Híre ment, hogy egy vörös brigád közelít a major felé. Az ide vezető úton minden településen és tanyán fosz... rekviráltak. Aki ellenkezett, azt összeverték. A hírre a major lakói kapkodva magukhoz vették személyes tárgyaikat és a közeli erdőben kerestek menedéket. A kis Harry-t azért elszalasztották a szomszéd faluba, hátha tud valami segítséget szerezni. Szerencséjük volt. A Hannoveri légió egyik tiszti járőre tartózkodott ott és éppen propaganda előadásokat és toborzást tartott. Kaptak hát az alkalmon, hogy baráti kezet nyújtsanak a brit népnek és a néhány önkéntessel követték Harry-t...

Hosszú idő után végre játszottunk Very British Civil War-t (VBCW). Emerald szíves segítségével egy új rendszert is kipróbálhattunk, így a két lehetőséget összekötöttük. A játékostársam Ambasa volt, Emerald pedig a bíró/oktató szerepét vállalta magára. Az új szabály a Flying Lead volt, mely egy kifejezetten skirmish rendszer, kis létszámú összecsapásokra kitalálva. Mivel elsőre ígéretesnek tűnik úgy döntöttem, írok róla egy csatajelentéssel egybekötött beszámolót, Szigorúan szubjektíven, az én véleményemmel.

 

A major három kis faházból állt és az uradalom alkalmazottai laktak benne. Egyszerű munkás emberek, akik nem ártottak senkinek, különösebben jómódúak sem voltak, de most mégis jobbnak látták ha biztonságba húzódnak. Annyi rossz hír terjengett mindkét oldalról. Fosztogatások vagy rekvirálások -ki minek hívja- , sőt még gyilkosság is. 

A keleti úton jöttek. Szedett-vedett egy társaság volt. Falusiak, civil- és vörös tengerészek vegyesen, voltak vagy huszan. Ez az iszákos banda bármire kapható, főleg ha előtte felöntöttek a garatra.

Resize of 20130605FL06.JPG

Mint azt a bevezetőben említettem, a Flying Lead egy igazi skirmish rendszer, ahol a figurákat külön-külön kell/lehet aktiválni. Éppen ezért, hogy a csata még könnyen kezelhető legyen és pörgős maradjon inkább kissebb létszámú összecsapásokra alkalmas. A seregeket adott pontszám alapján állíthatjuk össze, mint több más rendszerben. Minden karaktertípusnak megvan a maga pontértéke. Az alapokat a szabálykönyv végén találhatjuk, de létezik egy online seregépítő is, ami nagymértékben megkönnyíti a seregek összeállítását. A rendszert különböző korok összecsapásainak lejátszására használhatjuk egészen a nem túl távoli jövőig. Nem biztos, hogy ez az előnyére válik, mert minden kornak megvan a maga sajátossága és egy rendszer nem feltétlenül tudja modellezni mindet. Mint ahogy pl. a Mud and Blood sem az igazi második világháborús csaták lejátszására, annak ellenére, hogy alkalmas lenne rá. De mivel mi még csak egy kort próbáltunk ki, ezért még nem tudok teljes véleményt alkotni, hogy milyen mondjuk egy sci-fi környezetben játszani vele.

A játék egy kezdemény dobással indul és aki ezt megnyeri, az kezdheti el aktiválni a figuráit. Minden karaktertípusnak van egy quality értéke, mely meghatározza, milyen célszám szükséges az aktivációhoz. Ez módosulhat pl. egy tiszt vagy vezér közelében. Lehetőség van arra, hogy kisseb csoportokat együtt is mozgassunk, ilyenkor a tiszt ad parancsot a kijelölt osztagnak. A lövéseket vagy a különböző akciókat persze ekkor is egyenként hajtják végre katonáink. Mindaddig haladhatunk figuráról figurára, amíg el nem rontunk kettő vagy annál több dobást a lehetséges háromból az aktivációkra.

A kommunisták lassan nyomultak előre. A két szárnyon a tengerészek, középen pedig mindenféle civil csőcselék. A vörös tengerészeket személyesen Trockij vezette. Velük szemben a major túloldalán a balszárnyon a légió, középen pedig az önkénteseik fejlődtek fel. A géppuska a jobbszárnyat fedezte egy facsoportból. Míg szemben az ellenség szétszóródott, addig a német katonák megpróbáltak minél előbb kedvező pozíciókat elfoglalni. Előreszaladtak egy házig és a mellette húzódó sövényig majd tüzet nyitottak. Szórványos lövések dördültek minden eredmény nélkül. Erre a kommunisták is megszaporázták lépteiket és fedezékbe húzódtak. Kisvártatva a géppuska is felugatott. Rövid sorozatokat küldött a vörös tengerészek felé, de szintén eredmény nélkül. Az ellenség sem volt rest és viszonozta a tüzet. Ekkor még távolabbról folyt a tűzharc, így mindkét fél közelebb próbált húzódni. Mindkét félnek volt egy-egy golyószórója is, de hamarosan megsebesültek. Ekkor még kiegyenlített volt a harc, ám hamarosan érvényesülni kezdett a vörösök létszámbeli fölénye. A német intervenciósok bátran, egymást fedezve próbáltak előretörni, de ekkor fejlövés érte Kluge gyalogost. A körülöttük állók rémülten bámultak le a szétroncsolt fejű szerencsétlenre. Az egyik önkéntest annyira megrázta a látvány, hogy inkább elszaladt. Mindhiába próbálták a tisztek megállítani, nem sikerült. A többiek fedezékbe húzódtak.2013-06-05 17.19.19.jpg

Ez egy jópofa dolog, mert ha alacsonyabb minőségű csapataink vannak, megtehetjük, hogy csak egy kockával dobunk az aktivációra, így még ha el is rontjuk, nem kerül át a kezdeményezés az ellenfélhez. Persze ekkor csak egy parancsot hajthatunk végre. Nem lőhetünk és mozoghatunk is velük. Így jól szimulálható egy alacsonyabban képzett személy minőségi hátránya. Ha pedig több dolgot is szeretnénk végrehajtani, például odaszaladni egy ajtóhoz és berúgni azt egy felkelővel, akkor kockáztatnunk kell és legalább két kockával dobni. Nyilván ekkor megvan az esélye, hogy mindkét dobást elrontjuk és átkerül az aktiválás a másik játékoshoz. De ha csak egyet is rontunk, már csak odaszaladhatunk az ajtóhoz, tehát kockáztathatunk még és mindhárom kockával dobhatunk. Gondolom mindenki belátja, hogy ilyenkor még nagyobb az esélye két rontásnak. Én többnyire kockáztattam és rendre el is rontottam a kellő számú dobást, így Ambasa aktiválhatott gyakrabban. Ennek meg is lett az eredménye.

Miután jóformán kikapcsolták a balszárnyat a tűzharcból, a fosztogatók bátran előretörtek. Elérték a középső házat és megpróbálták felfeszíteni a zárat, sikertelenül. Egy másik osztag addig továbbszaladt a következő épületig. Itt már jobban ment a dolog. Berúgták az ajtót, majd gyorsan feltúrták a helységeket és magukhoz vették a hátramaradt értéktárgyakat. Siettek, mert a németek kezdtek felocsúdni az előbbi sokkból. Ketten egy nagy ládában próbálták meg a javakat hátrahordani. Az út közepén járhattak, amikor tűz alá vették őket. A fasiszta csapatok átcsoportosítottak, néhány civil egy sövény takarásában odaszaladt és ők nyitottak tüzet a cipekedőkre. A tolvajok mindegyike sebesülten vagy holtan zuhant össze az út közepén. Az eddig fedezékben levő légiósok is magukhoz tértek végre. Habár létszámbeli hátrányban voltak a veszteségek miatt, az egyiküknek sikerült Trockijt halálosan megsebesítenie. A vezér halála megroppantotta a kommunisták erkölcsi erejét és miután a zsákmányt is elvesztették megkezdték a visszavonulást. Néhány lövésváltás még történt, de hamarosan elcsendesedett a környék. halottak és sebesültek voltak mindkét oldalon.

2013-06-05 18.08.40.jpg

Amúgy az alap szabályok rendkívül egyszerűek és könnyen megtanulhatóak. A legbonyolultabb a lövés célszámát kiszámolni a mindenféle módosító miatt, de némi gyakorlás után már Emerald segítsége nélkül is jól ment. A rendszer pörgős, nem igényel sok figurát, oldalanként 10-15 fővel már remekül lehet játszani. Költséghatékony, még 28mm-ben is. Mert az az igazi, főleg ilyen skirmish rendszerben, ezt nem győzöm hangsúlyozni. Sajnos azonban vannak benne hibák. A géppuskám folyamatosan próbált tüzelni, de mivel egyszerre csak egyszer lehet lőni, függetlenül attól, hány sikert dobtunk az aktiválásnál, így gyakorlatilag semmit sem ért. Ez szerintem igen nagy hiba a rendszerben. A géppuska jóformán ugyanolyan fegyvernek számít mint egy puska, maximum ha több sikert dobtunk, mindig célzott lövést adhat le. A sorozatvető mivolta semmilyen mértékben nem jelentkezik. Mindössze arra volt jó, hogy fedezékbe kényszerítsen néhány ellenséget. Azért egy nehéz géppuskától többet várnék. Akkor már hasznosabb egy géppisztoly, mert azzal mozgás után is lehet lőni egy aktiváción belül, igaz magasabb célszámra. Mindenesetre megér még egy kísérletet, mert sok apró részletet még nem próbáltunk ki, mint a harckocsik és a lövegek, illetve a speciális fegyverek, vadászpuskák, stb. Köszönet a segítségért Emeraldnak és Ysengrinnek a szabálykönyvért! 

Resize of 20130605FL14.JPG

Lapzárta után érkezett hír, miszerint Trockijt látni vélték máshol is az incidens napján, így erős a gyanú, hogy a sebesült személy nem a valódi volt, hanem csak egy hasonmás. 

Petyo

Szerző: HPetyo  2013.06.30. 00:00 7 komment

Címkék: 28mm wargame Nagy-Britannia Very British Civil War

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr45357292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ysengrin 2013.06.30. 08:15:40

Örülök, hogy kipróbáltad. Nekem nagyon tetszenek a szabályok, én skirmish fantasyhez és modernhez is ezt használom. Igazi korszak szerinti feeling nem tudom, hogy kialakítható-e vele, mert a szabályok teljesen transzparensek. Játék közben nem is tűnik fel, hogy léteznek a szabályok, nincs lapozgatás, se táblázatnézegetés, viszont emiatt korszakspecifikus spec.szabályok sincsenek hozzá. Amire gondoltunk hozzá, az a Force On Force-hoz hasonló Event Cardok használata, amik segítségével kicsi véletlen eseményekkel lehet megfűszerezni a játékot.

HPetyo 2013.06.30. 20:16:40

@Ysengrin: Valóban, nem nagyon van táblázatnézegetés, hamar bele lehet jönni. Korszakspecifikussá szerintem apró háziszabályokkal, kiegészítőkkel lehetne tenni. Ahogy a FoF-hoz írtad. Ilyenen én s gondolkodtam VBCW-hoz.

janos900 2013.06.30. 20:19:48

Elősször is végre már játszotok valamit ott Pöstön. Mert csatajelentés mostanában csak Fehérvárról jön. Vagy játszotok csak elsumákoljátok a csatajelentéseket, ez utóbbi még rosszabb. :D

A géppuskánál valamit nagyon félrenéztetek, mert a szabályok szerint tud területet is lőni, meg több célpontot is, mivel automata fegyver. :)

HPetyo 2013.06.30. 20:23:47

Amúgy jellemző, hogy most a megjelenés után vettem észre egy csomóhibát, szóismétlést. Pedig átolvastam. Ezért a csapnivaló helyesírásért elnézést kérek.

A cikkből kimaradt Igloszkij kapitány esete az arany zsebórával. A német golyószórostól rekvirálta el, miután leszúrta a földön fekvőt a bajonettjével. Egy későbbi cikkben majd közlök róla fantomképet. Csak hogy így adjatok ezután a gyereknek halrudacskát. :-)

HPetyo 2013.06.30. 20:26:17

@janos900: Ez a több célpont lövése rémlik, de a területé nem. Lehet, hogy mi használtuk rosszul, mert így semmit sem ér, ami nagy hiba. Azért használhatna több akciót is a lövésre nem csak egyet.

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2013.06.30. 21:54:12

Tetszett a leírás! Az épületek honnan vannak? Maszek gyártmány, vagy valamely gyártótól származnak?

ambasa 2013.06.30. 22:34:41

@bogesz001:
Kettő 1:72-es Pegasus Hobbies PG7703 Russian Single Storey Log House, a harmadik Emi és csapata műve, azt hiszem a tavalyi Games-Dayra készült oroszországi napóleoni skirmish játékhoz készült asztal része volt.

@janos900:
Hát nem állítom, hogy az utóbbi időben sokat játszottunk volna, de most mind a két elmúlt hétvégén is felelevenítettük a WAB-os tudásunkat. A mairól nem készítettem képeket, annyira lefoglalt a játék, de az előzőről hamarosan lesz képes beszámoló.

TG
süti beállítások módosítása