Valamikor tavaly egyszer már írtam egy különös, a Nagy-tavakon szolgáló leviatánról, azonban nem ez volt az egyetlen maga nemében páratlan hadihajó, amely ezeken a vizeken szelte a habokat. Több mint száz évvel később két újabb, különös hadihajó született meg a Michigan tavon az USS Wolverine és az USS Sable repülőgép-hordozók. A hadtörténelem és a haditechnika világában nem ez a két hajó az egyetlen, sőt még csak nem is az első olyan repülőgépek üzemeltetésére alkalmas vízi alkalmatosság, amely nem a világtengereket járta, hanem valamilyen édesvízen hajózott, ebben megelőzte az orosz polgárháború Kommuna névre hallgató folyami anyahajója, amely a Volgán szolgált. Ugyan a kevésbé ismert szovjet előd csak egy üzemanyag-szállító uszály volt, amely nem rendelkezett önálló meghajtással és csak a parthoz kikötve a fedélzetéről a szárazföldre kigurítva tudta bevetésre küldeni Neuport típusú vadászgépeit, vagy a vízre téve a magával vitt hidroplánokat. Inkább volt egy úszó hangár, mint egy úszó repülőtér, de minden esetre egy unikum volt a maga nemében. Cikkünk két főszereplője, még ha nem is az egyetlen édesvízi repülőgép-hordozó volt, de minden képpen egyedülálló volt a meghajtásában, ugyan is nem tudok több se gőzgép hajtotta, se lapátkerekes ilyen típusú hadihajóról.

blog47 001.jpgA két hajó egymás mellett a kikötőben

Az Amerikai Haditengerészet a második világháború folyamán több mint száz repülőgép-hordozót állított szolgálatba, amelyek számos csatában vettek részt, kísértek konvojokat, miközben a fedélzetükön tartózkodó repülőgépek hajók, tengeralattjárók és repülők százait küldték a hullámsírba. Ezen hajók sorából kilóg cikkünk két főszereplője az USS Wolwerine és az USS Sable, amelyek soha nem vettek részt egyetlen egy ütközetben, sőt még egyetlen egy hadszíntér közelében sem jártak, mégis fontos szerepet játszottak abban, hogy az US Navy 1945-re az óceánok urává tudott válni.

A kívülállók körében talán nagyzolásnak tűnik, hogy nem az „anyahajó” szót használom, de ennek oka van. A magyar katonai terminológiában anyahajónak az olyan repülőgépek szállítására és üzemeltetésére alkalmas hajókat nevezik, amelyek nem a fedélzetükről indítják, és nem is ott fogadják az általuk bevetett repülőgépeket, amelyek éppen ezért általában hidroplánok. A repülőgép-hordozók ettől eltérően, repülő fedélzettel rendelkeznek és épp ezért kerekes futóművel, és fel- és leszállást segítő berendezésekkel felszerelt repülőgépeket üzemeltetnek. Tulajdon képen a két hajófajta között az a lényeges különbség, hogy noha mindkettő egy úszó repülőtér, csak az egyik rendelkezik ráépített fel- és leszállópályával, a másik, meg nem, hanem hajózik rajta.

 

Amikor az Amerikai Egyesült Államok belépett/belesodródott a második világháborúba, hamar ráébredt, hogy az addigi a világban betöltött szerepéhez képes igen csekély haderő áll rendelkezésére, amely létszámát a kezdeti vereségek tovább apasztották. Az amerikai hadvezetés már korán felismerte, hogy egy erős haderőre van szüksége és az amerikai ipar elkezdte ontani a fegyvereket, amely kezelésére, már ha győzni is akarnak velük, akkor jól kiképzett katonákra van szükségük. Ennek érdekében a haderőbe belépő katonákat alapos kiképzésben részesítették, ami alól nem volt kivétel a haditengerészet pilóta állománya sem. A repülőgépek hajók fedélzetéről való üzemeltetése mindig is veszélyes üzemnek számított, így számos veszteség nem az ellenségtől elszenvedett géppuskák lövedékeitől, hanem egyszerű balesetből adódott. Aki egy kicsit is jártas a repülésben az tudja, hogy a repülés legveszélyesebb szakasza a leszállás, és nem meglepő módon a balesetek nagy része is ekkor következik be. A veszélyt tovább fokozza, ha a leszállás nem egy stabil betoncsíkra, hanem egy mozgó, ingó-bingó, keskeny, fával borított fedélzetre kell megtenni. Igazából ez ellen a legkitűnőbb ellenszer, ha a pilóták minél többet, valós körülmények között gyakorolják a leszállást. Ennek a problémának a megoldására született, meg az USS Wolverine és az USS Sable, mivel még az USA sem volt olyan gazdag, hogy két teljes értékű repülőgép hordozót vonjon ki a frontról kiképzési célra. Ugyan akkor az sem lett volna szerencsés, ha az ifjú, a kiképzésük derekán lévő pilóták a hadszíntérhez közel gyakorolnak, kitéve a veszélynek, hogy egy-egy beszivárgó Zero, vagy Messerschmitt véres rendet vágjon közöttük, ha nem is a legideálisabb, de sokkal biztonságosabb helyszínnek kínálkozott a Michigan-tó nyugodt vize.

blog47 02.jpgBalesetek természetesen ennek a két hajónak a fedélzetén is előfordultak

Akkor most lássuk e két különc repülőgép-hordozó történetét:

USS Wolverine (IX-64)

blog47 wolverine 00.jpg

Eredeti neve: Seeandbee
Építő: American Shipbuilding Company
Vízrebocsátás: 1912
A Flotta tulajdonába kerülése: 1942. március 2.
A Flotta szolgálatba állította: 1942. november 7.
Szolgálaton kívül helyezése: 1945. november 7.
A hajó Wolverine-re nevezése: 1942. augusztus 2.
Selejtezve: 1945. augusztus 28.
Szétbontva: 1947. december
 
Vízkiszorítás: 7.300 tonna
Hossz: 150m
Szélesség: 30m
Merülés: 4,7m
Hajtómű teljesítmény: 8000LE
Meghajtás: 4 széntüzelésű kazán, dugattyús gőzgépek
Sebesség: 18cs
Személyzet: 270 fő

blog47 wolverine 02.jpgA Seeandbee

 Az USS Wolverine alapja 1913-ban látta meg a napvilágot a clevelandi Buffalo Transit co. társaság tulajdonában oldalsó lapátkerekes gőz kiránduló hajóként, Seeandbee néven. A hajót a michigani Wyandotte-ban székelő American Ship Building Company-nál épült.

A Haditengerészet tulajdonába 1942. március 12-én került, ahol osztályba nem sorolt segédhajóként állították szolgálatba IX-64 lajstrommal. Miután a hajót márciusban megvásárolta az USN, már május 6-án meg is kezdődött az átalakítása. Az Navy új szerzeménye 1942 augusztus 12-én USS Wolverine IX-64 néven állt szolgálatba. Mivel a hajót a Michigan-tavon kívánták alkalmazni, és a Michigan állam beceneve Wolverine volt, a hajó innen kapta az új nevét.

blog47 wolverine 03.jpgAz USS Woverine átépítés alatt 1942-ben

A 170 méteres repülőfedélzettel ellátott hajó 1943 januárjában kapcsolódott be a kiképzésbe, majd májusba csatlakozott hozzá az USS Sable is. Számos különféle repülőgép üzemelt a fedélzetéről köztük olyan ritka madár is, mint a NAS Glenview típus.

A háború befejeződésével a hajók kiképzésben való részvételre sem volt tovább szükség. A hajót 1945. november elején kivonták a szolgálatból, majd alig három héttel később november 28-án törölték a flotta állományából. 1947. november 26-án a Tengerészeti Bizottság rendelkezésébe került, az utolsó hír a hajóról az volt, amikor 1947 decemberében eladták az ohioi Clevelandbe szétbontásra.

blog47 wolverine 04.jpgAz USS Wolverine 1945-ben Chicago előtt

blog47 repülő 01.jpg Két Naval Aircraft Factory TDN repülőgép a Sable fedélzetén

 

USS Sable (IX-81)

blog47 sable.jpg

Eredeti neve: Greater Buffalo
Tulajdonos: Detroit and Cleveland Navigation Company
Útvonal: Buffalo-Detroit
Építő: American Ship Building Company Ohio, Lorain
Vízrebocsátás: 1923 október 27
Lajstromszám: US 223663
A Flotta tulajdonába kerülése: 1942. augusztus 7.
A Flotta szolgálatba állította: 1943. május 8.
Szolgálaton kívül helyezése: 1945. november 7.
Selejtezve: 1945. november 28.
Szétbontva: 1948. július 7-én eladva szétbontásra.
Vízkiszorítás: 7.800 tonna (Greater Buffalo) 6700t (USS Sable)
Hossz: 158,1m (USS Sable)
Szélesség: 18m
Merülés: 6,5m (Greater Buffalo)
Hajtómű teljesítmény: 8000LE
Meghajtás: széntüzelésű kazán, 3 hengeres compound dugattyús gőzgépek
Sebesség: 18cs

 blog47 sable 02.jpgGreater Buffalo

 A Frank E. Kirby tervezte USS Sable eredetileg Greater Buffalo néven épült, mint lapátkerekes gőz kiránduló hajó 1924-ben az ohioi Lorainban az American Ship Building Companiynál. A Greater Buffalo 1924 és 1942 között éjszakai utakat bonyolított Buffalo és Detroit között oda-vissza, alkalmanként akár 1500 utast is szállítva a Cleveland Navigation Company társaság tulajdonában. A Haditengerészet állományába 1942. augusztus 7-én került, és a Háborús Hajózási Igazgatóság 1942. szeptember 19-én adta az új nevét, az USS Sable-t.

A hajót a new york állam beli Buffaloban székelő Erie Plant of American Shipbuilding Company építette át. A felépítményt és a kabinokat lebontották, a fő fedélzetig. Végig a fedélzeten acél tartókat szereltek, amely tartotta az eredetileg tervezett douglas fenyőfa fedélzetet, akár csak az USS Wolverine-on. Az USS Sable William S. Schoech parancsnoksága alatt állt szolgálatba 1943. május 8-án.

Az átépített Sable 1943 május 22-én hagyta el a buffalói hajógyárat és május 26-án érkezett meg új állomáshelyére az Illionis állam beli Chicagóba. A Sable akár csak a testvérhajója a Wolverine a 9. haditengerészeti körzet Hordozó Kiképző Egységéhez került (CQTU), hogy szolgálja a pilóták haladó kiképzését. A hajó acél fedélzetén próbálták ki az új csúszásgátló borítást. A második világháború vége után 1945. november 7-én kivonták a szolgálatból, majd november 28-án törölték a haditengerészet állományából. 1948. július 7-én eladták a H.H. Bucher Companynak szétbontásra.

blog47 sable 01.jpgUSS Sable menetben, a képen jól látható a lapátkerék által keltett tajték

blog47 sable 04.jpgAz USS Sable útban a hajóbontó felé

blog47 sabble és repülőgépei.jpg Ha nem lenne az előtérben egy kiképző gép, akár azt is gondolhatnánk, hogy a kép valamelyik csendes-óceáni csatában résztvevő csapásmérő repülőgép-hordozó fedélzetén készült, de nem ez az USS Sable valahol a békés Michigan-tó vizén

A két repülőgép-hordozó küzdött néhány problémával is, mivel igen távol álltak egy igazi repülőgép-hordozótól, de ennek ellenére alkalmasak voltak a Haditengerészet által elvárt feladatok elvégzésére. Ez nem volt más, mint az alaprepülő képzettséggel rendelkező haditengerészeti pilóták, repülő továbbképzésére és a fedélzeti üzemeltetés, beleértve a fel- és leszállások elsajátítására. A két hajó nem rendelkezett felvonókkal és hangár fedélzettel. Amikor a leszállt repülőgépekkel megtelt az összes állóhely a fedélzeten a hajó kénytelen volt visszatérni Chicagóba, az anyakikötőjébe.

A másik probléma a hajó sebességéből adódott, bizonyos repülőgép típusok, mint pl. az F6F Hellcat, az F4U Corsair, a TBM/TBF Avenger, az SBD Dauntless nem tudott üzemelni a fedélzetéről a Michigan-tó felett ha csak kicsit, vagy egyáltalán nem fújt a szél. Ha ez előfordul, akkor gyakran meg kellett szakítani a kiképzést.

Alkalmanként, amikor az időjárás miatt napokig nem volt lehetőség a fedélzeti kiképzésre a pilótákat más módon képezték tovább, pl. a SNJ gépeken, ami nem volt más, mint a híres T-6 Texan/Harward kiképzőgép tengerészeti változata.

A két lapátkerekes felbecsülhetetlen szolgálatot tett a pilóták és néhány leszállító tiszt kiképzésében. AZ USS Sable és az USS Wolverine együtt 17.820 pilóta kiképzésében segédkeztek, 116.000 fedélzeti leszállást biztosítva számukra. Ebből a Wolwerine 65.000-et, a Sable pedig 51.000-et teljesített.. A kiképzettek között volt egy akkor fiatal, 20 éves hadnagy George H. W. Bush az Amerikai Egyesült Államok későbbi elnöke. A kiképzés közben a becslések szerint mintegy 135-300 repülőgép veszett el, amelyből 35-öt sikerült megtalálni és megmenteni, az utókornak.

blog47 sabble 10.jpgAz USS Sable békésen pihen a jeges kikötőben

És végül néhány kép egy remekbe szabott USS Wolverin makettról:

blog47 wolverine makett 01.jpg

blog47 wolverine makett 02.jpg

blog47 wolverine makett 03.jpg

blog47 wolverine makett 04.jpg

blog47 wolverine makett 05.jpg

Ambasa

Szerző: ambasa  2013.01.14. 00:00 3 komment

Címkék: hajózás második világháború csapattörténet USA

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr35002327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janos900 2013.01.14. 16:55:34

Koszi, errol se hallottam meg soha, de teljesen logikus megoldas volt.

KVadász 2013.01.14. 17:54:35

Gábor, te állandóan találsz valamit, aminek addig még a létezéséről sem tudtam. :) Erről a Kommuna nevű hajról nem lehet többet tudni?

ambasa 2013.01.14. 19:53:04

@KVadász:

oroszul igen (használd a google fordítót, de ne magyarra, hanem angolra fordítsd)

ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%BC%D1%83%D0%BD%D0%B0_%28%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%B5%D1%86%29

hobbyport.ru/ships/kommuna.htm

www.diary.ru/~anton-yurich/p142393772.htm?oam

esetleg a keresőben használd a "Коммуна (авианосец)" kifejezést.

De még az is lehet, hogy egyszer megpróbálok írni róla, persze, csak ha meg nem előzöl...

TG
süti beállítások módosítása