Annak, aki olvassa e blogot, nem mondok újdonságot, hogy imádom a lengyeleket és Lengyelországot. Az elmúlt évtizedben, majdnem minden évben felkerestem valamely városát, de legfőbbképpen Krakkót. És ha már Krakkó, akkor természetesen a Repülési Múzeumot is, ahol immár vagy negyedszer jártam...
Ugyan már többször láttam a gyűjteményt, mégis szeretek oda menni, hiszen a lengyel múzeumok sajátossága - nem csak ezé - hogy folyamatosan bővülnek, és átrendezik azokat. Annak ellenére, hogy már 2012-ben, és 2016-ban is írtam róla, úgy érzem, hogy ezt ismét meg kell tennem
Azonban, hogy miért, egy kicsit vissza kell lépnünk. Az első látogatásamkor, még éppen nem volt kiállítva a Messerschmitt Bf 109-es, és az F-105 Thunderchief is még darabokban, a hasán hevert. Ennek ellenére, nagyon sok számomra még nem látott géppel találkoztam.
Aztán a következő alkalommal, már az első világháború kitörésének centenáriuma után, egy megújult, első világháborús hangár volt az újdonság. De megmondom őszintén, nekem nem tetszett az új koncepció. A régi hagyományos, ahol a gépek a hangár két oldalán voltak kiállítva, átlátható módon nekem jobban bejött, mint az új diorámába rendezett, zegzugos, néhol sötét, új kiállítás.
Aztán a tavaszi COVID lezárások alatt, a múzeum facebook csoportjában kezdek megjelenni az első képek az átrendezett nagyhangárról.
A képek tanúsága szerint az új nagy hangár is az új divat szerint lett megújítva, bár tegyük hozzá a régiben is voltak berendezett életképek. Ugyan egy kicsit féltem, de úgy gondoltam, hogy meg kell néznem az új kiállítást, már csak azért is, mert megígértem magamnak, hogy a Szolnokra kölcsönadott Bf 109-est csak azért is megnézem újra.
Nos akkor nézzük, hogy mik is lettek a krakkói Lengyel Repülési Múzeum újdonságai:
Megújult a nagyhangár, és szerintem nagyon jól. A hangárkapú kivételével kapott egy gallériát a csarnok, így a lenti gépek felülről is megtekinthetőek lettek, illetve a felemelt gépek is szemmagasságba kerültek. Bekerült ide számos féltve őrzött kincs, pl. az eddig a szabadban álló, francia, utángyártott Ju 52-es is. A megújult kiállítás gondolt a gyerekekre, kiállítottak egy MiG-21 kabin/szimulátort is, amelybe be lehet ülni, és vezetni is, miközben láthatjuk annak eredményét az elénk tett monitoron. Ugyanakkor az eddig a mennyezeten lévő vitorlázó repülőgépek nagy része eltűnt, gondolom raktárba került.
A nagyhangár mellet, nyílt egy külön álló épületben egy repülő-régészeti kiállítás, amelynek gerince a lengyel földből kiásott A-20 Boston maradványai.
Megújult a fantasztikus motor- és hajtóműgyűjtemény. A kiállított tárgyak új táblákat és sokkal jobb megvilágítást kaptak.
Sajnos a NATO-hangár bezárt, illetve most sem volt meg a csak rövid ideig működő, a lengyel légideszant csapatokat bemutató kiállítás.
Ha valamit negatívumként kell mondanom, az a vitorlázó repülőgépek eltűnése, és az, hogy ezt az intézményt is elérte az infláció, a jegy ára, majdnem a duplájára szökött. Azért azt is tegyük hozzá, hogy ezért a pénzért - amely még így is sem megfizethetetlen - a repülés szerelmesei egy nagyszerű gyűjtemény megtekintésével lehetnek gazdagabbak.
Alapvetően nekem tetszett a megújult múzeum, szerintem jól sikerült a nagyhangár átrendezése. Szerencsére ismét megújult néhány gép, és ide került egy magyar Mi-24-es is, ami viszont még várja, hogy gondos kezek ápolásba vegyék.
Ambasa