blog14-21feketef.jpgNemrég teszteltük a 2. világháborús szabályrendszerünket a Vér és Acélt. Mivel nemrég volt a partraszállás évfordulója, na és persze olyan kifestett, kész seregeink voltak, a D-nap egyik momentumát választottuk. Belemehetnék, hogy mennyire történelmi volt a csata, de mivel ez egy szakaszléptékű, skirmish rendszer, így még akár meg is történhetett. Mindenesetre elképzelésünk szerint 1944. június 7-ét írtuk, és a brit csapatok megpróbáltak kitörni a hídfőből. 

 

Brit gyalogság helységharcban
 

Csapatok

Ambasa vezette a német védőket. Egy szakasz gyalogos, 2db Pak 40-es, egy 20mm-es légvédelmi gépágyú, 2db közepes aknavető állt a rendelkezésére. Utóbbihoz tartozott egy megfigyelő osztag is. Az aknavetők tüzét ezek vagy a szakaszparancsnokság is tudta vezetni, amennyiben utóbbi parancstávjában tartózkodtak. A szakaszparancsnok parancstávja 25cm volt. Minden egység tapasztalt volt, ami a közepesnek felel meg. (Létezik még zöldfülű és veterán)

Jómagam irányítottam a brit csapatokat. A szakaszerejű gyalogságomat 2db nehézgéppuska támogatta. A kitörésben részt vett egy Churchill nehéz harckocsi, illetve egy felderítő félraj haladt az élen egy Jeep-en. A tüzérségi támogatásomat egy megfigyelő biztosította, aki a partmenti hajóktól kérhetett tűzcsapást, nehéztüzérség formájában. A szakaszparancsnokságnak volt továbbá egy könnyű aknavetője is

A terep

Az asztal közepén egy kisváros volt, emeletes házakkal. A városkán kívül mezőgazdasági területek voltak, amiket sövények, kőkerítések és földutak választottak el. Amolyan mini bocage szerűen. Volt olyan sövény ami embermagasságú volt és blokkolta a lővonalat. A németeknek kiépített állások is a rendelkezésükre álltak, de nem összefüggő lövészárokrendszer volt, hanem csak megerősített támpontok. Ebből voltak a szárnyon is, de magában a településben is.

A csata

A szabály értelmében a csapatok jelzőkként kerültek fel az asztalra, amiket az ellenfélnek először fel kellett derítenie. Természetesen, ha valaki tüzet nyitott, akkor automatikusan felfedte magát.

felállás.jpg

A felállás és a jelzők elhelyezése. Én a bal oldalról támadok.

Széles arcvonalon álltam fel, középen a szakaszparancsnoksággal, az egyik nehézgéppuskával és a tüzérmegfigyelőkkel, a Churchill az úton haladt mellettük. A balszárnyra egy rajt állítottam, de mivel nekik itt nagyobb nyílt terepen kellett áthaladniuk, a súlypontot a jobbszárnyra helyeztem. Két gyalogos raj és egy nehézgéppuska került ide, oldalra és mélységben lépcsőzve. Az élen természetesen a felderítők haladtak. Ambasa csapatainak pontos elhelyezkedését nem ismerhettem, csak a jelzőit láttam. Abból megállapíthattam, hogy erői zömét a városkában gyülekezteti, míg a szárnyait egy-egy jelzővel fedezi. Én akkor még úgy gondoltam, hogy azok a páncéltörő lövegek.

Minden kör előtt vezetési érték ellendobást kell tenni. Ez azt jelképezi hogy az ellenfelek parancsnokai mennyire ügyesen vezetik csapataikat, mennyire tudnak reagálni az új helyzetekre, mennyire jó a parancstovábbító rendszerük. A németeknek ez most 4-es volt a kanadaiaké 3-as. Erre kell D6-al dobni és akinek az összege a nagyobb, az dönthet, hogy először vagy másodiknak szeretne parancsot végrehajtani. Nekem egyszer sikerült nagyobbat dobnom, mint Ambasának. Ezután következik a parancsok kiosztása. Minden egységnek két parancs osztható. Mivel én támadtam, nekem kellett többet mozogni. Meg is indultam a felderítőkkel az úton, de a legközelebbi házban megbúvó német raj hamar felderítette őket, és gyilkos kézifegyvertűzzel árasztotta el a járművet, aminek egy sebesült lett az eredménye. Egy panzerfaustot is rálőttek, de az célt tévesztett. Közben a két szárnyon a gyalogság óvatosan haladt előre. Az óvatos haladásnak köszönhetően ha rájuk lőnek, földre vethetik magukat, amivel nyílt terepen is jogosultak némi fedezékmentőre. Hamarosan megszólaltak az elrejtett aknavetők is, amik veszteségeket okoztak a gyalogságomnak, melyeket sorban derítettek fel a németek, és telibe találták a Jeep-et, ami kigyulladt és felborult. Csak két túlélő maradt a félrajból.

kép1.jpgA túlélő felderítők rémülten húzódnak be a felborult Jeep mögé, a harckocsim lassan araszol előre.

 

 

Lassan megindult a Churchillem is, és minden fegyveréből tűz alá vette a legközelebbi házat. Ide tűzöszpontosítást végeztem, aminek eredményeképpen a házban tartózkodó raj megtört és visszavonult. Ennek köszönhetően futólépésben előrevontam a balszárnyamat egy sövényig. Nem messze felugatott a német légvédelmi gépágyú, de sikerült egy szerencsés lövéssel a könnyűaknavetőnek eltalálnia és tönkretennie. A kezelők otthagyták és kézifegyvereikkel folytatták a harcot. A harckocsim lassan araszolt előre az úton, de páncéltörő tüzet kapott balról. Félig egy ház takarásában megállt és viszonozta a tüzet. Mindkét fél eredménytelenül lőtte egymást, így a tüzérségi megfigyelőm a balszárnyon álló lövegre kérte a hajóágyúk első sortüzét. Mindjárt az első két lövés pontos volt és elnémította a veszélyes Pak-ot. (megjegyzem, hogy végig a játék során szinte csak találatokat dobtunk a szóráskockán)

A jobbszárnyom előtt egy sövény mögött bújt meg a német megfigyelő osztag. Pozíciójukból eredményesen vezették aknavetőik tüzét, amivel súlyos veszteségeket okoztak nekem, de vakmerőségükre ráfizettek, mert miután felderítettem, gyalogságom megsemmisítette őket. Ezután megindult a jobbszárnyam is. Ambasa némi átcsoportosítást hajtott végre, hogy továbbra is lőhesse ezt a részt az aknavetőkkel, én pedig igyekeztem kivonni az erőimet a belőtt területről, mert a német bakák hajszálpontosan lőttek. Némiképp lassan mozogtam, ezért az egyik rajom a súlyos veszteségeket szenvedett, aminek hatására kivonta magát a harcból és visszavonult. A másik jobbszárny rajom pedig rohanvást átvágott egy szántáson és egy fészer mögött keresett fedezéket. Innen már lőhette az egyik német aknavetőt, de ők maguk biztonságban voltak.

 

kép2.jpg Alul egy brit gyalogos raj vág át a szántáson. Középtájt a mozgásképtelen Churchill még folytatja a harcot, miközben mögötte a szakaszparancsnokság keres fedezéket.

A balszárnyam és a centrum találkozásánál Ambasa friss erőket vont előre és újra birtokba vette a hozzám legközelebb levő házat, pont mielőtt én megrohamozhattam volna. Itt jött ki például a kör elején tett vezetési érték dobás lényege. Mivel ő nyerte, előbb hajthatott végre parancsot és előbb vehette birtokba a házat mint én. Így a rohamból nem lett semmi, kölcsönös tűzharcban és kézigránátharcban kifulladt a támadásom. Időközben a második páncéltörő löveg ellőtte a harckocsim lánctalpát, ami mozgásképtelen lett, így nem tudtam vele betörni a jobbszárnyon a gyalogság által ütött résbe. Hiába próbáltam ide mozgatni a szakaszparancsnokságomat, az ellenséges tűz azt sikeresen megakadályozta, tehát a jobbszárnyon vezetett támadás is leállt. Nem volt már elegendő erőm ott (csak egy csonka gyalogos raj) tovább támadni. A Churchill személyzete a folyamatos találatok miatt (habár a páncélt átütni nem tudták) berezelt és elhagyta a járművet. Itt már láttam, hogy vége mindennek. Az utolsó körben még elszórt tűzharcot vívtunk, a megmaradt két felderítő összeszedte magát, betört a városba és elhallgattatott egy aknavetőt. A balszárny gyalogságom is megfutott.

Összegzés

A végeredmény megállapításakor kb. egy döntetlenben egyeztünk meg, mert habár elértem a települést, hátranyomtam a vonalait, sőt a jobbszárnyon betörést is elértem, de a sikereimet erő hiányában már nem tudtam továbbfejleszteni. Ambasának több gyalogsága maradt, de jószerivel nem maradt nehézfegyvere, míg nekem a nehézfegyvereim szinte érintetlenek voltak, így egy ellentámadás sem lett volna egyértelmű siker.

A csata 6 körig tartott és kb 3,5 órát vett igénybe. A Vér és Acél nem egy pörgős rendszer, de ennek ellenére végig mozgalmas volt az ütközet. A nagyobb rutinnal gyorsítani is lehet majd a játékot. Azt hiszem végre sikerült a legnagyobb hibákat kijavítani, így már játszható állapotba került. Ez nem azt jelenti természetesen, hogy hibátlan. Apróságokat még finomítani kell rajta. Ahhoz viszont játszani kell vele.

A későbbiekben tervezek majd egy részletesebb ismertetőt is írni a szabályról, ez most csak egy kedvcsináló beszámoló volt.

Petyo

Szerző: HPetyo  2012.07.07. 07:00 6 komment

Címkék: második világháború wargame 20mm

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr684631399

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janos900 2012.07.07. 11:29:07

Jo a leiras, szep munka volt Petyo! Kerek szabatos csataleiras, ezekre van szuksege a hobbinak! :) Ha a szabalyt is ismerteted, akkor javaslom a kesobbiekben, beszurni a hivatkozasokat. En legalabbis igy probalom csinalni a Rapid Fire-val, leirom a tortenest, es utanna leforditom szabaly nyelvre. Tanitasz is, meg szorakoztatsz is. Ez a szabaly ugyanaz, mint amit a Bogeszek is hasznalnak Szekesfehervaron? Vagy ez egy masik?

janos900 2012.07.07. 13:23:30

Gratula jo kis csataleiras, csak igy tovabb' Ilyenek kellenek meg, ha sikerul hetfon nekem is lesz egy Rapid Fire sivatagi csatam, arrol en is irok majd.
Ez a szabaly ugyanaz, amit a Bogeszek hasznalnak Fehervaron?

janos900 2012.07.07. 13:24:17

Bocs, nem hozta fel nekem az elso beirast, azt hittem elveszett...

HPetyo 2012.07.07. 21:14:35

Köszi Janos!
Örülök, hogy tetszik. Ez egy teljesen saját szabály, én írtam és Gáborral tesztelgetjük, úgyhogy biztos, hogy nem ezzel játszanak a fehérváriak.
Fogok írni egy külön bejegyzést, amiben részletesen ismertetm a rendszert, abban lesznek magyarázatok.

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2012.07.10. 19:43:55

János, ez nem a mi szabályunk. A miénk nagyon ritkán kerül elő. Néha egy-egy hadijáték bemutatón és kész is... :(

A leírás egyébként nagyon jó volt, tetszett. Biztosan izgalmas csata volt.

janos900 2012.07.14. 20:16:49

@bogesz001: Nem az a lenyeg, hogy hanyszor kerul elo, hanem, hogy jol szorakoztok-e vele, vagy sem. Ha jol, akkor mar elerte a celjat. :)
süti beállítások módosítása