Egyszer már hét esztendővel ezelőtt meglátogattam ezt a gyűjteményt, így épen ideje volt egy újabbnak, hogy lássam a változást. Akár csak 2016-ban idén is is a GoForgó Travel tematikus útját választottam...
Magáról a múzeumról, annak létrejöttéről már írtam korábban, így ezt most nem akarom megismételni újra. Akit érdekel a bevezetőben lévő kereszthivatkozásban elolvashatja.
Az előző látogatásomhoz képest több komoly változás történt. Természetesen a legnagyobb szenzáció a Bf 109-es bemutatása, de e mellett vannak más változások is, mint a kormány gép Tu-154-es, vagy az egykori abdai MALÉV IL-18-as, de újdonság az egykori felújító műhelyben kiállított Albatros rendszertablók. A másik komoly változás az autógyűjtemény megnyitása, amely eléggé zsúfolt, de tartalmaz egy-két érdekes és nosztalgikus darabot. Sajnos ebben a részben van nyoma valami koncepciónak, de ugyanakkor kerültek be oda olyan tárgyak, amelyeknek máshol nem volt helye. Ráadásul eléggé zsúfolt is, talán érdemesebb lenne átgondolni és megfelelően átrendezve kiállítani ezt a részt. Természetesen mint minden ilyen gyűjteményekben az idő vasfoga nem kegyelmez, de láthatóan, ahol lehet a múzeum próbál ez ellen küzdeni, így tetőt kaptak a MiG-21-esek. Látszik, hogy a mecénásuk, a múzeum alapítója Rudolf Schuster leköszönte ellenére a múzeum fejlődik. Sajnos előző látogatásomhoz képest, amikor szabadon körbejárhatóak voltak a szabadtéri gépek, ma már ezeket korlátok védik, így körbefotózásuk korlátozott, de gondolom erre volt ok (sajnos).
Nem akarok most erről túl sokat írni, inkább beszéljenek helyettem a képek:
Jelenleg a felnőtt belépő 8€ és 1€ a fotójegy, ami mind magyar, mind nemzetközi viszonylatban is átlagos, nem kirívó. (A Reptáré 2900 Ft).
Szerintem ez egy érdekes gyűjtemény, nem annyira összeszedett, kicsit ötletszerű, de van néhány olyan kiállítási tárgya, amely Európában szinte páratlan, vagy ilyen közel nem látható. Gondolok itt a Bf 109-re a Q-5-re, a Szu-15-re, ugyanakkor, nekem szívet melengetőek azok az oktatási eszközök és szemléltető tárgyak, hajtómű metszettek, amelyekhez hasonlókon jómagam is tanultam. És ne feledkezzünk a magyar emlékekről, a Szu-22-esről és az Il-18-asról sem.
Ambasa