blog165-01.JPG1939-re szerte Angliában a zűrzavar lett úrrá. Az országban felütötte fejét a pártosság, egyes megyék, városok álltak vagy Edvárd és a brit fasiszták, vagy György és az őt támogató Anglikán Egyház pártjára. A skótok, a walesiek és más régiók megpróbálták kivívni évszázadok óta elveszett függetlenségüket. Bizonyos helyeken pedig - még leírni is alig merem - hol a Szovjetuniótól függő, hol attól független baloldali mozgalmak nyertek teret. A brit szigetek lakossága ismét felelevenítette legrégebbi nemzeti sportját, a polgárháborút, amelyet már olyan híres bajnokságokban gyakorolt, mint a rózsák háborúja, vagy a Cromwell féle angol polgárháború. E heti történetünk ebbe a zűrzavaros világba visz el minket…

Már régóta kacérkodok a Bolt Action szabállyal, amit már volt szerencsém egyszer kipróbálni, de egy próba nem próba, és nem is minden részletét sikerült megismernem. Már egy ideje készülünk a tavalyi játék megismétlésre, de ez különböző okokból egyre csak halasztódik. Ennek ellenére a közelmúltban mégis sikerült egy alapjátékot lejátszanom. Sajnos, mivel János maximum az éteren át tudott volna instruálni, fel kellett adnom a kényelmesebb énemet és kénytelen voltam valamennyire felkészülni a szabályból, ráadásul a kerettörténetet is kitalálnom, ami szintén nem az erősségem. Végül június utolsó napján Petyo és az én csapataim végre összemérhették erejüket.

Capitan E. Thursty és maroknyi csapata már hetek óta vívta elkeseredett harcát az ellenség bekerítésében. A százados végső kétségbeesésben úgy öntött, hogy megpróbál üzenetet küldeni felettesének, amelyben tájékoztatja őt sanyarú helyzetéről. Hajnalban az ostromlók éberségét kijátszva - akik feltehetően az éjszakai harcot a helyi csapszékben gyakorolták - egy kis gépkocsi-konvoj hagyta el a helyőrséget. A fontos üzenetet a Királyi Posta járműve rejtette, amely előtt egy páncélautó haladt, hogy géppuskáival elsöpörjön minden rossz szándékkal közeledőt. A kis oszlopot egy nyitott sportkocsi zárta, amelyben Thomas Messenger hadnagy, a harmincas évek neves autóversenyzője ült arra az esetre, hogyha az első két autót feltartóztatnák sebességét és vezetési rutinját kihasználva legalább ő célba érjen, és szóban tájékoztassa a parancsnokságot a válságos helyzetről. Az első mérföldeket hamar maguk mögött hagyták, de az út legveszélyesebb szakasza még előttük állt. Hamarosan egy kisváros tűnt fel előttük, amelyben a György-párti milícia állt harcban a trockista agitátorok által feltüzelt vörös tengerészekkel és baloldali civilekkel. Nem maradt más hátra, mint hogy a sebességükben és a páncélautó géppuskáiban bízva minél gyorsabban átrobogni a városon…

Már a tavalyi játék tapasztalatai alapján, illetve abból a sajátosságból kiindulva, hogy a játékban szerepelt egy páncélautó, miközben nincs páncéltörő eszközünk, némi szabálymódosítást találtam ki. Már a székesfehérvári játékban is kiderült, hogy abban a formában, ahogy a játékban szerepel, a géppuskának nem sok értelme van, ezért tűzgyorsaságát felemeltem hat lövésre. Szerencsére a páncélautón két forgótoronyban volt elhelyezve egy-egy géppuska így mindkét oldalra tudott tüzelni. Ezt úgy oldottuk meg a gyakorlatban, hogy a páncélkocsi mindkét oldalra lőtt, csak amikor Petyora kellett osztani az áldást én jelöltem ki a célt és én dobtam, amikor pedig  én kerültem a célkeresztbe Petyo tett hasonlóképen. A konvoj kötött útvonalon mozgott, állandó 12 hüvelykes sebességgel, folyamatos Advance paranccsal. Itt megint változtattunk egy kicsit a szabályon, mivel megengedtük, hogy ennek a parancsnak a használatakor lehetett előbb lőni és csak azután mozogni, de ebben az esetben is a lövő megkapta a mozgásért járó levonást. A páncéltörés problémáját úgy oldottam fel, hogy 6 hüvelyken belül a puskalövedék hatos dobás esetén átütötte az ósdi és leharcolt, múzeumszökevény páncélautó oldalát. Itt semmilyen levonást nem alkalmaztunk és mentést/sebzést sem dobtunk sikeres találat esetén. Mivel a páncélautó elit volt, ezért összesen 10 találatot bírt volna ki. Hogy motiválva legyenek a harcolók, minden sikeres találatért járt egy győzelmi pont, illetve mindem megsemmisített egységért is.

A másik szabálymódosítás, a Too Fat Lardiestől kölcsönzött vakfelállás volt. Itt végre bevethettem a reprint első világháborús kártyacsomagomat. A felfedezésre a lövés célszámait alkalmaztuk, ami nem biztos, hogy a legjobb ötlet volt, mert három körön keresztül gyakorlatilag csak a lapok mozogtak, majd sikeresen felfedtük egymás üres vakjait, melyek alatt nem voltak csapatok, így nem igazán lettünk okosabbak.

A szemben álló felek:

A játék előtt megállapodtunk, hogy nem számolunk semmilyen pontot, hiszen ez egy próbajáték. Mindkét félnek hat egysége volt és két üres vak lapja. Az egységek közül egy volt elit, egy reguláris, míg a többi zöldfülű. Mindkét fél parancsnoka kapitány volt és az egyik rajának parancsnoka alhadnagy.

Edvárd-párti konvoj: Egy Austin páncélautó két Vickers géppuskával, egy postakocsi és egy sportkocsi.

blog165-22.JPG

Trockista milícia:

-Parancsnokság: egy civilben Trockij imitátor kapitány két kísérővel. (Aki valójában egy angol másodosztályú színész, aki családi ágon beszélt oroszul és vándor színtársulatokban lépett fel a háború előtt mérsékelt sikerrel. Trockij szerepét úgy „vállalta magára” hogy egy este italozás közben egy részeg orosz hajóskapitány az említett személynek nézte (a hasonlóság kétségtelen) és néhány visszautasíthatatlan pofon után meggyőzte, hogy csakis Ő lehet az.)

-Elit Vörös tengerész raj, az „Auróra dicsősége” tengerész zászlóaljból: egy alhadnagy hat tengerésszel, amelyek összesen három géppisztollyal, egy golyószóróval és három puskával rendelkeztek.

-Reguláris civil tengerész raj, vezetőjük Alfred P. Dirty:  amelyben a hat tengerész és a hajókonyhából elszökött kínai két pisztollyal, két géppisztollyal és három puskával volt felszerelve.

-Civil osztag: az Yglow kapitány vezette raj szinté hat főből állt, amely két géppisztollyal és öt puskával rendelkezett (csak a sasszeműeknek, a golyószórót géppisztolynak vettük)

-Civil golyószórós osztag: három fő egy golyószóró, egy géppisztoly és egy puska

-Borisz Gukker, a kezdő mesterlövész (Tudom az alapszabályban nincs ilyen, de itt mos így jött ki a lépés, és valahol el kell kezdeni a szakmát.)

blog165-24.JPG

-György-párti milícia:

-Parancsnokság: egy egykori gyarmati tisztviselő és egyben amatőr afrikakutató kapitány két géppisztolyos testőrrel

-Külvárosi fiúk: két géppisztolyos és öt puskás

-Belvárosi fiúk: két géppisztolyos és hat puskás

-Elit szikh raj: alhadnagy és hat puskás

-Reguláris szikh raj: hét puskás

-Mr. Butcher, civilben borbély, aki megpróbált életet lehelni minden közelébe lévő haldoklóba.

blog165-23.JPG

Pontban hat órakor kezdtünk neki a játénak. Az első körök heves rejtett mozgásokkal teltek, ami annyira lekötötte a figyelmünket, hogy csak ekkor jöttünk rá a konvoj még egy tapodtat sem ment. Jó de mikor mozogjon? Már a játék elején megállapodtunk, hogy a Bolt Action speciális parancskockáit Petyo különleges, saját kezűleg, kifejezetten VBCW-hoz készített Mud & Blood kártyáival helyettesítjük, de nem vesszük figyelembe azt, hogy mi van ráírva, csak azt, hogy melyik félre vonatkozik, így játékostársam javaslatára bekerült a „teaidő” lap is, amely eljövetelekor mozgott a konvoj. Nem is volt baj, hogy az első három körben nem mozogtak, mert különben túl hamar átrobogtak volna a pályán. Így még jól is jött a feledékenységünk. Még egy Jánostól látott és némileg továbbfejlesztett ötletet alkalmaztam, minden már akcióba került csapat mellé letettem egy kétforintost (ha ambushba került volna, akkor kettőt), illetve minden pin esetén egy egyforintost. Egyébként úgy, hogy gyakorlatilag 17 egység volt játékban, az első három kör mégis egy óra alatt lement.

blog165-25.JPG

blog165-26.JPG

blog165-27.JPG

blog165-28.JPG

blog165-29.JPG

blog165-30.JPG

Az ötödik körre a konvoj elérte a városka határát, amikor Petyo golyószórósai megtámadták és sikeresen el is találták a páncélautót. Közben az én elit indusaim is felfedeződtek, de nyomban gyilkos géppuskatűzbe kerültek. Közben Petyo jobban helyezkedett, míg én eléggé kaotikus parancsokat adtam ki katonáimnak, aminek meg is lett az eredménye. Ellenfelemnek sikerült majd minden csapatával olyan helyekre befészkelni magát, ahonnan sikeresen lőhette a konvojt, beleértve az én térfelemen lévő „A Tüzes Szolgálólányhoz címzett” falusi kocsma korábban egy szóváltás következtében porig égett romjait is. Ez alatt az én óvatos mozgásom következtében az egységeim összezsúfolódtak, és hol eminnen, hol amonnan tizedelte meg őket egy-egy sortűz, és csak futottak az elrobogó konvoj nyomában.

blog165-31.JPG

blog165-32.JPG

blog165-33.JPG

blog165-34.JPG

blog165-35.JPG

blog165-36.JPG

blog165-37.JPG

blog165-38.JPG

blog165-39.JPG

Azt nem mondom, hogy a játék fordulatos volt, hála az inkompetens csapatirányításomnak, de mégis voltak benne érdekes részletek. Annak ellenére, hogy az elit indiai rajomból gyakorlatilag csak egy fő maradt, mégis csak egyszer kellett morálpróbát tennem a feleződés szabály miatt. Noha csak egy figura élte túl négy pinnel, még is megmaradt. Ezt négy körön keresztül próbáltam levenni róla, ebből két körön keresztül Rally paranccsal, természetesen sikertelenül majd inkább a biztos, de lassú Down utasítás mellett döntöttem. Az alsóvárosi rajom egy merész tettel felfedte magát, majd a palánk mögé futva a két géppisztolyából és öt puskájából gyilkos sortüzet adott le az elit tengerészekre. Azaz csak szeretett volna, ugyanis mindössze egy matrózt sikerült csak lelőniük, ám azok válasza sem maradt el. Ők jobban céloztak és a rajból csak hírmondó maradt, de arra sem dobtam meg a moráltesztet, így egy újabb egyforintos vándorolt Petyohoz. Mr. Bucher-nek, noha elég kevés alkalma adódott csak, senkin sem sikerült eret vágnia, így én a szanitéc lehetőségeit nem igazán tudtam kihasználni. (Petyo szerint egy figurát sikerült megmentenie.)

Miközben a konvoj végül átjutott, a maradék indiai rajom betört a kocsma romjai közé (nem próbáltuk ki a közelharc szabályt, mivel nem néztem utána), de nem sikerült megtisztítania azt.

Petyo négy győzelmi pontot szerzett, mivel megsemmisítette a külvárosi rajomat és háromszor sikerült beletrafálnia az Austinba. Az ezüstérmes a konvoj lett mivel Petyo két egységét is legéppuskázta, és végül a képzeletbeli dobogó harmadik fokára én hágtam a sokat szenvedett indusok egyetlen szerencsés puskalövésének köszönhetően, amit a bádogszörnyön értek el.

Néhány dolgot tudatosan nem a szabályok szerint játszottunk és sok dolgot, pedig valószínűleg az én tudatlanságomból kifolyólag. Mégis azt mondom, hogy szerintem a Very British Civil War-hoz egy alkalmazható szabály, mivel alapvetően gyalogsági skirmish játék, ahol csak elvétve jelennek meg páncélosok (Petyonak van egy T-26-osa, nekem az Austin-Putyilov illetve készül még egy tankettém is). A szabály egyszerű, csak a mentődobással nem voltam kibékülve, talán mégis inkább sebzésdobásként kellene kezelni, akkor nem háborogna a lelkem. Maga a játék könnyen megtanulható és gyors, a 13 egységgel és a négy blind-dal a legalább 8-10 körös mérkőzés nem tartott három óránál tovább. Vagyis ha felrakási időt is figyelembe veszem, akkor akár egy munka utáni játék is kihozható belőle.

Ambasa

Én most játszottam először a szabállyal, a fentebb leírt házi kiegészítésekkel. Az alap mechanika, a parancsok, a lövésmódosítók, a pin és morál rész valóban könnyen megtanulhatóak. A vége felé már én is szinte fejből mondtam a módosítókat. Mindemellett az én favoritom továbbra is a Through the Mud & Blood, de kétségtelenül használható és élvezhető rendszer a Bolt Action. Mint minden szabály ez is igényli a saját gyártású módosításokat, kiegészítéseket. Kétségtelen előnye a könnyű tanulhatósága így először játszó játékosoknak vagy a fiatalabb korosztálynak ideális.

Csatánk Ambasával élvezetes és szórakoztató volt, a vicces momentumokat sem nélkülözte. Borisz a kezdő mesterlövész ügyetlenkedései egy Benny Hill show-ba is helyet érdemeltek volna.

A Very British Civil War továbbra is kiváló háttérvilág, könnyed, humoros, de a jeligéje azt hiszem: „Vérpistikék kíméljenek”. Itt lehet némi ellentmondás, mert a BA egy versenyszabály, kedvez a „kimaxolt” seregeknek, de az már a játékosokon múlik, hogy ezt hogyan kezelik. A Bolt Actionnnel olyan rendszer került a palettánkra, mellyel már két szabály szerint is játszhatjuk a nagyon angol polgárháborút. Ha több időnk van felkészülni, akkor a M&B, ha csak egy rövid délutánunk van kezdő játékosokkal, akkor a BA.

Petyo

Ui. Ja és az üzenet:

blog165-40.JPG

Szerző: ambasa  2015.07.07. 00:00 12 komment

Címkék: 28mm wargame Bolt Action Very British Civil War

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr247591360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janos900 2015.07.07. 07:09:17

Naggyon jó! Bolt and Blood! A konvoj mint önműködő, mindkét felet büntető komponens. :)
A P. Howardos stílus passzol a témához, jó ötlet!

HPetyo 2015.07.07. 08:30:41

@janos900: Köszönjük. A VBCW egyszerűen kiált a komolytalanságért. :)
Hónapok kihagyása után nyúltam figurához, már nagyon hiányzott.

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2015.07.07. 14:56:26

Nagyon jó a leírás! Minden mondatát élveztem és remekül van felépítve a scenario is.

A terepasztal is tetszetős. Nagyon jók azok az utak is. ;)

Az említett T-26-os 28mm-es? Khmmm. Érdekelne esetleg egy kicsit kölcsönbe, ha nincs még összerakva.

ambasa 2015.07.07. 20:41:39

@bogesz001:
Igen az utak kitűnőek, bár lehetne ívesebb is illetve kereszteződés ;)

Nos a T-26-ről Petyó tud nyilatkozni, de emlékeim szerint az angol e-bay-en vette pár Fontért. Bár csak egyszer láttam de a makett igen érdekes. Van egy valamilyen T-26-os test toronnyal, amel elég jól sikerült, legalábbis az első és egyetlen benyomásom szerint. Ezt talán a forgalmazó készítette, de itt jön a csavar, a futóműve szerintem egy valamelyik easy kit (talán Italery) 1/72-es Pz.III-sé. Amúgy érdekes módon nem túl zavaró, még úgy sem, hogy csak 6 futógörgője van. Megpróbáltam megkeresni az e-bay-en de most nem találtam. Elnézést ha valamiben tévedek, majd Petyo kijavít!

TG

Matney 2015.07.07. 22:55:53

Tetszett a beszámoló, a nevek nagyon jól sikerültek (Alfred Dirty... :) Jimmy Uptoear majd a következő részben jön?)

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2015.07.08. 06:08:22

@ambasa: Értem, hát ilyen T-26-osom nekem is van. Mondjuk nekem 28 mm-es Pz III-as futóművel. :) Ehhez akartam szerezni T-26 futóművet, hogy összeálljon a dolog, de akkor ezek szerint ez most nem jött össze...

ambasa 2015.07.08. 07:20:06

@bogesz001:
Szerintem ugyan az lehet neked is, mint Petyonak. Nem mértem le a futómű méretét, csak saccoltam, lehet, hogy 28mm-es.

TG

HPetyo 2015.07.09. 09:44:23

@Matney: Köszönjük. Örülünk ha tetszett. Folytatás mindig várható, csak kérdés hogy mikor. :) Viszonylag ritkán érünk rá játszani.

@bogesz001: Igen, valószínűleg ugyanaz van mindkettőnknek. Én VBCW-hoz vettem, így nem zavar a futóműve, ebbe a világba bármi jó. Lehet hogy valami prototípus... :)

MeyilKree 2015.07.09. 22:52:58

Bazz, ez zseniális marhaság! Én is akarok!

HPetyo 2015.07.13. 14:51:51

@MeyilKree: Bármikor szívesen látunk téged és mindenki mást ha játszunk. Csak sajna ritkán tudjuk összeszervezni.

HPetyo 2015.07.13. 14:55:56

@ambasa: Letöltve. Ha jól látom inkább csak fegyverek, járművek, de legalább beárazva, a teherautótól minden marhaságig. :)
süti beállítások módosítása