A GAZ-AA könnyű teherautó bemutatása:

GAZ-AA_00.jpgA GAZ-AA, 1,5 tonnás, 4x2 kerékképletű könnyű teherautót a Szovjetunióban a Ford-AA Model 1929 liszensze alapján gyártották (Európa más országai is átvették a liszenszt a Fordtól). A Polutorka néven elhíresült jármű volt a háború előtti Vörös Hadsereg igáslova. A gyártás kezdetén még NAZ-AA-nak hívták, hiszen Nyizsnij Novgorodban készültek, de a várost a szovjet vezetés átkeresztelte Gorkij-ra, így az ott található autógyárat is át kellett nevezni Gorkij Autógyárra (Gorkovszkij Avtomobilnij Zavod). Az autógyár 1932-ben jött létre a Szovjetunió és a Ford cég kooperációjában, a már említett NAZ néven.

gaz-aa_07.jpg

Tőlünk keletre a kiállítások és járműtalálkozók rendszeres résztvevője a GAZ-AA teherautó

A Barbarossa hadművelet elején nem kevesebb, mint 151.100 GAZ-AA teherautó szolgált a szogaz-aa_09_Leningrad-Coin.jpgvjet csapatoknál, bár hamarosan a szovjet visszavonulás következtében a számuk lecsökkent, bár a hábprú végéig a Zisz-5 mllett a legelterjedtebb típus volt a hadseregben. A teherautó egy robosztus, megbízható jármű volt, amelynek legfőbb erénye, hogy képes volt a legrosszabb minőségű orosz benzinnel is működni. A háború során azonban a befagyott Ladoga tavon keresztül, a három évig ostrom alatt álló Leningrádba eljuttatott élelmiszer és lőszer célba juttatásával tűnt ki. Megbízhatósága okán nem csoda, hogy továbbfejlesztették, így jött létre a 3 tengelyes GAZ-AAA (melynek alvázára épült a BA páncélautó család néhány tagja) és a GAZ-60 féllánctalpas változat is.

GAZ-AA_04_ba-10.jpg

BA páncélautó GAZ-AA alvázon

gaz-aa_06_busz.jpgA GAZ-AA személyszállító, azaz busz változata

gaz-aa_05_dshk.jpgDSK nehézgéppuskával felfegyverzett GAZ-AA tehergépkocsi német használatban

 
Adatlap

Gyártási év: 1932-1938
Gyártott darabszám: 409985
Kerékképlet: 4x2
Teherbírás: 1500 kg
Hossz: 5335 mm
Szélesség: 2040 mm
Magasság: 1970 mm
Tengelytáv: 3340 mm
Első kerekek nyomtávja: 1405 mm
Hátsó kerekek nyomtávja: 1600 mm
Önsúly: 1750 kg
Erőforrás: GAZ-A/GAZ-AA
Hengerek száma: 4
Hengerűrtartalom: 3285 cm3
Maximális teljesítmény: 40 LE / 42 LE
Sebességváltó: 4 fokozatú
Maximális sebesség: 70 km/h
Üzemanyagtartály: 40 liter
Üzemanyag fogyasztás: 18,5 liter 100 km-en

 

gaz-aa_01.jpg
Források:
http//www.o5m6.de
Wikipedia két szócikke
http//www.armchairgeneral.com

A Force of Arms 28 mm-es GAZ-AA modelljének bemutatása:

Gaz-AA_03.pngA készülő szovjet seregbe mindenképpen szerettem volna egy teherautót, mert ezek a járművek nagyon jellemző eszközei minden hadseregnek. Az interneten nézelődve egyetlen 28 mm-es szovjet teherautót találtam, melyet a Force of Arms (FoA) cég kínált. Sajnos az interneten (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/scw_veh_foa.htm) a GAZ-AA típusról pont nincs kép, ezt külön e-mail-ben kellett megkérnem a gyártótól (lásd fent). Egyébként a FoA gyárt pár olyan dolgot, amit máshonnan nem nagyon lehet beszerezni. Csak pár példa a teljesség igénye nélkül:

Renault FT-17 (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH003_L.jpg),

T-26 (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH04.jpg),

PzKpfw I. (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH07.jpg),

PzBefWg I (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH021A_L.jpg),

BA-6 (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH018_R.jpg),

CV-33 (http://www.greathallminis.com/SpanishCivilWar/images/VEH050_F.jpg),

valamint vagy 6-8 féle teherautó, 3-4 féle löveg, 3-4 féle páncélautó stb. Ezek a járművek alapvetően a Spanyol Polgárháborúhoz készültek, de nyílván felhasználhatóak minden olyan korszakhoz, amelyben alkalmazták őket, így a 2. világháborúhoz is.

A készlet megrendelésekor a gyártó elszámolta magát és ezt megreklamálva gyakorlatilag elengedte a postaköltséget, így kb. 10 fontért sikerült hozzájutnom a járműhöz, ami akkori árfolyamon számolva meghaladta a 3800 Ft-ot.


Gaz-AA_10.JPGA készlet tartalma

A készletet kibontva tapasztaltam, hogy az alkatrészek nagy része műgyanta. Ebből is két féle, bár a sötétebb és szerintem kicsit lágyabb anyagúból csak a hátsó tengely és a felfüggesztése készült. Ezen kívül fémből öntötték a lökhárítót, az első tengelyt és a lámpákat a tartó rúdjukkal együtt. Az elülső sárhányókon elég nagy öntési csonkok voltak, de ezen kívül nem nagyon volt sorja, öntési hiba meg szinte egyáltalán nem. A fém alkatrészek kissé elmozdulhattak a mintában, de tulajdonképpen nem kijavíthatatlan probléma egyik sem. A leginkább zavaró dolog számomra a tömör fülke volt. Láttam már az előre elküldött képen, hogy ilyen lesz, de mivel nem volt választási lehetőségem, hát kénytelen voltam ezt megvenni.

GAZ-AA_11_1.JPG

GAZ-AA_12.JPG
A járművet összeállítottam és matt fekete spray-vel lealapoztam. Rengeteg fotót töltöttem le az internetről, hogy a legjobban vissza tudjam adni a korabeli szovjet tehergépjárművek állapotát. Ezért a fa részeket és a karosszéria elemeit Cote d'Arms Russian Green-el festettem le. A szélvédőt Formula P3 Cygnar Blue-val festettem, majd ezt érzés szerint kissé világosítva helyenként átkentem. Több lépcsőben világosítottam, de a tökéletes hatást nem sikerült szerintem elérni. Amikor ezekkel megvoltam, akkor az egészet átmostam Sadolin márkájú dió színű vastag lazúrral. Ennek a száradási ideje a hőmérséklettől, páratartalomtól és a kezelt felülettől függően 12-24 óra, de mivel alapvetően fára való, ami beszívja, ellentétben a műgyantával, ezért a 24 órát mindenképpen érdemes megvárni, sőt az sem baj, ha inkább kicsit többet várunk vele. Én is ezt tettem. Száradás után nagyon fényes lesz a modell Sadolinnal kezelt felülete. A következő lépés a koszolás, antikolás volt. Humbrol akril 110-el szárazecseteletem a platón, így imitáltam a festék lekopását a fa részekről, valamint ugyanezzel a színnel szárazecseteltem az alvázon és a futóművön is. Itt a felrakódott port jelképezi a világos barna szín. Ezután Humbrol akril 70-en az alvázat és néhol a fém karosszériát is, valamint a felniket szárazacseteltem, ezzel egy kevés rozsdát helyeztem el a korróziónak kitett alkatrészeken. Amikor mindezzel megvoltam, akkor jöhetett a matt lakk. Ezt több rétegben is fel kellett fújni, mert egy-két réteg még nem volt elég, hogy a Sadolin csillogását elvegye. Azonban arra ügyelni kell, hogy egyszerre sohasem szabad több réteget, vagy vastag réteget fújni a modellre. Érdemes több lépésben a lakk teljes száradása után újra nekiállni és újabb réteget fújni.

GAZ-AA_13.JPG

GAZ-AA_14.JPG

GAZ-AA_15.JPGAz elkészült jármű egy GAZ-AA-s kitűzővel

GAZ-MM+girls.jpg

GAZ-MM tehergépkocsi két csinos orosz hagyományőrző társaságában

Bogesz


Szerző: bogesz001  2012.10.29. 00:01 8 komment

Címkék: haditechnika makettezés 28mm Oroszország/Szovjetunió

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr454872073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janos900 2012.10.29. 06:41:08

Nagyon jo lett, a modell is, meg a cikk is. :)

ambasa 2012.10.29. 09:40:35

Ez a Sadolin felkeltette az érdeklődésemet.
Ez valamiféle pác? A tintás/lakkos bemosás helyett használod? Ez a vízoldású lazúrok közé tartozik? Mennyire sűrű, vagy mennyire sűrűre hígítod? És végül azért használod,mert olcsóbb, mint a tinták, vagy mert valahonnan maradt és elhasználod?

TG

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2012.10.29. 19:54:57

Na tehát a Sadolin:

Van egy barátom Kaposváron: Sztyopa, aki asztalos és emellett a tavalyi Games Day-en megnyerte az egyik festő kategóriában az aranygobbót. Nos, ő próbált már mindenféle bemosót, tintát stb, köztük az Army Painter-t is. És jó orra van az ilyenekhez, kiszagolta, hogy az Army Painter gyakorlatilag olyan szagú, mint a Sadolin. Gyorsan vett is dió színben Sadolin vastag lazúrt, kipróbálta és bevált. Olyan 3000 Ft körül van 1 liter, ami olyan sok, hogy egy ember el sem tudja használni. Ebből adott nekem kb. 2 decit, és ezt próbáltam én ki a GAZ-AA-n. Igazából bemosás (Citadel Devlan Mud) helyett használtam most. Nem vízzel higítható, mert az ecsetet sem lehet vízzel kimosni, csak higítóval, vagy lakkbenzinnel. Egyébként nem is kell higítani. Elsőre baromi sűrűnek tűnt, de Sztyopa megnyugtatott, hogy ne ijedjek meg ettől, jó lesz az. És igaza volt.

janos900 2012.11.01. 21:36:29

Most néztem meg a Bolt Action-Warlord Games oldalát, novemberben jön ki az Ő plasztik szovjet gyalogságuk is. Várható a gyalogságot bemutató cikk is? :)

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2012.11.02. 09:41:29

Valószínűleg a Bolt Action féle szovjet gyalogságot nem fogom megvenni. Megvettem ugyanis a Plastic Soldier Company szobjet gyalogságát és tulajdonképpen skirmish játékhoz már ez is éppen elég. De ha valaki vesz Bolt Action-os dobozt, akkor azzal szívesen cserélek a felesleges Plastic Soldier-es oroszokra. ;)

Cikket tervezek a gyalogságról is, de jelenleg igen elfoglalt vagyok sajnos. Egy rajnyi szovjet már készen áll.

plus.google.com/photos/110501548015843077073/albums/5784246874982489873?authkey=CKfC4Y3pz9CEJA

A linken mondjuk nem látszik a DT golyószórós, egy újabb géppisztolyos és egy puskás figura. Ezek a fotózás után készültek el.

De ami még érdekesebb, és nagyobb durranással készülök: teljesen saját anyagokból építek 28 mm-ben egy PG-117-es szovjet folyami motorcsónakot. Ha kész lesz, lesz róla cikk is. :) Úgy csinálom, hogy a vízvonal alatt sík az alja, így jobban használható wargame-hez.

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2012.11.02. 09:44:14

Itt egy link a PG-117-ről:

i10.photobucket.com/albums/a122/Mark-1/PG-117SpeedBoatLandingPartyinBerlin.jpg

Mondjuk Google dob róla egy csomó képet, ha valakit érdekel. :)

janos900 2012.11.02. 18:17:36

@bogesz001: Jol nez ki ez a csonak, kivancsi leszek ra, amikor kesz lesz. A gyalogsag ertheto, egy szakasznal tobb nem kell. Azt neztem, hogy az 1932-es Ford valtozat van Matchboxban is, csak nem tudom meretben mennyire felel meg, de gyors teherauto beszerzesnek lehet, hogy megtenne. Ugyanaz a sorozat, mint az en WW1 autoim.

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2013.06.12. 06:08:46

@janos900: Elkészültem a csónakkal. Már olvasható is a cikk róla a blogon. :)
süti beállítások módosítása