blog439-01.jpgValamikor réges-régen, több, mint húsz esztendővel ezelőtt volt szerencsém Prágában tanulni csaknem két hónapig. Természetesen kihasználtam a lehetőséget, és amit lehetett megnéztem. Ezek közé tartozott, a Prágai Technikai Múzeum is. Amikor tíz éve újra ott jártam jóapámmal, sajnos kihagytam, amit ma már nagyon bánok, mivel a 2002-es prágai árvíz után, ami elöntötte akkor a múzeumot meglehetősen megemelték a jegyárakat. Azonban idén azt mondtam magamnak, nem érdekel, és 23 év után újra megnézem...

A csehek nem véletlenül büszkék a technikához való hozzáállásukhoz, hiszen már a Monarchia alatt is a birodalom egyik ipari központja volt. Szerintem ennek köszönhető a hozzáállásuk is a kérdéshez, összevetve a hazai viszonyokkal, ahol már év tizedek óta szó van egy ilyen múzeum alapításáról.

Maga a gyűjtemény gyökerei egészen a XVIII. századig nyúlnak vissza. 1717-ben Prágában alapított szakiskola szemléltető eszközeinek gyűjteményétől eredeztetik a létüket, ami azért lássuk be egy kicsit túlzás, de jól hangzik. Azonban 1874-ben alapított Cseh Ipari Múzeum már valóban az a gyűjtemény volt. ami megalapozta a mostani intézményt. 1910-ben a Schwarzenberg Palotában nyílt meg a Cseh Műszaki Múzeum, amelyet 1918-ban természetesen átneveztek Cseh-ből Csehszlovák Műszaki Múzeumnak. Természetesen A várban lévő palotát hamar kinőtte az intézmény, ezért a harmincas években egy új, a mai épületének az építésébe fogtak, amely 1942-re lett készen. Természetesen a német megszállás alatt a múzeum nem költözhetett az új épületbe, de 1948 után fokozatosan birtokba vette.

blog439-02.jpg

Az intézmény számos kiállítást tartalmaz amely a műszaki tudományok számos oldalát mutatja be. Van bányászati kiállítás, vegyipari, híradástechnikai, optikai, csillagászati, nyomdai-ipari, építészeti a teljesség igénye nélkül. Apró megjegyzés, a mostani kiállítás szerintem szegényebb, mint volt. Húsz évvel ezelőtt ámulva néztem a tárlókban lévő fényképezőgépek és órák garmadáját, amiből ma már inkább csak egy válogatás van csak kiállítva. Természetesen, rendelkezik egy irattárral, ami igaz nem az olyan egyszerű magyar látogatónak érdekes, mint én. Ezen kívül vannak fiókintézményei, mint a 2001-ben Chomutovban megnyitott Vasúti Múzeum. Azonban a prágai múzeum ékköve a közlekedési gyűjtemény amiről ez a cikk szól. Amikor megérkezünk a múzeumhoz egy kicsit figyeljünk mert mellette van egy nagyon hasonló épület, előtte két traktorral, de az a mezőgazdasági Múzeum.

Maga a közlekedési gyűjtemény, nevezzük nevén Közlekedési Múzeum egyetlen egy hatalmas teremben került elhelyezésre több szinten, A nagy vasak arányosan képviselve a földszinten a kisebb darabok pedig felette a körbe futó galériákon, ahol külön szinten vannak a kerékpárok, a motorkerékpárok, a repülési és hajózási makettek és emlékek, miközben a mennyezetből több, mint egy tucat repülő eszköz lóg lefele. Ez egy nagyon jó elhelyezés, mivel mindenféle szögből láthatjuk a kiállítást, nem csak a megszokott béka perspektívából. Egyszerre láthatjuk az autókat, a mozdonyokat a repülőket testközelből és felülről is. A repülőgépek elhelyezése így nagyon dinamikus hatást kelt, miközben rengeteg féle szögből tudtam körbefényképezni, mint arról a Knoller repülőgépről szóló cikkemben is látható. Ennek az elhelyezés csak a felsőbb szinteken zavaró, ahol nincs elég tér, hogy a fényképezőgép látószögébe beleférjenek a kiállítási tárgyak, pl. a biciklik szintjén, vagy a nagyméretű hajómakettek esetén. Ugyanakkor az épület tetőszerkezete igen világossá teszi a kiállítást, ami nagyon jó fényképezési lehetőségeket biztosít. Ráadásul egyes oldal részei nyithatóak, amely még nyáron is jó szellőzést biztosított, igaz nem kánikulában jártam ott. (Az azért meg kell jegyeznem, hogy a Múzeum többi kiállításán már nem ilyen jó a helyzet, ugyan is ott hozzák a jó cseh múzeumi szokást, hogy az "igazi" múzeum onnan ismerszik meg, hogy sötét van és csak a tárlót világítjuk meg.)

Vasúti részleg

Nem túl nagy inkább csak ízelítő. Szerintem a legnagyobb érdekessége a Ferenc József szalonkocsija.

blog439-03.JPG

blog439-04.JPG

blog439-05.JPG

blog439-06.JPG

blog439-07.JPG

blog439-69.JPG

 

Az autó gyűjtemény

Az autógyűjtemény több tucat gépből áll, amely egyszerre mutatja be a cseh autóipart a kezdetektől a háború utáni időkig. Érdekes de nincs benne Skoda, de persze ott van a Prágától nem messze lévő Skoda házimúzeum. A személyautók között érdekesek az elnöki autók illetve az a Mercedes, amire politikai okokból a szocializmus alatt egy egyedi karosszériát kreáltak a csehek, mert hát mégse német autóval járjanak az állami vezetők. A kiállítás része néhány versenyautó, illetve ott jártamkor volt egy mentőautó  és egy kis tűzoltó autó kiállítás.

blog439-08.JPG

blog439-09.JPG

blog439-10.JPG

blog439-11.JPG

blog439-12.JPG

blog439-13.JPG

blog439-14.JPG

blog439-16.JPG

blog439-17.JPG

blog439-15.JPG

blog439-18.JPG

blog439-19.JPG

blog439-20.JPG

blog439-23.JPG

blog439-21.JPG

blog439-22.JPG

Nem teljesen idevaló, de beteszem a Mezőgazdasági Múzeum két traktorát.

blog439-24.JPG

blog439-25.JPG

 

A motorkerékpár gyűjtemény

Ez számos érdekes darabot tartalmaz főleg a cseh iparra koncentrálva. Érdekes a darab az a pár, amelyik speciális bicikli versenyekhez lett építve. Ezek mellett van néhány érdekesség, mint az Indian és a világháborús BMW.

blog439-26.JPG

blog439-27.JPG

blog439-28.JPG

blog439-29.JPG

blog439-30.JPG

blog439-31.JPG

blog439-32.JPG

blog439-33.JPG

blog439-34.JPG

blog439-35.JPG

blog439-37.JPG

blog439-38.JPG

blog439-39.JPG

 

A kerékpár gyűjtemény

Nagyon sok érdekességet tartalmaz, a nagy velicopédektől a kardánhajtásúig és a sok más érdekes darab. Sajnos itt a plexi és a közeli korlát már nehezíti a fényképezést.

blog439-40.JPG

blog439-41.JPG

blog439-42.JPG

blog439-43.JPG

blog439-44.JPG

blog439-45.JPG

blog439-46.JPG

 

A hajózási részleg

Ez a rész nem túl nagy, csak néhány makettből áll és egy vitorlásból, amely cseh személyzettel megkerülte a földet., mint a mi Szent Jupátunk.Sajnos itt is zavaró a plexi és a tér hiánya.

blog439-47.JPG

blog439-48.JPG

blog439-49.JPG

 

A repülési gyűjtemény

Természetesen ez az egyik legérdekesebb rész volt a számomra. Mint írtam széles paletta a kezdetektől a hetvenes évekig. A korai modellek, mint pl. a Bleriot természetesen replika, de van néhány igen érdekes első világháborús és második világháború előtti gép. Ami igazán érdekes számunkra a Monarchiában is rendszeresített Anatra Ansell a Knoller mellett. A repülőgépek mellett van néhány eredeti motor és berendezés, fent a gallérián és egy komoly repülőgép makett gyűjtemény.

blog439-55.JPG

blog439-56.JPG

blog439-57.JPG

blog439-58.JPG

blog439-59.JPG

blog439-60.JPG

blog439-61.JPG

blog439-62.JPG

blog439-63.JPG

blog439-64.JPG

blog439-65.JPG

blog439-66.JPG

blog439-67.JPG

blog439-50.JPG

blog439-51.JPG

blog439-52.JPG

blog439-53.JPG

blog439-54.JPG

 

Ami nekem még nagyon pozitív volt a múzeumban az az, hogy az intézményben ingyen wifi volt, vagyis ha akartam utána tudtam nézni a kiállított tárgyaknak. (Ez egyébként a Hadtörténeti Múzeumban is így volt.) Persze ennek meg van az ára, a napi felnőtt belépő 280 CZK (4500 HUF) ami azért már magyar viszonyokban is átlag feletti. Ennek ellenére én azt gondolom, hogy aki szereti a közlekedési eszközöket azoknak nagy élmény, és akik többed magukkal mennek azoknak ott van a családi jegy, amellyel kedvezményesen is be lehet jutni.

A Cseh Technikai Múzeum honlapja

blog439-68.JPG

Tarr (ambasa) Gábor

Szerző: ambasa  2024.12.24. 00:00 Szólj hozzá!

Címkék: repülés múzeum hajózás jármű Csehország

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr1918757630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása