű doboz is, ami a koreai háború légicsatáiba repít minket. Mindezeken túl a játék facebook csoportjában letölthető egy fél hivatalos kiadás is Jet Age címen, amivel ha minden igaz a modern jetkorszakban játszhatunk.

20200108brs02.jpg

20200330_144412.jpg

Mindent összevetve szerintem egy pörgős, fordulatokban gazdag, izgalmas játék. Ha valakit érdekel a légi hadviselés vagy csak szeretne elszakadni a földi csatáktól, akkor üdítő változatosságot kínálhat. Eddigi játékaink, oldalanként 4-6 géppel, jellemzően 2-2,5 órát vettek igénybe, de volt már 40 perces játékunk is. Ha belejönnek a játékosok a szabályokba, hamar felpörög a játék. Ezáltal alkalmas lehet egy gyors kikapcsolódásra este, munka után. Nem igényel nagy helyet, pár gépünk, de akár még a kezdődoboz is, elfér egy hátizsákban.

20200108brs01.jpg

Petyo

Szerző: HPetyo  2020.04.07. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: repülés második világháború wargame szabályismertető

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr8715594038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.