blog395-01.JPGValamikor réges-régen, több, mint negyven esztendővel ezelőtt jártam utoljára ebben a múzeumban még kisgyermekként. Igazából nem sok emlékem maradt róla, csak a régi, középkori kövek emléke maradt meg bennem. Azután idén jó alkalmat adott, a múzeumban megrendezett - az azóta már sajnos bezárt - Kádár játékkatonái kiállítás. Ez jó apropót kínált a kettőt egy csapásra, elv érvényesítésére, amiből végül három lett...

Maga a múzeum Magyarország és egyben Budapest egyik legrégebbi közgyűjteménye. Története a XIX. századig nyúlnak vissza, amikor a nemzeti felemelkedés gondolata egybe csenget a múlt megismerésének és megőrzésének gondolatával. A múzeum megalapításának ötletét az 1860-as években még Rómer Flóris püspök, az MTA tagja, a magyar régészet atyja vetette fel. A gondolat folyamatosan érlelődött, míg megteremtődött az alapja is, mikor Enea Fanfranconi műgyűjtő a Fővárosnak adományozta gyűjteményét. Erre alapozva 1887-ben a főváros közgyűlése határozatot hozott egy várostörténeti múzeum megalapításáról. Azonban maga a múzeum - noha a gyűjtemény részeit már korábban is kiállították - csak húsz esztendővel később 1907-ben alakult meg Fővárosi Múzeum néven, akkor még a Városligetben.

Innentől a múzeum története egy kicsit kaotikus, mivel rengeteg kisebb gyűjtemény fúziójából, majd szétválásból áll, amely a mai napig is tart. Ebből adódóan az intézmény ma is több helyen szétszórva található a Főváros egész területén. Aminek vannak előnyei és hátrányai. Ami rossz, hogy nem látogatható egyben és nem egy egységes koncepció mentén kialakított gyűjtemény, az előnye viszont az, hogy a múzeum lehetőséget kínál arra hogy egy jeggyel két fiók intézményét is meglátogathassuk. Ezt én persze ki is használtam de erről majd később.

Maga a Múzeum négy fontosabb gyűjteményből és két kutatói adattárból áll:

- Aquincumi Múzeum (III. Szentendrei út 139. és Záhony u. 3.) Ókortörténeti Osztály, Ős- és Népvándorlás-kori Osztály.

- Vármúzeum (I. Szent György tér 2., Budavári Palota „E” épület) Középkori Osztály.

- Kiscelli Múzeum (III. Kiscelli u. 108.) Újkori Osztály, Fővárosi Képtár.

- Budapest Galéria (Új Budapest Galéria - Bálna, Varga Imre Gyűjtemény)

- Szakkönyvtár és a Régészeti Adattár.

blog395-02.JPG

Ebben a cikkben most a budai várban található Vármúzeumról írom meg a benyomásaimat. Én alapvetően a Kádár Játékkatonái kiállításra mentem, és rutinból a Budai Vár Oroszlános udvaron található bejáraton mentem be. Azonban a múzeumnak van egy másik bejárata is a Várkert Bazár felől. Mivel én az időszakos kiállítást néztem meg először, nem is volt, gond, viszont amikor meg akartam keresni a múzeum elejét, hogy történeti sorrendbe haladjak, az már nem volt ilyen egyszerű. Végül több szinten való alásétálás után eljutottam a múzeum másik bejáratához, ahol megkezdhettem az időutazást a főváros történetében. Itt feltárultak előttem a gyerekkori, halvány emlékek a középkori Buda. Mivel mostanában sokat olvastam az 1686-as ostromról és az akkori várról, így nekem ez némileg ismerős volt. Lehet, hogy másnak az ódon kőtöredékek nem sokat jelentenek, de engem áthatott a középkori Buda hangulata.

blog395-03.JPG

blog395-04.JPG

blog395-05.JPG

blog395-06.JPG

blog395-07.JPG

blog395-08.JPG

blog395-09.JPG

blog395-10.JPG

blog395-11.JPG

blog395-38.JPG

A középkori vár alapjai közötti bolyongás után a lépcsőkön vissza hágva eljutottam a kiindulási helyhez, ahol már a polgárosodott Buda és Pest, majd Budapest fejlődésével ismerkedhettem meg. Ez a rész áll egy általános részből és több alkiállításból.

blog395-14.JPG

blog395-15.JPG

Itt található a Budavár feltárása során megtalált és fokozott védelmet igénylő szobortár és kárpitgyűjtemény, amelyet külön, klimatizált helyiségben kellett elhelyezni:

blog395-12.JPG

blog395-13.JPG

Szintén itt kapott helyett egy nagyobb szabású, a város történetét bemutató kiállítás, amely a kezdetektől a közelmúltig mutatja be a Székesfőváros történetét. Ez a kiállítás, amellett, hogy egy történeti idővonalon halad, több, tematikus részteremmel is rendelkezik, amelyek a város kereskedelmét, iparát, vagy épen a fürdőit, temetkezési helyeit mutatja meg. Szintén ennek a kiállítási résznek az elemei azok a szobák, amelyek egy török kori, az utáni, egy XIX. századi, vagy épen egy kádár-kori szobát mutatnak meg. Lehet, hogy valakiknek furcsa a közelmúlt emlékeinek megőrzése, olyan tárgyaké, amelyekben mi magunk is éltünk, de ne feledjük ezek egykor ugyan úgy a múlt részei lesznek akár tetszik nekünk, akár nem, akár ízlésesnek gondoljuk, őket, akár giccsesnek. Épp ezért ezek nekem általában nagyon tetszenek, mert ahogy nekem érdekes az, hogy a nagyszüleim hogy élhettek, és nosztalgikus, az ahogy látom a lakótelepi szoba berendezésén a gyermekkoromat, ez lehet hogy ugyan olyan érzést válthat ki az utánam jövő generációkból.

blog395-16.JPG

blog395-17.JPG

blog395-18.JPG

blog395-19.JPG

blog395-20.JPG

blog395-21.JPG

blog395-22.JPG

blog395-23.JPG

blog395-24.JPG

blog395-25.JPG

blog395-26.JPG

blog395-27.JPG

blog395-28.JPG

blog395-29.JPG

blog395-30.JPG

blog395-31.JPG

blog395-32.JPG

blog395-33.JPG

blog395-34.JPG

blog395-35.JPG

blog395-36.JPG

blog395-37.JPG

A múzeum része ezen kívül az István-terem, amit én viszont nem néztem meg, illetve ottjártamkor volt még egy a  Nemzeti Hauszmann Programot bemutató, kisebb kiállítás is.

blog395-39.JPG

Lehet, hogy másnak unalmas lehet egy ilyen hagyományos múzeum, de én az ilyeneket szeretem. Engem nem nagyon érintenek meg az új típusú, ma divatosnak számító közgyűjtemények, amelyek a látványra és az érzésre helyezik a hangsúlyt. Én még az ilyen hagyományos, tárlós, sétálós múzeumokat szeretem. Így talán nem csoda, hogy nekem tetszett. Tetszett, mert érdekel a középkori Buda, amiből én - számomra szerethető, hagyományos módon - egy érzést kaptam.

Akik szeretik a régimódi, hagyományos múzeumokat, és akit érdekel a város története, a középkori Buda hangulata, annak csak ajánlani tudom. Ráadásul mai szemmel nézve, egy mérsékelt, megfizethető jegyárért még egy másik gyűjteményt is megnézhet.

A múzeum honlapja

Ambasa

Szerző: ambasa  2023.04.16. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: múzeum középkor Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr4218102326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása