17761150_1310798069027262_8187642926095215941_o.jpg 2020-ban volt az angliai légicsata 80. évfordulója és ennek alkalmából a nemzetközi Blood Red Skies facebook csoportban szerveztek egy kampányt. Ennek a különlegessége az volt, hogy a játékosok a világ minden tájáról csatlakozhattak, a játékaik eredményét egy-egy megjelölt posztban jelentették a csoportban, ahol aztán a főszervező azokat összegyűjtötte, majd felhasználta a kampány további alakulásánál és a végeredmény kiszámolásánál. Figyelembe véve természetesen a történelmi hátteret is. Ennek a rendszernek az alapjait felhasználva készítettem én is egy kampányt, melynek főszereplői a híres magyar Pumák és azok szovjet ellenfelei lettek, hazánk egét választva hadszíntérnek.

 Nem szeretném külön leírni az eredeti kampányt, inkább csak az alapjait említeném, hogy utána látható legyen, én mire építkeztem. Mivel évfordulós játék volt, így a kampány kezdete is a történelmi eseményekhez igazodott, de természetesen bármikor lehetett csatlakozni vagy éppen kiszállni. Minden játékosnak 6 pilótát kellett kiállítania, előre meghatározott pilot skill értékekkel. Ezen pilótáink harcolták végig a kampányt ugyanazon géptípuson repülve, de persze a harcok során előfordulhatott és elő is fordult, hogy valaki nem tért vissza a bevetésről. Ilyenkor pótlásként új pilóta érkezett rajunkhoz, általában kezdőként, alacsonyabb pilot skill értékkel. A kampány fázisokra volt bontva, melyet a szervező határozott meg az eredeti események alapján. Így például az első fázis a „kanal kampf” vagyis a csatorna feletti harcok voltak. Ezekben a fázisokban meg volt határozva, hogy a szabálykönyv mely küldetéseiből választhatnak a játékosok. Ez történhetett véletlenszerűen, kockadobással, de a játékosok is választhattak kedvük szerint. Ez rájuk volt bízva. Emellett voltak ajánlások a felhasználható theatre és doctrine kártyákra is. Volt fejlődési rendszer, így az 5 légigyőzelmet elérő pilóták automatikusan ászok lettek, 5-ös pilot skillel, amúgy pedig a lelőtt, de alakulatukhoz sikeresen visszatért pilóták egy pilot skill teszt után szintén szintet léphettek. Tehát ezt, az amúgy egyszerű, rendszert vettem alapul, kiegészítve azzal, hogy a legalább 3 légigyőzelmes pilóták játék után szintet léphetnek, szintén egy sikeres pilot skill tesz után, de ebben az esetben is maximum 4-es értékig fejlődhetnek...

 

Az én változatomban 3 szakaszt határoztam meg. Az első az 1944 őszi harcok, amikor a szovjet csapatok elérik a (mai) Magyarország területét, az Alföldi csaták időszaka. A második, a szovjetek főváros elfoglalására indított hadművelete, a budapesti csata. A harmadik pedig a felmentési kísérletek és a tavaszi harcok időszaka. Minden szakaszban legalább 3 küldetést kell lejátszani, de természetesen ez a játékosok kedve szerint lehet több is. Ehhez létrehoztam egy egyszerű táblázatot, mely alapján, kockadobás segítségével, meghatározható a küldetés. Itt az Air Strike könyv scenario-it vettem alapul, de a megfelelő szakaszban megtalálható Imi, kifejezetten a budapesti csatához készült küldetés átirata is. Minden szakaszhoz más ez a táblázat, mások az elérhető küldetések. Ezeket próbáltam hangulatosan összeválogatni, hogy valamelyest igazodjanak a történelmi eseményekhez, de azért változatosak is legyenek, mert bizonyára nem lenne túl izgalmas a minimum 9 játékból mondjuk hétszer ugyanazt játszani. Egy-egy szakaszon belül, a játékok számával haladva, ugyanazon küldetések elérhetősége, az azokhoz szükséges kockadobás változik, mintha csak a hadihelyzet is változna, illetve a már korábban említett változatosság miatt. Természetesen a kocka szeszélyes, így előfordul, hogy ennek ellenére ugyanazok a scenariok jönnek ki, de a játékosok bármikor választhatnak mást, mint ahogy arra is lehetőségük van, hogy eleve ők döntsék el, hogy mit szeretnének játszani. Ez a kockadobálósdi csak a véletlen faktort adja hozzá. Nézzük most kicsit részletesebben az egyes szakaszokat és az azokban elérhető küldetéseket:

 

1. fázis. Út Budapestig: 1944 október-november. A szovjet csapatok betörnek Magyarország trianoni határain. Az alföldön nagy erőkkel támadnak, céljuk mielőbb átkelni a Tiszán és elérni a fővárost. A Pumák alacsonytámadásokat hajtanak végre a folyóátkelők ellen és az utánpótlást szállító oszlopok ellen, valamint légiharcokat vívnak a támadó csapatokat támogató szovjet légierő gépeivel.

 

Az elérhető küldetések a következők: Alacsonytámadás (ez az Air Strike könyvben a surprise attack scenario), szabadvadászat (ezek lehetnek a bounced és fighter sweep), szovjet bombázók (escort duty). Ahol több scenario is szerepel, ott szintén vagy a játékosok döntik el, melyik a szimpatikus számukra vagy egy újabb kockadobást tehetnek. Ez a lehetőség minden szakaszra vonatkozik.

Pilóták visszatérése: Mivel az ország nagy része még saját terület és a szovjet repterek messzebb vannak, egy magyar pilóta 4+, egy szovjet 5+ dobás esetén sikeresen visszajut az alakulatához. Ebben az esetben egy pilot skill tesztet tehet, és ha ott is sikert ér el, egyel nő a pilot skill értéke. (ilyenkor maximum 4-es értékig fejlődhet, ász csak 5 légigyőzelem elérése esetén lesz)

Választható doktrínák. A magyar játékosnak: high altitude performance, dive away, head on attack, big game hunters, seasoned pilots

Az Orosznak: opening shot, top cover, head on attack, bait and switch, agressive tactics, slashing attack, swarm flying

Választható theatre kártyák: Magyar: home advantage, poorly trained opponents, overcast, bad weather, clear skies, met office,  high clouds

Orosz: overcast, bad weather, clear skies, high clouds, battle fatigue

(fontos megjegyeznem, hogy még teszteljük a kampányt, így a választható hadszíntér és doktrínakártyák változhatnak, bővülhetnek)

1. küldetés: 

 

1-3

4-5

6

alacsonytámadás

szabadvadászat

szovjet bombázók



  1. küldetés:

1-2

3-5

6

alacsonytámadás

szabadvadászat

szovjet bombázók



  1. küldetés:

1

2-3

4-6

alacsonytámadás

szabadvadászat

szovjet bombázók



Ebben a szakaszban először az alacsonytámadásra és a szabadvadásztra van nagyobb esély a táblázat szerint, de később szovjet bombázók „megjelenése” is várható... (esély van rá már a legelső játék alkalmával is, de mint látható csak 6-os dobás esetén)



2. fázis. Harc Budapestért: 1944 december-1945 február. A szovjetek elérik, majd bekerítik a fővárost. Pusztító ostrom veszi kezdetét. A harcok elhúzódtával a védők helyzete egyre reménytelenebb. A német hadvezetés megpróbálja feltörni a bekerítést, melynek során a Dunántúlon súlyos harcok dúlnak. Addig is megpróbálják légi úton ellátni a védőket. A pumák is kiveszik a részüket a légi hadműveletekből.

Küldetések: Szabadvadászat (ez lehet a dogfight vagy a frontlines) Szovjet bombázók (priority traget vagy a the way home scenario), Német bombázók (escort duty), Légihíd (ez Imi egyedi átirata, és a 3. játéktól lesz elérhető, amikor a képzeletbeli időskálán, már a körbezárt fővárosért folyik a harc).

Pilóták visszatérése: Az ország jelentős hányadát elfoglalták a szovjetek, súlyos harcok dúlnak a fronton, a fő csatatereken váltakozó sikerrel. Minden pilóta 5+-on térhet vissza.

Választható doktrínák: Magyar játékosnak: mobile front, big game hunters, dive away, high altitude performance, outnumbered, seasoned pilots

Az orosz játékosnak: agressive tactics, opening shot, mobile front, low altitude perfomance, swarm flying, slashing attack.

Választható theatre kártyák: Magyar: down drafts, home advantage, poorly trained opponents, overcast, bad weather, clear skies

Orosz: heavy flak presence, overcast, supply shortage, bad weather, clear skies

A táblázat:


  1. küldetés

1

3-5

6

szabadvadászat

szovjet bombázók

német bombázók



  1. küldetés:

1

2-3

4-6

szovjet bombázók

német bombázók

légihíd



  1. küldetés:

1-2

3-4

5

6

szovjet bombázók

német bombázók

légihíd

szabadvadászat



Látható, hogy itt már más küldetések érhetőek el, és máshogy is oszlik el az azokhoz szükséges kockadobás. Próbáltam a történelmi háttérhez igazodni, de elsősorban a játékot, a játszhatóságot és a változatosságot figyelembe véve, úgy, hogy közben a gyári küldetések száma is korlátozott. Teljesen újakat nem akartam kitalálni, mert az nagyon sok tesztelést, próbajátékot igényel, amire nem volt idő, valamint úgy gondolom, hogy a gyári küldetések is elég jók, elmések és lefedik az igényeinket. Ez alól Imi „Légihíd” küldetése a kivétel, de az is egy gyári scenario-n alapul, valamint azt már jóval korábban megalkotta, és tesztelni is többször tudtuk már.


3.fázis. Végjáték: 1945 március-május. Budapest elveszett. A dunántúlon a német hadvezetés megindítja utolsó támadó hadműveletét, majd annak kifulladásával a szovjetek veszik át a kezdeményezést és megindulnak Bécs felé. Eddigre az üzemanyagellátás kritikus, de a Pumák így is bátran harcolnak az ellenséggel.

Küldetések: Szovjet bombázók (way home, escort duty), alacsonytámadás (target of oppportunity), szabadvadászat (frontlines, bounced, dogfight),

Pilóták visszatérése: Mivel az ország nagy része már az ellenség ellenőrzése alatt áll, és a német magyar csapatok gyorsan és sokszor rendezetlenül vonulnak vissza, a magyar pilótának 6+, a szovjet pilótának 5+ dobásra van szüksége.

Választható doktrínák: Magyar: hug the deck, dive away, sustained dive, slashing attack.

Orosz: agressive tactic, seasoned pilots, opening shot, low altitude performance, swarm flying, slashing attack

Választato theatre kártyák: Magyar: poor visibility, bad weater, clear skies

Orosz: heavy flak presence, battle fatigue, poor visibility, supply shortages, bad weather clear skies

A táblázat itt a következőképpen alakul:

  1. küldetés:

1-3

4

5-6

szovjet bombázók

alacsonytámadás

szabadvadászat



  1. küldetés:

1-2

3-4

5-6

szovjet bombázók

szabadvadászat

alacsonytámadás



  1. küldetés:

1

2-3

4-6

szovjet bombázók

szabadvadászat

alacsonytámadás



A pilótákról: Mindkét játékos kezdő raja áll egy rajparancsnokból, 5-ös pilott skillel. Tehát ő ász. 1Db 4-es pilot skillel-, 3db 3-as- és 1db 2-es pilot skillel rendelkező pilótából. Abban az esetben, ha egy pilótánkat lelövik, és nem tud visszatérni az alakulatához, az elveszett. Meghal vagy fogságba esik vagy esetleg olyan súlyos sérüléseket szenved, hogy nem repülhet többet. Ilyenkor automatikusan utánpótlást kap a rajunk. Az első ilyen új pilótánk 3-as pilot skillel érkezik, minden őt követő viszont már kettessel! Mi az ászainkat nevesített ászokra cseréltük, így a Pumáknál Szentgyörgyi Dezső, míg a szovjeteknél Vladimir Pokrovsky harcol.



Néhány hónappal ezelőtt Royoval fogtunk neki az elmélet kipróbálásának. Mivel sajnos elég ritkán tudunk játszani, így egyelőre csak az első fázis végéig jutottunk, 3 küldetést lejátszva. Valóban, ez a kampány még nincs végigtesztelve, de azért is osztom meg itt a blogon, mert hátha más is kedvet kap hozzá, kipróbálja és megosztja velem a tapasztalatait és az ötleteit...

Nézzük hogyan alakult a mi hőseink háborúja. Játékostársam nagyvonalúan átengedte nekem a Pumákat. Készítettem egy egyszerű excell-t, ahol vezethettük pilótáink adatait. Elneveztük őkett, számontartjuk a bevetéseik számát illetve a légigyőzelmeiket. Én a valóságban is élt Puma pilóták neveit választottam, míg Royo mindenféle orosz neveket használt, ha jól sejtem sportolók alapján ihletődve... Az ászainkat

Az első fázis, első küldetésére az alacsonytámadást dobtuk. Célpontnak, szintén kockadobás által egy szovjet páncélvonatot határoztunk meg. Érdekes feladat ez egy honi vadászalakulatnak, akik eddig hatalmas-, négymotoros bombázókötelékek ellen harcoltak.

A célpontjelölő, az asztal közepén volt, és ezt kellett a küldetés, tehát a „surprise attack” scenario szerint támadni. Én a gépeim egy részére kisméretű bombákat is tettem, a sikeresebb támadás reményében. A csata viszonylag egyszerűen és gyorsan zajlott. Ebben a feladatban még tapasztalatlan pilótáim azonnal a páncélvonatra repültek és megtámadták azt. Próbáltam még azelőtt sikeresen támadni, hogy az ellenfél vadászai a nyakamban lennének. Egy páncélvonatnak erős légvédelme van, és ezek a tüzérek nem ma kezdték a szakmát. A gépek, fedélzeti fegyvereikkel disadvantaged-ben tudnak alacsonytámadni, ám ebben az estben a célpont light flak-ja előbb adja le a lövéseit, mint a támadók. A légvédelmi tüzérek nem nagyon hibáztak. Két pilótámat is lelőtték, Dóra Ambrus őrmestert, aki sérült gépével hasraszállt és hadifogságba esett, valamint Krizsevszky Leó zászlóst, aki lezuhant és hősi halált halt. A célpontot nem sikerült megsemmisíteni, így a Pumák dolguk végezetlenül, érzékeny veszteségeket szenvedve hazatértek...

fb_img_1679214714579.jpg

A kép csak ilusztráció...az általunk elképzelt páncélvonat...a légvédelmi tüzérei már vártak...

fb_img_1679214721733.jpg

...támadnak a Pumák...pórul jártak...

fb_img_1679214718368.jpg

..közben Szentgyörgyi túlerővel harcol..

A második küldetés szabad vadászat lett. A bounced scenariot választottuk a könyvből ehhez. Sokkal testhezállóbb feladat a vadászoknak. A Pumáknak sikerült egy orosz vadászrajon rajtaütniük, ám az ellenfél sem volt kezdő. Menekülést színlelve tartottak a sajátjaik felé, akik magassági fölényből avatkoztak a légiharcba. Szentgyörgyiék nem estek pánikba, gépeiket jól kihasználva hamarosan jó lőpozícióba került a magyar ász és sikeresen lelőtte ellenfelét. Komoly fordulóharc alakult ki, de ennek ellenére ez a nap a hazaiaké volt és az ifjú Varjas Tibor tizedes megszerezte első légigyőzelmét. Az ellenség ezután kivált a harcból. Mindkét szovjet pilóta (Igor Makarov és Iván Lendl) odaveszett.

20220914_095004.jpg

A Pumák lesből támadnak...

20220914_102839.jpg

...heves légiharc alakult ki..

20220914_095724.jpg

20220914_104025.jpg

...a prédák aláhullnak...

A következő, immáron harmadik összecsapásban, Szovjet bombázók elfogása volt a cél. A küldetés az escort duty volt. A kétmotoros bombázók egy vasútállomást akartak bombázni, ami igen fontos utánszállítási pont volt az Alföld északi részén küzdő német-magyar csapatoknak. 3 Lavocskin közeli kísérést adott a bombázóknak, míg 3 másik magasabban biztosított. A én gépeim 3 géppára szakadva próbáltak több irányból támadni. Sajnos 4 gépemnek nem sikerölt elég magasságot gyűjtenie a támadás előtt, így alulról kezdtek támadni, míg a harmadik géppár kissé lemaradva emelkedett és biztosította a többieket. Szentgyörgyi és kísérője, Varjas tizedes szemből-, Bognár főhadnagy és Krascsenics szakaszvezető a bal felől csapott le. Szentgyörgyi és Bognár is eltalálta az egyik kétmotorost, de csak megrongálni sikerült azt. Ekkor avatkoztak be a kísérővadászok. A szovjet ász, Vladimir Pokrovsky és kísérője Anatolij Kozlov, támadásba lendült. Célpontjuk a fiatal Krascsenics gépét vették tűz alá és többször sikerült is eltalálniuk. A magyar pilóta hiába próbált kitérni, a tapasztaltabb ellenség nem eresztette, és lelőtték a gépét. A játék után sikeresen dobtam meg a tesztet a visszatérésre, így Krascsenics túlélte az esetet.. A további harc az oroszoknak kedvezett, a scenariot ők nyerték. Így összesítésben ők vezetnek 2-1-re.

 

Itt tartunk most, a következő játékkal belépünk a 2. fázisba. Új küldetésekkel és remélhetőleg újabb jó játékokkal.

Ha valaki szeretné kipróbálni a kampányt akkor elméletileg ezen cikk alapján elkezdheti, de bármilyen kérdéssel bátran forduljon hozzám, segítek, amiben tudok. Együtt jobb tesztelni, és hátha más is ugyanolyan jól fog szórakozni, ahogy mi.



Petyo

 

Szerző: HPetyo  2023.04.04. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: repülés második világháború wargame Magyarország Blood Red Skies

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr118059864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása