Páros csatát játszottunk a múlt héten a D21 klubban, és ezzel alkalmunk nyílt Ambasával kipróbálni az új létesítményt. Csak pár szóban, mert nem ez a cikk témája. Nekem tetszett, szép tágas, van külön hely az épp nem játszóknak, színvonalas a dekoráció. Sajnos nincs a legjobb helyen szerintem, de gondolom ennek gazdasági okai vannak. Mint mondtam, cserébe tágas.

A Mud & Blood szabály szerint játszottunk egy 2vs2 csatát Ghulk, Emerald, Ambasa és jómagam részvételével. Keleti front, 1916 ősze. Az eseményt az tette különlegessé számunkra, hogy sohasem játszottunk még ilyen méretben. Mindannyian elhoztuk, amit tudtunk, így összességében majd' 200 figura volt az asztalon. Különleges élmény volt.

cikk löveg.jpg

Német tábori tüzérség nyílt tüzelőállásból vezet tüzet.

Én még sohasem játszottam egyszerre ennyi figurával így számomra újdonság volt egy ekkora csata.
A történet szerint 1916 őszén az orosz csapatok nagyszabású támadást indítanak a német állások ellen. Ez részben felkészületlenül érte a német csapatokat, állásaik csak a főbb pontokon voltak kiépítve, máshol csak a természeti adottságokat használhatták ki a védők.

Csapatok

Az orosz erőket Ghulk és Ambasa kommandírozta. Mindketten egy-egy erős szakaszt hoztak egy-egy géppuskával megtámogatva valamint kiegészítésként egy gránátos rajt és egy kozák osztagot. Átlagos morállal és közepes képzettséggel rendelkeztek. Mivel már jócskán benne jártunk a háborúban, néhány újítást is bevethettek a támadók. Ilyen volt például a golyószóró vagy könnyű géppuska, ki hogyan nevezi. A másik a tüzérségi pergőtűz volt. Ez nekünk játékosoknak is új volt, mert most próbáltuk ki először ezt a szabályt. Az asztalon ez úgy nézett ki, hogy egy kijelölt ponttól egy 6" "mély" sáv haladt a német állásokon át. Ez a sáv az asztalt teljes szélességében lefedte. Minden kör végén 6-10"-et haladt és minden alatta levő egység, jelző szögesdrót elszenvedte hatását. Nagyon érdekes volt és kiépített állások ellen szerintem kötelező hozni. Emerald és én vezettük a német védőket. Nekünk volt egy csonka veterán szakaszunk (2 foghíjas rajjal), rossz morállal, valamint egy újonnan a frontra érkezett jól feltöltött és az új acélsisakkal felszerelt, de tapasztalatlan szakaszunk, jó morállal. (a veteránoknak azért volt rossz a morálja, mert ők már régóta vannak a fronton, nagy veszteségeket szenvedtek és már igencsak elegük volt a háborúból, az újoncokat pedig még fűtötte a tettvágy). A tüzérségünket 2db 77mm-es tábori ágyú képezte, melyek nyílt tüzelőállásban voltak, tartaléknak pedig egy vadász raj állt rendelkezésre, akik a 4. körben jöhettek be az egyik véletlenszerűen választott oldalon. Ezeken kívül volt még 2db géppuskánk is. Mindkét szakasznak egy.

A terep és a felállás

Azt hiszem szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy (most már ismét) szép asztalt állítottunk fel. Köszönet érte a Deep Strike BT és a D21 szép tereptárgyainak és rengeteg fájának. Még egy nézelődő régi klubtag is megdicsérte a csatamezőnket. A német oldalon két domb magasodott. Ezek voltak a védelem kulcspontjai és az orosz támadás céljai. Mindkét dombon lövészárkok húzódtak, de a bal oldalin egy ház is volt. Máshol a védők csak a facsoportokban, erdőkben, út menti árkokban (házi szabályként abban állapodtunk meg, hogy minden út mellett árok fut. Ha egy egység az úttal hosszában talpkontaktusban van, akkor az árokban tartózkodik, jogosult fedezékmentőre) húzódhattak meg. Az asztal támadók felőli részét vetések, búzamező, utak, kerítések és egy erdő foglalta el. A felállási zónájukban egy faház is volt.

cikk1.JPG

Az oroszok széles arcvonalon, vonalban álltak fel, jobbszárnyukon a lovassággal. A bal szárnyat Ambasa, a jobb szárnyat Ghulk vezette. Mi a védelmünket elsősorban a dombokra összpontosítottuk, ám először nem foglaltuk el a lövészárkokat, hogy ezzel megtévesszük az ellenséget. Az árkok mögött helyezkedett el a gyalogságunk, a bal dombon az épületben, a jobb oldalin pedig a gerinc mögött. Néhány raj a két domb között húzódott fedezékbe egy ligetben és egy árokban, valamint a bal szárnyunkon szintén egy árokban és egy búzatáblában. Az egyik löveg a bal szárny mögött egy erdőcskében foglalt állást, a másik pedig a jobb domb gerincén. Bátrak voltak.

Emerald védte a jobb dombot az újonc szakasszal, én pedig a jobb dombot a veteránokkal.

A csata

A védők először a becsapódó gránátok özönével szembesültek. Rémülten húzódtak a fedezékeik mélyére, ahogy a tűzhenger közeledett feléjük. A becsapódások nyomán feltörő por mögött láthatták, amint az orosz gyalogság lassan megindul feléjük. Minden védő a lehető legkisebbre húzta össze magát és izzadt tenyerével puskáját szorongatta. A pergőtűz dübörögve átvonult felettük. Szerencsére csak csekély veszteséget okozott és az állásokban sem tett nagy kárt. A drótakadályok épek maradtak, és csak néhányan haltak meg. Sajnos így is fájó veszteség ért minket. Az egyik nehézgránát pont az újonc szakasz parancsnokságába csapott, akik a jobb oldali domb gerince mögött hasaltak, marmeládos kenyeret rágcsálva, és mind odavesztek. A szakasz így vezetés nélkül maradt, a rajparancsnokokra maradt a vezetés.
Szerencsénkre az orosz támadás igen lassan bontakozott ki. Nehezen tudták felderíteni csapatainkat, míg mi egymás után szúrtuk ki előretörő osztagaikat. Eleinte csak elszórtan ropogtak a fegyverek. Miután megszűnt a tüzérségi tűz gyorsan elfoglaltam a lövészárkot a bal dombon.

cikk2.JPG

Támadásra induló orosz gyalogság

Már-már hihetetlen volt számunkra, hogy amikor már kb. 40 lapot tartalmazott a parancskártya pakli, a kör vége kártya mindig az első 5-10 között volt. Akármennyit, akárhogy kevertük, ha emeltünk, ha nem. Egyszer sikerült sokáig húznia úgy a 6. kör környékén. Mivel mindig ilyen hamar bekövetkezett a kör vége, a támadók nem is tudtak lendületes támadást bemutatni. Kölcsönös tűzharcot vívtunk, míg Ambasáék lassan araszoltak előre. Egymás után fedtük fel magunkat, hogy ellensúlyozni tudjuk a támadók tűzerejét, de a bal oldalon így is elfutott egy csonka rajunk, akik már a bevezető tüzérségi tűztől is veszteségeket szenvedett, valamint elmenekült a jobb dombon felállított ágyú kezelő személyzete is. Azért mi is okoztunk veszteséget, a másik tábori ágyúnk a játék végéig tüzelt, egy lövéssel hallgattatta el az egyik orosz géppuskát, ami ezután már nem is tudott részt venni a csatában. Akárhogy igyekeztünk, és a kör vége is minket segített, azért mégis egyre közelebb jött az ellenség. Elfutott a bal dombon, az árokban védő veterán raj. A szakaszparancsnokság mindhiába próbálta rendbe szedni az embereit, csak annyit ért el, hogy megállítsa a visszaszivárgókat. A kozák lovasság megiramodott a megroppanó balszárnyunk ellen, de a géppuskánk és az épp idejében beérkező vadász raj összpontosított puskatüze lekaszálta a lovasok nagy részét. A túlélők visszafordultak és elmenekültek.

cikk kozák.JPGKozákok

A 8. kör végére sikerült megakadályozni, hogy az orosz gránátos raj megrohamozza a bal domb üresen maradt állásait, de egy majdnem teljesen ép orosz gyalogos raj rohamot indított a jobb domb ellen. (Igaz, utóbbi már játékidőn kívül történt, a kíváncsiság miatt játszottuk le, a hivatalos végeredményt elvileg nem befolyásolná, de én történeti szempontból akkor is ide veszem) Ambasa ügyesen vezette át csapatait az erdőn, ezzel megóvva őket tüzünktől. Pont mielőtt a roham felérhetett a dombtetőre, Emerald utolsó erőfeszítésével összeszedett egy gyalograjt és az árokba vezette. A fiatal katonák az utolsó pillanatban ugráltak be az árokba, mielőtt a muszka szuronyok elérhették volna őket. Közelharcra került a sor. Heves dulakodás vette kezdetét, de csak a két rajparancsnoknak sikerült egymást leszúrnia. Összegabalyodott testük élettelenül gurult a fedezék aljára. Még sokáig ment a verekedés, áldozatok nélkül, de végül az orosz sztyeppék harcosai kiverték a németeket állásaikból. Ezzel a domb orosz kézre került, de a játéknak vége volt.

Mindkét félnek részben sikerült céljait teljesítenie. Mi megvédtük az egyik dombot, Ambasáék pedig elfoglalták a másikat.

cikk3.JPG

Orosz gyalogság rohamra indul.

Összegzés

A játék jó volt, de az a fránya kör vége kártya állandó idő előtti érkezése pont a Mud & Blood rendszer lényegét vette el. Legközelebb 2 de akár 3 ilyen kártya használata tanácsos. Hiába volt kb. 40 lap a pakliban, hihetetlen pechünk volt. Megállapodtunk, hogy legközelebb azok a rajok, akik a kör vége előtt még nem aktiválódtak, a kör végén mozoghassanak. A speciális (roham, vadász) osztagok mozgásra kapjanak valami bónuszt. Tartalék érkezésére lehet, hogy a Blind kártya jobb lenne.

Petyo

Szerző: HPetyo  2012.07.28. 20:19 5 komment

Címkék: első világháború wargame 20mm Mud & Blood

A bejegyzés trackback címe:

https://karosszektabornok.blog.hu/api/trackback/id/tr854683731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ambasa 2012.07.29. 09:54:41

Talán annyival egészíteném ki, hogy érdekes módon nálunk Ghulk akart támadni, míg én csak óvatosan araszolgattam előre, nem túl nagy lelkesedéssel. A kör vég kártya így némileg segített is, mivel mozgás helyett duplákat lőttem és valljuk be átlag feletti találati aránnyal, aminek következtében két kör alatt elhallgattam az ágyút, de ugyan ez történt az árokban megjelenő orosz golyószóróval is. Az, hogy végül, még ha időn túl is nekem sikerült eljutnom a kijelölt célig, az csak a helyzet kihasználásából eredő amolyan alamuszi nyuszi nagyot ugrik szituáció volt.

Nagyon nagy előnyt jelentett számunkra a folyamatosan előre gördülő tűzhenger, érzésem szerint kicsit még túlzottat is. Talán igazságosabb lenne legközelebb, ha minden körben bizonyos számú előre kijelölt helyre szóródáskockát dobnánk.

Nekem személy szerint legjobban a géppuska elakadás szabály tetszett, ami mindkét oldalon előfordult, ugyan akkor mindkét oldal sikeresen elhárította (én három lövést vesztettem).

TG

HPetyo 2012.07.29. 10:20:27

Köszi a kiegészítést. Az ilyen jellegű tüzérséget állásrendszer ellen érdemes berakni, mert ha nincsenek jó fedezékek, valóban túl pusztító lehet. Az általad javasolt megoldást amúgy használtuk már korábban.

janos900 2012.07.29. 11:16:30

Jo lett a leiras! Ideje nekem is uj posztot irnom. :)

A geppuskas szabaly nekem is nagy kedvencem. A tuzhenger egy olcso opcio is lehet, hogy kello folenyt adjunk a tamadonak, meg ugy is ha nincs eleg figurank. A kor vege kartyat, ahogyan azt az inkvizitor forumba is irtam rakhatjatok direkt a pakli aljara az elso 3-4 korben, vagy ujrabekeveritek, ha tul hamar elojon. En ugy emlekeszem, hogy mindenki aki kimaradt a korbol az alapban mozoghat a kor vege kartyanal, de nem lohet.

HPetyo 2012.07.29. 12:10:34

A szabály azt írja, hogy az az osztag (nem Big Man) ami még nem aktiválódott a kör végéig két akciót tehet. Spottolhat, lőhet, vagy megigazíthatja a pozícióját. (szvsz fedezékbe húzódhat, igazíthatja a kohéziót, stb)
süti beállítások módosítása