blog416-01.jpgFelmerülhet a kérdés, hogy miért pont erről a hajóról írok, és igazából nincs rá jó válaszom. Csak. Csak mert érdekel, csak mert tetszik. De a múlt hónapban változott a helyzet, amikor is elolvastam Danyikó László: Hadihajóink című füzetét a Zrínyi kiadó Haditechnika fiataloknak sorozatából, ahol említésre kerül, mint a Magyar Honvédség estleges leendő hajója. Hogy ez a szerző gondolata, vagy valóban felmerült, azt nem tudom, de nem is igazán lényeges. Ami lényeg, hogy úgy gondoltam érdemes róla írnom és megismertetnem az olvasóimat ezzel a modern, kis hadihajóval...

A CB90 (Combat Boat), vagy svéd nevén Strb 90H (Stridsbat), ahol az Strb a rendeltetésére (hadihajó), a 90 a rendszeresítés évére (1990) a H (Halv), pedig arra, hogy egy fél szakasz (18 fő) szállítására alkalmas.

A 80-as évek második felében a Svéd Haditengerészet úgy döntött, hogy ideje lecserélni a kiöregedő Tpbs 200 hajóit. A versenyt egy kis cég, a Dockstavarvet nyerte el, és 1988-ban megbízást kapott két mintahajó, a 801. és 802. számú naszádok elkészítésére. A két hajót a haditengerészet alapos próbáknak vetette alá, amelyeket sikerrel teljesítettek. 1990 júniusában a Svéd Haditengerészet nem kevesebb, mint 120 Strb 90C hajó legyártására adott megrendelést a kis cégnek.

blog416-02.jpg

blog416-03.jpg

Dockstavarvet hajógyár a Botteni-öbölben található Kramforst község melletti Docksta falucskában. A cég neve is innen származik, jelentése egyszerűen csak annyi: Docksai Hajógyár. Igazából egy kicsit túlzás a hajógyár elnevezés, amelynek eredete egészen 1905-ig nyúlik vissza. A céget Nils és Carl Sundin alapította N&C Sundins Batbyggeri néven. Sajnos a korai tevékenységükről nem nagyon találtam adatokat, de gondolom halászhajók és csónakok kerülhettek ki a kis falusi üzemből. Aztán az 1960-70-es években a cég váltott és a fát, mint építési alapanyagot felcserélte az alumíniummal. Ettől kezdve a társaság csak könnyűfém testű hajókat gyártott. Az 1990-es megrendelés nagyban megnövelte az ázsiójukat, amely családi vállalkozásként működött. 2017-ig az N. Sunding Dockstravarvet AB 100%-át az Aludesign vállalton keresztül Nils Sundin három unokája birtokolta, de 2017. december 21. a SAAB AB felvásárolta a céget és ettől kezdve a konszern része lett.

Az alapváltozat a Strb 90C, amelynek a neve aztán Strb 90H-ra változott. Rendeltetése hamarosan bővült és a gyors rohamjármű feladat mellett már nem csak egy fél szakasz szállítását várták el tőle, hanem partvédelmi- és járőr feladatokra is alkalmassá tették, majd további polgári feladatokat is kapott az alapkonstrukció. Így lett belőle rendőrségi hajó, luxusjacht, valamint a cég kínál még tűzoltó naszádot is a CB90 bázisán.

blog416-04.jpg

blog416-05.jpg

blog416-06.jpg

blog416-07.jpg 

A hajó műszaki leírása:

A hajó teste 4140-es alumínium-magnézium-mangán ötvözetből készült (a svéd szabvány szerint SS 144140). A hajótest hagyományos szerkezetű a hajógerinchez bordák kapcsolódnak, amelyre került a borítás. A hajótest orrában kapott helyett az egy ember szélességű, menetben lezárható rámpa, amelyen keresztül a deszant elhagyhatja a hajót. Hála a naszád csekély merülésének, gyakorlatilag a hajó olyan közel mehet a parthoz, hogy a deszant a szó szoros értelmében száraz lábbal tehető partra. Szintén ebben a szekcióban lehetőség van támogató fegyverzet beépítésére a rohamfolyosó oldalain. E mögött található, megemelt pozícióban a hajóhíd, amelyet ketté vág az orrba vezető folyosó. A parancsnoki állásban kapott helyett a hajó három fős állandó személyzete. A két oldalt helyezkedik el a hajót vezető két személy és mögöttük a gépész. A parancsnoki híd mögött kapott helyet a deszanttér majd ezt követi a hajtóműtér. A deszantér - amely a hajó negyedét foglalja el - berendezése, felszerelése variálható, ha a hajónak más rendeltetést szánnak. A kis kompakt hajó 15,9 méter hosszú, a vízvonalon 14,9 méter. Szélessége 3,8 méter a merülése pedig csupán csak 0,8 méter. A felépítmény legmagasabb pontja 3,8 méter, míg az árboccsúcs 5 méter. A hajó vízkiszorítása üresen 13,3 tonna (páncélozva: 15,5 t) terhelten 18,3-20,5 tonna. Eredetileg 18 fős deszant, vagy 4,5 tonna hasznos teher szállítására volt alkalmas. Helyenként 21-főt írnak, de nem egyértelmű, hogy ebben a személyzet is benne van, vagy nem keverik a későbbi változatokkal.

blog416-08.jpg

blog416-10.jpg 

Az alapváltozatot két Scania DSI 14 V8 típusú 14 hengeres turbófeltöltős 625 LE-s (460 kW) motor hajtja, ami működteti a 2 darab Kamewa FF-Jet 450 típusú vízsugárhajtóműveket. A hajó ezzel a meghajtással 35-40 csomós (65-75 km/h) sebességet képes elérni, amire mintegy 35 másodperc alatt gyorsul fel (!). Ugyanakkor hasonló képen képes megállni is, erre teljes sebesség esetén mindössze 2,5 hajóhosszra, azaz alig 37 méterre van szüksége. Hogy ezt a fantasztikus manőverezőképességet elérje, a két vízsugárhajtómű nem kevesebb, mint 1600 liter vizet mozgat át magán másodpercenként. A hajó 20 csomós (37 km/h) sebesség mellett, 2250 liter üzemanyaggal, 240 tengeri mérföld (440 km) megtételére képes.

A hajó fegyverzete az idők folyamán a rendeltetésének megfelelőlen változott. Az elődje a Tpbs 200 nem rendelkezett fedélzeti fegyverzettel a deszant kirakásának tűzzel való fedezését más hajókra bízták. A CB 90-ennél azonban szakítottak ezzel a koncepcióval. Ugyan a távolabbi tűzfedezetet továbbra is más hajók biztosítják, de közvetlenül a part közelében, azt mintegy 150 méteren belül megközelítve már a kísérő hajók nem mindig képesek biztonságosan támogatni a partraszállás, ezért itt lép be a CB 90 a saját fegyverzetével. Ma alapvetően a híd mögött egy nyitott fegyverállványban egy 12,7 mm-es Browning M2HB nehéz-géppuska (svéd típusjelzéssel Ksp 88), vagy egy 40 mm-es M19 automata gránátvetővel (svéd típusjelzéssel Grsp 92). Ezen felül a hajótest orrába, a híd jobb oldal elé beépítettek további két M2HB-t. Ezek beépítésre nem találtam pontos leírást. Nem teljesen tiszta, hogy teljesen mereven vannak-e beépítve akár egy vadászgépbe, vagy van-e valamiféle irányzási tartományuk és az sem teljesen tiszta, hogy ki kezeli őket. Ezek géppuskák esetén volt terv, hogy a kiselejtezett J35 Draken vadászrepülőgépek 30 mm-es ADEN gépágyújából kapott volna egyet. Szintén csak terv maradt, noha sikeres kísérleteket végeztek a naszádok AGM-114 Hellfire földi célpontok elleni (svéd típusjelzéssel Rb 17), illetve légi célok elleni Rb 70 rakétaindítók beépítésével. Végül ezek a fegyverek felkerülhetnek a hajó fedélzetére, de mint csak a deszant fegyverzete. Ugyanakkor a hajó rendszeresítetten hordozhat 4 M 9 típusú tengeri aknát, vagy 6 darab tengeralattjáró elleni mélységi bombát.

A hajó korszerű navigációs és kommunikációs berendezésekkel is fel van szerelve. Többek között GPS rendszerrel és PNM-858 Helge radarral is.

blog416-11.jpg

blog416-12.jpg

blog416-13.jpg

blog416-14.jpg

blog416-15.jpg

blog416-16.jpg

blog416-17.jpg

blog416-18.jpg

blog416-19.jpg

blog416-20.jpg

blog416-21.png

blog416-09.jpg

 

Változatok és külföldi rendszeresítők:

 A svéd változat eredetileg Strb 90C -et volna, de lett volna egy Strb 90E változat is, amelyről nem sikerült sok mindent kideríteni. Mindenesetre annyi biztos, hogy az ennek szán feladatok egy részét az alapváltozat vette át, amelynek a jelzése Strb 90H lett. Ennek részletes ismertetése az alaptípusnál történt meg.

 -Strb 90L (Lending) zászlóalj-parancsnoki változat

A Svéd haditengerészet a naszádból ismeretlen számú parancsnoki változatot is rendszeresített, amely zászlóalj szintű vezetési pont. Ezekben a hajókban a deszant-térben egy parancsnoki állást alakítottak ki, ahova plusz kommunikációs eszközöket és számítógépeket helyeztek el továbbá asztalokat és szekrényeket. Továbbá a hajó kapott egy segédgenerátort, ami ezeket a berendezéseket elektromos energiával látja el, ha a fő gépek nem járnak. Az Strb 90L-t kívülről a plusz antennák különböztetik meg az alapváltozattól.

 -Strb 90KompL század-parancsnoki változat

Úgy tűnik, hogy a svédek kevesellték a rendelkezésre álló vezetési pontok számát és egy közbe iktattak egy század szintű vezetési pontot. Erre a célra nem építettek újabb hajókat, hanem a meglévő Strb 90H-t használták fel. Ezekben a hajókban ideiglenes jelleggel lehet kialakítani vezetési pontokat. Maga a hajó kommunikációs rendszerei a magasabb parancsnokságok irányába csak korlátozottak, a zászlóalj feletti parancsnokságokkal már nem képes kapcsolatot tartani (Ami nem biztos, hogy hiányosság.) Ilyenkor a hajók deszant rendeltetése megszűnik és a deszanttérben századparancsnoki állást alakítanak ki. Ez a megoldás az ideiglenes jellege miatt azonban kicsit felemásra sikeredett. A hajó nem kapta meg a beépített segédgenerátor, ezért a fő gépek járatás szükséges a plusz elektromos berendezések áramellátására, amely eléggé gazdaságtan. (egy hajtómű nem is elég hozzá) Ezért egy hordozható segédgenerátort hoztak a fedélzetre, amely kint kapott helyett, azonban ez elég zajos és így már messziről elárulhatja a hajó helyzetét. Ezek a hajók csak plusz kábelezést és rögzítési pontokat kaptak. A hajók néhány óra alatt átalakíthatók deszant hajóból századparancsnoki változattá, és vissza.

 -A különböző vízalatti búvár bevetések támogatására legalább egy (a 802-es oldalszámú) hajó deszanterébe beépítettek egy barokamrát.

 -Strb 90 H Polis:

A Svéd Rendőrség több Strb 90H-t üzemeltet(ett) fegyverzet nélkül, a deszanteret komfortosabbá átalakítva. Ennek a hajónak a deszanterében két hálóhelyet, konyhasarkot, kamrát, számítógépes munkaasztalt és egy társalgót alakítottak ki. Egyes források szerint a rendőrség nem bánt megfelelően a kölcsönkapott naszádokkal és nem tartotta be az előírt karbantartási előírásokat.

 -Tengeri mentő változat

A Svéd Haditengerészet 2000. és 2003 között három StrB 90H-t adott kölcsön a Svéd Tengeri Mentőszolgálatnak, amelynek belső felszerelését ennek megfelelően módosították.

blog416-23.jpg

blog416-24.jpg

 -Civil változat

2009-ben, mivel volt rá vásárlói igény, létre hoztak egy civil változatot luxuskivitelű fa belső térrel. Erre legalább két megrendelés érkezett egy Abu-Dzabi-i illetőségű magánszemélytől.

 -Tűztámogató változat:

2001-ben megépítettek egy kísérleti tűztámogató változatot, amelynek a deszanterére egy giroszkóppal stabilizált, svéd-finn fegyvertornyot építettek, benne egy iker 120 mm-es AMOS automata aknavetővel.

 blog416-25.png

-Strb 90HS/CB90HSM erősített változat

2002-ben a Svéd Haditengerészet 27 újabb hajóra adott megrendelést, amelyek azonban némileg nagyobb, modernebb erősített változatok voltak. Az „S” megjelölés is erre utal Skyddad azaz védett. Ezeket a naszádokat alapvetően missziós feladatokra szánták. Páncélzatot és ABC-védelmet kaptak, továbbá légkondicionáló berendezéssel látták el, hogy alkalmas legyen akár a trópusi vizeken való üzemeltetésre, és végre kapott egy WC-t. A gyártó ezt a változatot CB90HI változatként is emlegeti, ahol az „I” feltehetőleg az International jelentést takarja. A páncélzat megnövelt tömege és a plusz segédberendezések miatt a hajók erősebb, 675 Le-s motorokat kaptak, ugyanakkor a korábban megnövelt 21 fős deszantot ismét 18 főre kellett csökkenteni. A hajó védelme 38 mm-es páncélüvegből, és 20 mm-es polietilén és 6 mm-es acéllemezek kombinációjából áll. Ez a kombináció megfelelő védelmet biztosít a NATO szabványú 7,62x51 mm-es géppuska lövedékek ellen.

 Ennek egy továbbfejlesztése a Strb 90HSM amelyről 2017-ben (más források szerint 2019 októberében) további 18 darabot rendelt a Svéd hadügyminisztérium.

A HSM változat hossza 16,3 méterre nőt (a vízvonalnál 14,9 m) szélessége 3,8 m merülése pedig 0,9 méter. Standard vízkiszorítása 18 tonna, maximálisan 24 tonna. A naszádok a megnövekedett méret és tömeg miatt teljesen új motorokat és meghajtást kaptak. A Scania DSI 13 V8 erőforrások már 900 Le-sek. A megnövelt motorteljesítmény következményeként a sebesség 45 csomóra (83 km/h), a nagyobb üzemanyag kapacitás miatt a hatótávolság pedig 300 tengeri mérföldre (550 km) nőtt. A hajó 21 felfegyverzett katonát képes szállítani. Ez a hajó is kapott páncélzatot illetve egy távirányított, stabilizált, éjszakai látóképességgel rendelkező SAAB Trackfire/WS 02 fegyverállványt, amelybe a Browning M2HB/Kps 88 nehéz géppuska, vagy M19/Grsp 92 automata gránátvető építhető be.

 Ez az utolsó megrendelés 400 millió Svéd Korona, vagyis hajónként több, mint 20 milliós darabár jön ki (660 millió Forint). Ez az ár a 18 hajó mellett magába foglalja a ma szokásos logisztikai és műszaki támogatást és pótalkatrészeket, továbbá a hajózó állomány és a műszaki személyzet képzését is. A hajókkal legalább 2040, vagyis 20-25 éves élettartammal számolnak. A hajó áránál érdemes azt megjegyezni, hogy az első 1990-es megrendelésnél még csupán 5,5 millió Koronába fájt darabonként egy-egy hajó, igaz tegyük hozzá jelentősebb szerényebb műszaki tartalommal. Érdekesség még a megrendeléssel kapcsoltban, hogy jelen pillanatban a 18 hajóhoz a Svéd állam csupán csak 10 WS 02 Trackfire fegyverállványt rendelt meg 60 millió Korona értékben (daraja 200 millió forint). Így egy komplett hajó árra olyan 1 milliárd forint körüli összegre jön ki.

 A különböző modernizált változatok közötti különbség leírásai ellentmondanak egymásnak és mind a mind a műszaki tartalom leírása, mind a megrendelések adatai között vannak ellentmondások.

blog416-22.jpg

 -CB90 NG (Next Generation)

2021-ben Londonban mutatta be a SAAB a legújabb változatot a Defence and Security Equipment International szakkiállításon, amely feltételezésem szerint a CB90HI és a Strb 90HS/CB90HSM-en alapuló exportváltozat lehet. A legújabb változat belső kialakítása ergonomikusabb lett, illetve kapott némi „lopakodó” képességet. Ez a változat már dedikáltan nem csak roham-deszant hajó, hanem járőrhajó, és felderítő feladatkört is elláthat.

 

 Külföldi felhasználók:

 -CB90N (Norsk utgave)

1996-ban elsőként a Norvég Haditengerészet tesztelte az Strb 90H-t, majd a rendszeresítése mellett döntött. A Norvég Királyi Haditengerészet összesen 20 darab vásárlásáról kötött szerződést. Ezek a hajók azonban különböztek a svéd változattól, tanulva annak hibáiból, hiányosságaiból. A hajó középen kapott egy Sea Protector távirányítású fegyverállást és ezen felül még két oldalt egy-egy Browning M2HB nehéz géppuskát. Felszerelték horgonycsörlővel, így a deszant kirakása után a hajó önmagát visszacsörlőzi. Ezzel el tudják kerülni, ami a svédeknél visszatérő probléma volt, hogy a meghajtó vízsugárhajtómű ennél a manővernél számos alkalommal megsérült. A norvég hajók már alapból rendelkeznek segéd aggregátor/generátor párossal, amely képes elektromos energiával ellátni a hajót álló helyzetben, leállított fő gépek mellett is. A norvégok növelték a deszant komfortját is, és megemeltették a deszantér magasságát, annyira, hogy az átlagos katona felegyenesedve tudjon előre menni. Az orrban a rohamfolyosó két oldalán lévő vízzáró rekeszek egyikében egy WC-t is kialakítottak. Jobb, a nálunk is ismert norvég Kronsberg cég navigációs rendszerét kapta meg. A húsz hajó nem teljesen egyforma, legalább egy egészségügyi mentő kivitelű.

2004-ben a norvégok teszteket végeztek és a Sea Protector rendszerre Hellfire indítót szereltek. Éles lőgyakorlatra is sor került, amelyet sikeresnek értékeltek, de végül is nem került sor a hajók fegyverzetének módosítására.

blog416-26.jpg

 -CB90HCG

1998-ban a Görög Parti őrség három darab naszád megvásárlásáról döntött.

blog416-27.jpg

 -CB90HNM

Mexikó 1999. és 2001. között nem kevesebb, mint 40 hajót vásárolt, és megszerezte a licenc jogot is további naszádok építésére. Élt is a lehetőséggel és még nyolcat épített. A Mexikói Haditengerészet a saját hajóit leginkább a drogcsempészek elleni harcban veti be, mint nagy sebességű járőrhajó.

blog416-28.jpg

 -Maláj változatok:

Malajzia összesen 17 hajót szerzett be, ebből 5 CB90, és 12 CB90HEX változatú.

 -RBC (Riverine Command Boat)

2007-ben az US Navy hat darab CB90-et vásárolt, amelyeket RBC típusjelzéssel rendszeresítettek 2,8 millió dolláros darabáron. Az amerikai hajók licencben épültek a SAFE Boat International Amerikában. A naszádok leginkább a Perzsa-öbölben szolgálnak, az ott állomásozó Navy Expeditional Combat Command égisze alatt. Ezeket a hajókat amerikanizálták, amerikai eredetű fegyverzettel látták el, a szállítható deszant katonák számát 15-re csökkentették, ugyanakkor több kisebb űrméretű fedélzeti fegyverrel is felszerelték.

 blog416-29.jpg

blog416-30.jpg

 Érdeklődők és esetleges megrendelők:

 Az CB90-et több ország is tesztelte illetve tárgyalásokat folytat a rendszeresítésről. 2010-ben 2-2 hajót módosítottak úgy, hogy azok üzemelni tudjanak a Royal Navy illetve a Holland Királyi Haditengerészet partraszálló hajóiról. Meg kell említeni, hogy ezzel kapcsolatban a források különböznek, az egyik szerint a négy hajó a britekhez került, akik azonban fél évnyi tesztelés után visszaadták. Ezek közül került volna kettő a hollandokhoz, de svéd személyzettel. Ebből azonban számomra az következik, hogy ezek viszont olyan svéd egységek voltak svéd zászló alatt, amelyek az expedíciós tevékenységüket egy holland hajóról teljesítették.

blog416-31.jpg

 Néhány forrás megemlíti, hogy a dánok üzemeltetnek néhány SB90E-t, de ezek a névhasonlóság ellenére teljesen más hajók. A Perui Haditengerészetnél jelenleg folyik 24 naszád rendszeresítése. Szintén érdeklődik a Bundesmarine is a típus iránt. A németek 2023-ban 15 naszádra írtak ki pályázatot kikötő védelmi- és járőrhajóra. Az üzlet még nem lefutott, a finnek is beneveztek a versenyre a Watercat M18 AMC naszádjukkal. A németeknek nem ismeretlen a típus, hiszen a 2007-es heiligendammi G8 csúcstalálkozóra béreltek egy hajót, amely éles rendészeti feladatott hajtott végre a tanácskozást meg zavarni szándékozó Greenpeace motorcsónakjaival szemben. Erről látványos videók is születtek:

Az Strb90/CB90 hajókból a legyártott/megrendelt mennyiséget mintegy 250-300-ra teszik, amelyekből a svéd hajók száma 147 darab illetve megrendelés alatt áll további 18. A svéd hajók a következők: prototípusok 801-802, az 1. sorozat 1991-92: 803-814, a 2. sorozat 1993-96: 815-877, 2B. sorozat 1996-97: 27 Strb 90HS 878-907, Strb 90HSM sorozat 2019-től: 949-967. A 2-es és a 2B sorozat hajóiból a páros oldalszámú hajók a Gotlandsvarv AB-nél készültek, míg a páratlanok az N. Sundin Dockstavarvet AB-nél.

 

Szolgálatban

 Ugyan nem nagy számban ,de az Strb 90/CB90-es hajókkal kapcsolatban nyilvánosságra került néhány baleset és incidens.

 -1990 közepén a Karlskronai 2. partvédő tüzérezredhez tartozó 820-as lajstromszámú hajó 30 csomós (55 km/h) sebességgel egy betonpillérnek ütközött. A fedélzeten tartózkodó nyolc főből heten kisebb-nagyobb sérüléseket szenvedtek köztük csonttöréseket. Egyedül a fegyverállásban beszíjazott katona úszta meg épen.

 -2004. június 13-án az 1. tengerészgyalogos ezred több hajója kötelékben nagy sebességgel hajózott oszlop alakzatban, amikor az egyikük hirtelen lecsökkentette a sebességét, mert úgy vélte, hogy az általa keltett hullámok megzavarnak egy kisebb vitorlást. A mögötte száguldó hajónak már nem volt ideje reagálni és ráfutott a másik hajóra, amelynek fedélzetén két főt halálra gázolt.

 -2006 október 23-án egy éjszakai hajózás alkalmával rossz időjárási körülmények között 11 csomós sebesség mellett a hajó orra hirtelen elárasztódott és a naszád alig 10 perc alatt elsüllyedt Utö-től keletre Hamnudden közelében. A legénységet viszonylag hamar kimentették, de az északi vizeken gyakori kihűléssel járó sérüléseket szenvedtek el.

 -2016. január 12-én az Iráni Forradalmi Gárda tengeri erői elfogtak két amerikai RBC-t a Perzsa-öbölben a Farszi-sziget közelében. A két amerikai hajó iráni felségvizekre hatolt be. Az első verzió szerint az egyik amerikai hajó meghajtása üzemképtelenné vált, majd iráni felségvizekre sodródott, míg később navigációs hibára hivatkoztak. A másik amerikai hajó megpróbálta elvontatni, de ekkor már az iráni erők feltartóztatták őket és az amerikai fegyveres erők 10 tagját őrizetbe vették. Az incidens gyorsan megoldódott és az irániak - miután az amerikaiak külügyminiszter felvette iráni kollégájával a kapcsolatot - hamar elengedték. Természetesen az irániak kihasználták az eset propaganda értékét és megalázó felvételeket tettek közzé utólag az elfogott amerikai tengerészekről, de ennél is fontosabb volt, hogy az amerikaiak kénytelenek voltak közvetlen diplomáciai kapcsolatot kezdeményezni.

blog416-41.jpg

blog416-33.jpg

blog416-32.jpg

 

 Az orosz változatok

 A wikipedia a hajóról szóló szócikkében felhívja figyelmet az CB90 és az orosz Project 03160 Raptor járőrhajók és a Projekt 02510 BK-16 naszádokról nem szól. A két hajó vetélytársai egymásnak, mindegyik rendszeresítésre került.

 Az orosz hajók közvetlen leszármaztatása nem bizonyítható, bár vannak olyan utalások, hogy a svéd hajógyár közreműködött az orosz hajó megtervezésében, de ezt a Dockstavarvet természetesen tagadja, és az oroszoknak sem érdeke az esetleges igazság nyilvánosságra hozása. Minden esetre a svéd cég korábban eladta az Stridsbat 90 Interceptor Craft 18M nem katonai célú változatát az Orosz Határőrségnek. Valószínűsíthető, hogy a Raptor ennek a hajónak a megnövelt, licenc nélküli áttervezése.

 -Project 03160 Raptor nagysebességű járőrhajó

 A szentpétervári Pella Hajógyár 2013-15 között fejlesztette ki a nagysebességű parti járőrhajóját, amit az Orosz Haditengerészet rendszeresített is. Az első hajó a P-274-es lajstromjelű 2013-ban készült el és került tesztelés alá. A sikeres próbák ellenére majd egy év telt el mire az Orosz Haditengerészet szerződést kötött a hajógyárral 4-4 darab legyártásáról 2014-ben és a következő esztendőben. Ez után folyamatossá vált a gyártás. Összesen 24 egységre van megrendelés, amelyből idáig legalább 17 készült el. Ezekből jelenleg olyan 11-12 aktív. 9 a Balti-Flottában, 1-2 a Fekete-tengeri Flottában és egy a Kaszpi-tengeren szolgál. A hírek szerint eddig az orosz ukrán háborúban 4 süllyedt el és 2 rongálódott meg.

 A hajó némileg nagyobb, mint a svéd naszád. A hossza 16,9 m, a szélessége 4,1 m és a merülése 0,9 m. A vízkiszorítása 23 tonna. A hajó meghajtásáról két Caterpillar C18 ACERT 1130 Le-s (845 kW) diesel motor gondoskodik, amely 2 Rolls-Royce Kamewa 26A3 HS vízsugárhajtóművet hajt meg. A hajó ezzel 48 csomós (90 km/h) sebességre képes. Gazdaságos 20 csomóssebesség mellett a hatótávolsága 300 tengeri mérföld (560 km). 2022-ben a Pella hajógyár elkészítette a hajó 2.0 változatát immár orosz meghajtással.

 A hajó személyzete 3 fő és e mellett 20 tengerészgyalogost tud szállítani. A hajó fegyverzete egy 12,7 mm-es Kord nehéz-géppuska és két 7,62 mm-es PKP Pecseng géppuska. Továbbá a hajó fegyverzetébe tartozik nyolc 9M133 Kornet páncéltörő rakéta. A hajó páncélozva van, amely véd a gyalogsági fegyverek tüzétől illetve a híd ablakai 40 mm-es páncélüvegből vannak.

 A naszádok alaposan kiveszik a részüket a most folyó orosz-ukrán konfliktusból. Az első Raptor-osztályú naszád 2022. március 21-én került veszteséglistára Mariupol közelében egy kézi rakétavető találata következtében. Az ukránok elsüllyesztettként, az oroszok megrongáltként jelentették.

 Május 2-án az ukránok videófelvétellel bizonyították, hogy Bayraktar TB2 drónjaikkal a tenger fenekére küldtek két Raptort a Kígyó-sziget közelében.

 Rá öt napara május 7-n az ukránok további két hajó elsüllyesztését és egy megrongálását jelentették be szintén a Kígyó-szigetnél. Május 9-re a Raptorok feltételezett vesztesége elérte az ötöt, így a háború előtti mennyiségből 3 maradhatott meg. Ugyanakkor bizonyíthatóan a találatot kapott Raptorokból legalább egy nem süllyedt el és azt javításra Szevasztopolba vontatták.

blog416-34.jpg

blog416-35.jpg

blog416-36.jpg

 

 -Projekt 02510 BK-16 nagysebességű parti járőrhajó

 A BK-16-ot 2014 novemberében Szevasztopolban tesztelték, majd ezt követően 2015-ben mutatták be a szakmai közönségnek. A hajó a Kalasnyikov konszernhez tartozó Ribinsznk-i hajógyárban készült. Még ebben az évben vízre bocsátották a második egységet is, majd folyamatosan követte a többi is. A hajókat egyszerre üzemelteti az Orosz Haditengerészet és a Roszgvargyija is. Az elkészült hajókból a 7 került a Fekete-tengeri, 4 az Északi, 4 a Balti Flottához, további 4 pedig a Roszgvargyijához, amelyek Kercsből üzemelve szintén a Fekete-tengeren szolgálnak.

 A hajó befoglaló méretei nagyon közel állnak a svéd változathoz. Hossza 16,78 m szélessége 3,96 m merülése 0.83 m. A vízvonaltól mért teljes magassága pedig 4.15 m. A 19,5 tonnás hajó alumínium-magnézium ötvözetből készült. A hajó személyzete 2 fős a szállítható személyek száma 18-19 fő. A hajó egy MBDU típusú, távirányítható, kétsíkú stabilizátorral ellátott fegyvertoronnyal van felszerelve, amelybe 7,62 mm-es, 12,7 mm-es géppuskák és 30 mm-es AGSz-17 gránátvető építhető be. A naszád felszerelhető Kornet típusú páncéltörő rakétákkal is, vagy négy darab tengeri aknával. A hajó ezen felül rendelkezik ZALA 421-16EM drónnal, amely akár éjszaka is 25 km-es felderítési távolságot tesz lehetővé számára. Az MBDU torony 2,5 km-ig képes a célok detektálására és megsemmisítésére 60 másodperc alatt képes 360°-ban körbe forogni és -20° és +70° között van függőleges irányzási szöge. A fegyvertorony páncélozott, képes ellenállni a szovjet eredetű 7,62x54R páncéltörő lövedékeknek. A hajó meghajtásáról két, olasz eredetű hathengeres 6-4V-10 Seatek 780 Le-s motor és a hozzá kapcsolódó szintén olasz Turbodrive 400 HC Castoldi vízsugárhajtómű gondoskodik, amellyel képes a 42 csomós sebesség elérésre. A hajó 24 órás járőrszolgálatot tud ellátni és a hatótávolsága 400 tengeri mérföld.

 A hajók többféle változatban is készültek, vagy van lehetőség készítésükre. A deszanthajó mellett létezik parancsnoki változat 9 munkaállomással, egészségügyi- tűzoltó- és búvártámogató változat.

 Orosz föderáció 30 megépítését tervezi, amelyből 19 elkészült el, de ebből egy már veszteséglistára került a most folyó orosz-ukrán háborúban. A Fekete-tengeri Flotta D-310-es lajstromszámú hajója 2022. május 02-án kapott találatot és égett ki.

blog416-37.jpg

blog416-38.jpg

blog416-39.jpg

 Források:

https://www.naval-technology.com/projects/combatboat90/

https://www.soldf.com/fartyg-och-batar/stridsbat-90h-strb90h/

http://russianships.info/eng/warfareboats/project_03160.htm

https://shipsforsale.com/ships/shipid/765/militar-och-vaktfartyg_9_helga

https://www.marinelink.com/news/navy-swedish-combat-boat-a-warrior-a-500735

https://www.dockstavarvet.se/

blog416-40.jpg 

Hát végül ennyit sikerült összeszednem erről a nem túl mozgalmas pályafutású, de szerintem érdekes történetű és formájú hajóról.

Ambasa

Szerző: ambasa  2023.11.28. 00:00 3 komment

Címkék: haditechnika hajózás Skandinávia

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr2518268507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rikkudo 2023.11.30. 10:21:14

Terv szerint csak az évtized második felében kap majd néhány példányt az 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred, mivel a légierő és a szárazföldi haderő fejlesztése a prioritás. Képet sajnos nem tudok csatolni, de az alakulat kiállításán a hajó (magyar színekre festett) makettje is megtekinthető.

ambasa 2023.11.30. 17:27:18

@Rikkudo: Köszönöm a kiegészítést!

TG
süti beállítások módosítása