PzJg35R_01_sideview.jpgA 4.7 cm PaK(t) auf Panzerkampfwagen 35R(f) ohne Turm (röviden: Panzerjäger 35R 731(f)) a zsákmányolt francia Renault R-35 könnyű harckocsira szerelt, zsákmányolt cseh 47 mm PaK(t) L/43,4 löveggel ellátott jármű hivatalos német megnevezése.

 

 


Franciaország megtámadása és bukása közben és után a német erők nagy számban zsákmányoltak francia gyártmányú járműveket. Ezek egy részét változatlanul vetették be a Szovjetunió harcterein. Az elavult technikát pedig átalakítottak, és új szerepkörben használtak fel. A Renault R-35 könnyű harckocsiknak a tornyát eltávolították, és egy nyitott, elölről és oldalról páncéllemezekkel védett felépítményt szereltek a páncéltestre, melybe a 47 mm-es cseh páncéltörő ágyút építették.

PzJg35R_05_exhibited.JPGA jármű egy kiállított példánya

R35 french with T-26  turret.jpgEzt az R-35-öst egy kilőtt T-26-os tornyával látták el.

A hadsereg 1940 decemberében megrendelt 200 db-ot az így átalakított könnyű harcjárműből. 1941 februárjában készült el a prototípus, melynek még vas felépítménye volt. A próbák sikeresnek bizonyultak. Az átépítés 1941 májusától októberéig tartott az Alkett gyárban. Ez idő alatt 174 db páncélvadászt és 26 db parancsnoki járművet építettek (összesen tehát 200 db-ot), az alábbi bontásban: május: 93 db, június: 33 db, július: 5 db, augusztus: 22 db, szeptember: 28 db, október: 19 db. A könnyű páncélvadászt felderítési és területbiztosítási célokra alkalmazták.

A Magyar Királyi Honvédség 1942 nyaPzJg35R_06_destroyed.jpgrán a partizánok elleni harcra a német csapatok állományából néhány darab ilyen járművet kapott. Ezt egy korabeli haditudósító-film bizonyítja, melyen két darab harcjármű látható magyar használatban. (Ezen járművek további sorsa sajnos ismeretlen.)

1944-re mindössze 110 db ilyen harcjármű maradt szolgálatban, melynek nagy része francia területeken állomásozott. Normandiában is bevetésre került 5 darab az Schnelle Brigade 30 alárendeltségében harcoló Schnelle Abteilung 517 kötelékében és a Panzer Jäger Abteilung 657 kötelékében 6 darab.

 

PzJg35R_02_examine.jpg

Amerikai katonák vizsgálnak egy elhagyott Panzerjäger 35R 731(f) páncélvadászt


Technikai információk


Személyzet: 3 fő
Rádió: FuG Spr d
Súly: 10,5 tonna (egyes források szerint 11 tonna)
Hossz (ágyúval): 4,3 m
Magasság: 2,11 m
Szélesség: 1,87 m
Fegyverzet: 4,7 cm PaK(t) L/43,4
Magassági irányzás: -8°-tól +12°-ig
Oldalirányzás: 17,5° jobbra és balra, kézi
Páncéltest elöl, felül: 32 mm, 15°
Páncéltest elöl, alul: 32 mm
Páncéltest oldalt, felül: 40 mm, 0°
Páncéltest oldalt, alul: 40 mm, 0°
Páncéltest hátul: 40 mm, 11° és 40 mm, 35°
Páncéltest tető: 15 mm, 90°
Páncéltest fenék: 14 mm, 90°
Felépítmény elöl: 20 mm, 30° (egyes források szerint 25 mm)
Lövegpajzs: 20 mm, 30°
Felépítmény oldalt: 10 mm, 10° (egyes források szerint 20 mm)
Felépítmény hátul: 10 mm, 0°
Felépítmény tető: nyitott
Üzemanyagtartály kapacitása: 140 liter
Motor: Renault, 5,8 liter
Hengerek száma: 4
Teljesítmény: 80 LE, 2200 1/min fordulaton
Sebességváltó: 4 előre és 1 hátra fokozattal
Maximum sebesség (úton): 19 km/h (egyes források szerint 20 km/h)
Hatótáv (úton): 140 km


Források:
* http://www.wwiivehicles.com
* Bíró Ádám - Éder Miklós - Sárhidai Gyula: A Magyar Királyi Honvédség külföldi gyártású páncélos harcjárművei 1920-1945 (Petit Military Könyvek, 2006)

PzJg35R_04_flammenwerfer.jpgEgy érdekes kép, melyről sokat vitáznak a fórumokon. Egyesek lángszórós változatról beszélnek, mások a gépágyú eltávolításáról.


A haditechnika történet után pedig következzen a jármű építésének története:

Valamikor 2010 elején vásároltam egy makettet az RPM cégtől (A Főnixcsarnokban volt akcióban, töredék áron.). Ez egy Bergeschlepper 731(f) volt, amelyet zsákmányolt Renault R35 harckocsikból alakítottak ki (eltávolították a tornyot és helyette egy MG-34 géppuskát szereltek fel egy ék alakú lövegpajzs mögé). Egyébként igen kiváló makett ez, a jármű belső tere is ki van dolgozva, bár ebből összeépítés után nem sok látszik. Amikor ezt a makettet elkezdtem építeni, már akkor arra gondoltam, hogy az alváz és a páncéltest más zsákmányolt járművek átépítéséhez is jó lenne, ezért a lánctalpról és a páncéltestről mintát vettem szilikon gumival (OXAM S2). Sokáig pihent a dolog, de egyszer csak megtaláltam azt a járművet, amit szívesen megépítettem volna erre az alvázra. Sőt a dolog úgy alakult, hogy végül három jármű is elkészült. (Köztük az egyik parancsnoki.)

RPM Bergeschlepper 731(f).jpgA makett doboza. A készlet egyébként nagyon igényes.

PzJg35R_07_model.jpg

Maga a felépítmény 1 mm-es stirol lapokból van összeállítva. A felületeket AutoCAD-ben kiszerkesztettem, ezt öntapadós lapra kinyomtattam és felragasztottam a stirol lapra. Így a vonalak mentén körbevágtam, és könnyedén összeállítottam a felépítményt. Gondot okozott a löveg kialakítása is, mert a 47 mm-es cseh páncéltörő ágyút senki sem gyártja 1/72-ben. Ide PaK-36 lövegcsövet használtam fejjel lefelé beépítve. A cső végét így is levágtam és a helyére injekciós tűt ragasztottam a megfelelő hosszban. A csőszájféket különböző műanyag csövecskékből próbáltam kialakítani. Több-kevesebb sikerrel.

PzJg35R_08_model.jpg

Az első járműbe - ami így elkészült - beültettem egy valaha oldalkocsiban utazó géppuskást, valamint a
Revell 1/76-os Wespe készletéből a bámészkodó tisztet. A második harcjármű a parancsnoki változat lett. Ennek zárt küzdőtere van és a 47 mm-es löveg helyett mindössze egy géppuskával van felfegyverezve. Végül elkészült egy leegyszerűsített változat is szintén a páncéltörő löveggel szerelt típusból. Ennél a küzdőteret ponyvával takartam le.

PzJg35R_09_model.jpg
A járműveket Humbrol akril szürke színre festettem, amit saját készítésű fekete bemosóval átmostam, az éleket grafitceruzával kihúztam. Néhol rozsda színnel (Humbrol akril 70) száraz ecseteltem, majd matricázás után lakkoztam. Végül kapott némi pigmentport a koszosabb hatás elérése miatt, bár az asztali hadijáték során a pigmentpor elég hamar lekopik a járművekről. Pigmentporolás után pedig nem lehet lakkozni, mert a lakk lemossa, vagy ha spray-vel fújjuk, akkor lefújja a port a felületről.

Aki nem szívesen barkácsol, az megvásárolhatja a parancsnoki változatot 1/76-os méretarányban, műgyantából, 10,5 angol fontért a Milicast cégtől (http://www.milicast.com/shop/product.php?productid=1361&cat=71&page=1).


PzJg35R_10_model.jpg

PzJg35R_11_model.JPG


Bogesz

Szerző: bogesz001  2012.10.08. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: haditechnika makettezés második világháború Németország Franciaország 20mm

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr34820446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása